gevonden wapen op zolder

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Milamie
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 sep 2013, 09:33

gevonden wapen op zolder

Bericht door Milamie »

hallo allemaal, ik heb een wapen gevonden op de zolder van mijn grootvader tijdens het opruimen. Het is een vrij lang wapen (typer jachtgeweer) met een enkele loop en volgende inscripties; 0kg725, f*P*vlaamse leeuw en daaronder PV*W. Ook staat er ELG op en 15-70. Ik vermoed dat het over een wapen van het jaar 1950. Ik weet een verhaal van mijn grootvader dat hij door de duitsers op de trein is gezet richting Polen maar dat hij en een medegevangene is kunnen ontsnappen en zich maanden hebben verstopt tot de oorlog over was en ik dacht dat hij altijd zei dat dat het wapen was waar hij mee gevochten heeft... Kan iemand mij meer uitleg geven hierover? Ik heb ook een zak van het Leger gevonden van mijn oom die zijn legerdienst heeft gedaan met laarzen en truien en nog wat materiaal uit zijn legerdienst. Iemand interesse hierin? Ik heb ook nog het oude compas van mijn grootvader van tijdens de oorlog...
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door Mr Mojo Risin »

Foto's komen altijd van pas bij dit soort vragen. En indien je iets te koop wilt aan aanbieden, kan dat in het marktplaatsgedeelte. Lees hiervoor de marktplaatsregels.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Milamie
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 sep 2013, 09:33

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door Milamie »

Ah ok zal er een foto van maken. Verkopen weet ik nog niet zeker. Het is nu eigenlijk illegaal in ons bezit dus weet niet goed wat ik ermee moet doen.
Milamie
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 sep 2013, 09:33

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door Milamie »

geweer.jpg
geweer1.jpg
geweer2.jpg
geweer3.jpg
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door racefiets »

Zou je wat detail foto's kunnen maken van de stempels die in het wapen staan.
Milamie
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 sep 2013, 09:33

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door Milamie »

geweer4.jpg
Beter krijg ik het niet...
Milamie
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 sep 2013, 09:33

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door Milamie »

kompas.jpg
ko;pas2.jpg
ko;ps1.jpg
ko;pas3.jpg
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door johan willaert »

Het wapen is een typisch Belgisch jacht (en stropers)geweer uit het begin van de 20e eeuw... Het feit dat het volledig dichtgeklapt kan worden maakt het een verboden wapen...
De financiële waarde van het wapen is quasi nihil, het is niet zeldzaam en er zijn er nog steeds honderden, zoniet duizenden van in omloop...
Er waren talloze fabrikanten en wapensmeden die dergelijke wapens maakten...
Over de familiale of sentimentele waarde spreek ik me niet uit...

Indien je er niet aan gehecht bent, zou ik het gewoon binnenleveren in het lokale politiekantoor...

Het kompas is Belgisch en naar ik vermoed uit de jaren dertig...

Stuur de foto's eens naar de webmaster van http://www.abbl1940.be Hij kan je vast meer info geven...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door Erik »

johan willaert schreef:... Het feit dat het volledig dichtgeklapt kan worden maakt het een verboden wapen...
...
Een bepaling in de nieuwe Belgische wapenwet?
In Nederland is het gewoon een vuurwapen: op verlof dus en anders niet voorhanden.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door racefiets »

Als hij van voor 1945 is en enkel voor zwartkruit dan is die vrij Erik. De proefbankstempels en stempels van de keurmeesters kunnen daar duidelijkheid in verschaffen. Ik zal vanavond eens kijken in de boeken of ik wat kan verklaren. Graag zie ik alleen wel een wat betere macro foto. De getoonde hagelpatronen zijn wel altijd vergunningsplichtig.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door coco »

Valt dit in Nederland niet onder zwartkruit? Just asking!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door racefiets »

Hangt helemaal van de proefbankstempels af. Dit model is ook gewoon in voor nitro geladen patronen gemaakt.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door johan willaert »

Erik schreef:
johan willaert schreef:... Het feit dat het volledig dichtgeklapt kan worden maakt het een verboden wapen...
...
Een bepaling in de nieuwe Belgische wapenwet?
.
Neen, altijd al zo geweest... plooiers met een kaliber gelijk aan of kleiner dan 20 zijn verboden wapens...

Ik ga er van uit dat wapen zich in B bevindt...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door hajos »

racefiets schreef:Hangt helemaal van de proefbankstempels af. Dit model is ook gewoon in voor nitro geladen patronen gemaakt.
Denk niet dat als het wapen in Nederland bevind de proefbank stempels enige waarde hebben qua beoordeling.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door racefiets »

Jawel hoor. De proefbankstempels geven aan waar het wapen voor gemaakt is. Er staat een kaliber aanduiding op (die mogelijk verkeerd is afgelezen door de TS Daar zal 16-70 of misschien 12-70 staan) Als die enkel voor zwartkruit getest is (en daar lijkt het wel op aangezien de gekroonde ELG een definitieve beproeving met zwartkruit is) en de stempels van de keurmeester geeft een beproeving aan van voor 1945 dan is het wapen vrij. Het is dus zaak te achterhalen wanneer het wapen gemaakt is.

Nederland heeft weliswaar geen eigen proefbank en ook geen eisen maar de proefbankstempels van andere landen worden wel degelijk gebruikt om aan te tonen wanneer een wapen gemaakt is en waarvoor.

[EDIT] De P V stempel kan ik niet helemaal goed zien maar die zou nog wel eens roet in het eten kunnen gooien. Dat zou wel eens een nitro stempel kunnen zijn.
Plaats reactie