Nederlands Holster?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gesloten
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Nederlands Holster?

Bericht door Joep »

Hoi,

Is dit een holster voor de Nederlandse M.25 (Browning FN 22) ?
Ik wil binnenkort een holster gaan kopen voor m'n pop, maar ik vroeg me af of dit een bijpassende daarvoor is? Dus van de Nederlandse M.25?
Hij is gestempeld lederwaren fabriek 'De Volharding', zegt dat iemand nog iets?
$(KGrHqJHJDgFIsM+0UIPBSM2BqegPw~~60_84.JPG
$T2eC16F,!ykFIe4)6UU1BSM2BuEOl!~~60_84.JPG
$(KGrHqJ,!nYFIuYSV3W)BSM2B6wy1w~~60_84.JPG
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlands Holster?

Bericht door Joep »

Ik ben dus zojuist te weten gekomen dat het gaat om een holster van ; Lederwaren de Volharding uit Amsterdam.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Nederlands Holster?

Bericht door hajos »

Joep,

Niet alles is CM gestempeld. Er bestaat altijd een kans dat deze van na de Oorlog is (de FN 10/22 is tot in de jaren 70 in gebruik geweest bij de overheid) maar ik acht die kans vrij klein. De volharding maakte gewoon lederwerk voor het Leger. Een van mijn Helmen is het binnen werk ook van de volharding, en zonder CM stempel.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlands Holster?

Bericht door Erik »

Foto van geopende tas helpt ook wel een beetje (aan/afwezigheid van magazijnetui)
Naoorlogse tassen hebben vaak (niet altijd!) zilverkleurige metalen fournituren.
Ik denk dat je redelijk 'safe' zit bij deze tas. Fournituren even mooi poetsen! Ziet er niet uit! Nu nog een pompstokje (ja, bij het pistool heet 't pompstok, Vorschriftmaessig. Bij karabijnen en geweren is het de ontlaadstok)

En een pistool natuurlijk! Maar dat zal verloftechnisch nog wel eens moeilijk worden! :P
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlands Holster?

Bericht door Joep »

Bedankt heren!
En ja, ik dacht al dat nog eens moeilijk zou worden. :(
Hoe werkt dat precies, als je een FN 22 erin wilt doen? Gaat dat met verlof of een ontheffing?
Ik neem aan dat je ze niet zomaar onklaar mag bezitten?

Groeten,
Joep
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlands Holster?

Bericht door Erik »

Joep schreef:Hoe werkt dat precies, als je een FN 22 erin wilt doen? Gaat dat met verlof of een ontheffing?
Ik neem aan dat je ze niet zomaar onklaar mag bezitten?
Nee, dat klopt helaas.
Een pistool als de FN10/22 dient overlangs doormidden te zijn gezaagd, dan pas is-ie vrijgesteld.
Als je dat niet wilt moet je voor een funktionerend wapen gaan.
- of je wordt lid van een schietvereniging;
- of je wordt lid van een Living Historyvereniging (MinV&J gebruikt nog steeds het containerbegrip "reenactment") in welks geval je het wapen, aangepast voor het verschieten van blanks, mag bezitten.

Je mag het wapen dan pas in de holster stoppen als je het gaat dragen, zoals op de schietbaan of gekleed in uniform tijdens een reenactmentevenement. In het tweede geval dien je dan een zg. "Verklaring geen bezwaar wapens dragen" bij je te voeren; een verklaring die door jouw vereniging voor dat evenement wordt aangevraagd.
Gewoon in de tas op de pop kan nooit. Als het wapen niet gebruikt (gedragen) wordt, ligt het in de kluis.

Hierop kan je overigens naar hartelust varieren! Zodra jouw expositieruimte goedgekeurd is als gecompartimenteerde ruimte van klasse .... wordt die ruimte beschouwd als 'wapenkamer'. Zeg maar een hele grote kluis. Hoe je je wapens in je kluis opbergt mag je zelf weten!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlands Holster?

Bericht door Joep »

Aha, is het niet zo dat je hem onklaar laat maken (zoals ze dat met grendel geweren doen) en dan een verlof er voor aanvragen?
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Nederlands Holster?

Bericht door hajos »

Joep,

dat heeft erik net aangegeven:

Een pistool kan alleen onklaar gemaakt worden door deze door een wapensmid met een slijp tol overlangs doormidden te slijpen.
Weet niet zeker of deze dan ook nog op een stalenplaat gelast moet worden,... conlusie: ja het kan, ipv 1 wapen heb je er 2 van de helft van de dikte!
Denk alleen dat het niet loont en dat moet zeker niet gedaan worden met een vooroorlogse FN 10/22. De na oorlogse zijn vaak voor 50euri te koop.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlands Holster?

Bericht door Joep »

Jammer dat'ie op zo'n manier onklaar gemaakt moet worden. Ik ga er wel eentje proberen te regelen als ik in de LH ga.
Bedankt voor jullie informatie heren!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlands Holster?

Bericht door Joep »

Dan toch nog een klein vraagje, bestaat er ook de mogelijkheid om een ministriële ontheffing voor zo'n wapen aan te vragen?
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Nederlands Holster?

Bericht door michiel01 »

Joep schreef:Dan toch nog een klein vraagje, bestaat er ook de mogelijkheid om een ministriële ontheffing voor zo'n wapen aan te vragen?
dit gaat te ver offtopic, als je met deze vraag verder wilt dan in het juiste forumdeel.
Gesloten