Iron cross repro of echt ?!?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Haubtspinner
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 sep 2013, 22:18
Locatie: Limburgia ( NL )

Iron cross repro of echt ?!?

Bericht door Haubtspinner »

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje......
Ik heb een eindeloze discussie met een vriend van me.
Hij heeft een iron cross met op de voorkant de datum 1939.
Maar op de achterkant zit schroefdraad met een ronde schijf om over de schroefdraad te draaien.
De schijf ( moer ) is gestempeld met ss en een rondje met 41 erin.
Is dit een fake of echte ?

Deze heb ik effe snel van google afgeplukt.
Bij hem zit het boutje vats aan het kruis en zit er in de schijf schroefdraad
Afbeelding

Afbeelding



Zal eens als ik weer daar ben een foto maken....... misschien dat de kenner het ook al weet zonder foto's.

B.V.D. Paul
Laatst gewijzigd door Haubtspinner op 23 sep 2013, 21:53, 4 keer totaal gewijzigd.
Voorheen bekend als einer-spinnt-immer op dit forum.
Gebruikersavatar
Haubtspinner
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 sep 2013, 22:18
Locatie: Limburgia ( NL )

Re: Iron cross repro of echt ?!?

Bericht door Haubtspinner »

P.S.

Nou heb ik me laten vertellen dat een orgineel iron cross magnetisch is in het hart van het kruis....... :?
Is dit een broodje aap verhaal of klopt dit ?

Groeten.
Laatst gewijzigd door Haubtspinner op 23 sep 2013, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen bekend als einer-spinnt-immer op dit forum.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Ritterkreuz repro of echt ?!?

Bericht door patrickh »

Mutterkreuz? Bedoel je nu Ijzeren Kruis, denk ik? Hoe dan ook, dit is een fantasieitem...
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Ritterkreuz repro of echt ?!?

Bericht door Dutchy1997 »

Hi Einer-spinnt-immer,

Om te beginnen, dit is het verkeerde forumonderdeel. Bij 'verificatievragen' zou dit topic beter staan dan in de Babbelbox. Je hebt het overigens over een Mutterkreuz en een Ritterkreuz en weet ik het allemaal wel niet wat, maar dit betreft een Ijzeren Kruis eerste klasse met 'screwback' (de ronde schijf). Nu ben ik niet zo geheel thuis in EK 1's, maar een dergelijk exemplaar met SS-stempel lijkt me een reproductie. Ze werden immers niet speciaal voor de SS gemaakt naar mijn weten. Hoe dan ook, ik weet dit alles niet 100% zeker, ik vermeld alleen wat ik ervan denk :wink:

Groetjes,

Dutchy :mrgreen:
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Ritterkreuz repro of echt ?!?

Bericht door coco »

Repro ijzerenkruis eerste klasse met een fantasie stempel op de screw back inderdaad!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Haubtspinner
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 sep 2013, 22:18
Locatie: Limburgia ( NL )

Re: Ritterkreuz repro of echt ?!?

Bericht door Haubtspinner »

Dutchy1997 schreef:Hi Einer-spinnt-immer,

Om te beginnen, dit is het verkeerde forumonderdeel. Bij 'verificatievragen' zou dit topic beter staan dan in de Babbelbox. Je hebt het overigens over een Mutterkreuz en een Ritterkreuz en weet ik het allemaal wel niet wat, maar dit betreft een Ijzeren Kruis eerste klasse met 'screwback' (de ronde schijf). Nu ben ik niet zo geheel thuis in EK 1's, maar een dergelijk exemplaar met SS-stempel lijkt me een reproductie. Ze werden immers niet speciaal voor de SS gemaakt naar mijn weten. Hoe dan ook, ik weet dit alles niet 100% zeker, ik vermeld alleen wat ik ervan denk :wink:

Groetjes,

Dutchy :mrgreen:
Sorry !!!
Zag het al, had inderdaad vanalles door elkaar gegooid ( is al veranderd ) was er ff met het koppie niet bij.

Dat is balen zou ik zeggen, want hij heeft er €75,00 voor betaald.
Nou ben ik eens benieuwd of de rest van de abzeichens wel orgineel is, anders is hij goed geflest op internet..... :shocked:
Voorheen bekend als einer-spinnt-immer op dit forum.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Iron cross repro of echt ?!?

Bericht door Mr Mojo Risin »

Verplaatst naar 'Verificatievragen'.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Ritterkreuz repro of echt ?!?

Bericht door Kugelblitz »

einer-spinnt-immer schreef:
Dutchy1997 schreef:Hi Einer-spinnt-immer,

Om te beginnen, dit is het verkeerde forumonderdeel. Bij 'verificatievragen' zou dit topic beter staan dan in de Babbelbox. Je hebt het overigens over een Mutterkreuz en een Ritterkreuz en weet ik het allemaal wel niet wat, maar dit betreft een Ijzeren Kruis eerste klasse met 'screwback' (de ronde schijf). Nu ben ik niet zo geheel thuis in EK 1's, maar een dergelijk exemplaar met SS-stempel lijkt me een reproductie. Ze werden immers niet speciaal voor de SS gemaakt naar mijn weten. Hoe dan ook, ik weet dit alles niet 100% zeker, ik vermeld alleen wat ik ervan denk :wink:

Groetjes,

Dutchy :mrgreen:
Sorry !!!
Zag het al, had inderdaad vanalles door elkaar gegooid ( is al veranderd ) was er ff met het koppie niet bij.

Dat is balen zou ik zeggen, want hij heeft er €75,00 voor betaald.
Nou ben ik eens benieuwd of de rest van de abzeichens wel orgineel is, anders is hij goed geflest op internet..... :shocked:
Daar zou ik wel vanuit gaan, aangezien jouw vriend schijnbaar weinig verstand van zaken heeft, maar wel heeft gekocht. Bij de onderscheidingen tot €25,- is de kans nog wel 50/50 dat hij origineel is, maar daarboven kun je echt niet meer op de eerlijkheid van een verkoper vertrouwen, behalve op sommige fora en bij sommige handelaars.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Iron cross repro of echt ?!?

Bericht door panzer lehr »

ijzeren, kruizen zijn niet altijd magnetisch je hebt er ook met een kern van zinc. :)
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Iron cross repro of echt ?!?

Bericht door Uncle Goose »

En 75euro voor een Ijzer Kruis 1st klasse screwback? Dat is al een teken aan de wand dat er iets niet klopt.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Haubtspinner
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 sep 2013, 22:18
Locatie: Limburgia ( NL )

Re: Iron cross repro of echt ?!?

Bericht door Haubtspinner »

Uncle Goose schreef:En 75euro voor een Ijzer Kruis 1st klasse screwback? Dat is al een teken aan de wand dat er iets niet klopt.
Bedankt voor jullie reacties !!!
Helaas is het koopgebied een geheel nieuw gebied voor mij.
Hetgeen wat ik heb is gevonden, gekregen, of in de familie doorgegeven.
Ik vind het ook al stom om steeds maar vragen te stellen hier op het forum, en over te komen als een of andere dwaas.

groeten,
Paul
Voorheen bekend als einer-spinnt-immer op dit forum.
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Iron cross repro of echt ?!?

Bericht door Uncle Goose »

Heeft niets met stom te maken of dwaas te zijn, er zijn forums om vragen te stellen. Militaria is nu eenmaal doorspekt met kopieën en er is inderdaad een steile leercurve. Als je een bepaalde tak wil verzamelen doe je er goed aan om een goed boek over het onderwerp aan te schaffen, dat bespaart je op lange termijn veel geld en frustraties uit. Iedereen is ooit ergens gestart en men mag ten hede dagen blij zijn dat er internet en forums zijn, nu heb je tenminste mensen waar je een eerlijk antwoord van gaat krijgen. Toen ik 20 jaar geleden begon met verzamelen van gasmaskers kon je alleen maar afgaan op het verhaaltje van de verkoper omdat er toen nog geen forums en bitter weinig info op het internet omtrent militaria te vinden was. En er is geen verzamelaar van militaria ter wereld die niet ééns verbrand is geweest bij een bepaalde aankoop, zelfs niet mensen zoals ik die eerder een niche in de militaria branche verzamelt.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Iron cross repro of echt ?!?

Bericht door patrickh »

Zo is het maar net!
Plaats reactie