gevonden wapen op zolder

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door racefiets »

Ben maar even aan het googlen geslagen aangezien ik mijn boeken thuis heb liggen. Het begint erop te lijken dat het wapen in of na 1952 gekeurd is.
http://damascus-barrels.com/Belgian_All_Proofmarks.html
Kijk naar de tabel "Controller of Proof Codes". Zowel voor de P als de W met sterretje erboven gelden jaartallen van na 1952.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door hajos »

Denk dat het niet veel uitmaakt.

Jaartal is belangrijk.

Stel het is zwartkruit maar gemaakt 1945 is het een verlofplichtig wapen (regel is voor 1870 of voor 1 jan 1945)

http://members.chello.nl/j.vandriel4/art18/

Is een makkelijk hulp middel
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door racefiets »

Artikel 18 is me bekend.
Jaartal is niet heilig. Een wapen gemaakt en geproofed in 1900 kan in 1930 opnieuw geproofed zijn voor nitrokruit. Daarmee is de bestemming van het wapen veranderd en daarmee is die niet meer vrij. Stempels zijn juist heel belangrijk hierin.
Milamie
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 sep 2013, 09:33

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door Milamie »

er staat 15-70 op heb ik net gezien. Aan de P te zien is het wapen van het jaar 1952 tot 1960.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door racefiets »

Is het aangetroffen na overlijden? Het enige wat je dan te doen staat is de politie bellen en vragen naar de afdeling korpcheftaken. (voorheen bijzondere wetten) Het verhaal voor leggen en vragen of ze het wapen en bijbehorende munitie op willen komen halen. Nu heb je een wapen illegaal voorhanden. Mocht je emotionele redenen hebben om het wapen te behouden dan kan je verzoeken om het wapen onklaar te laten maken. In dat geval moet je nooit een afstandsverklaring tekenen die de politie je ongetwijfeld wil laten tekenen.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door johan willaert »

Misschieneerst eens kijken of het wapen zich in B of NL bevindt...

In B heeft de lokale politie geen bevoegdheid tot verstrekking van vergunningen meer... Enkel advies...
29th Let's Go!!!!!
Milamie
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 sep 2013, 09:33

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door Milamie »

ok, wat moet ik doen om het te verkopen? Heb er even over nagedacht en met 2 kleine kinderen in huis wil ik het liever niet zelf houden...
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door CollectorWo2 »

Zo verkopen lijkt mij dan ook niet kunnen als het verboden is.
Milamie
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 sep 2013, 09:33

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door Milamie »

Er is voor alles een markt
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door racefiets »

Klopt, er is ook voor elke overtreding een straf. Een illegaal wapen verkopen wordt over het algemeen niet echt op prijs gesteld. Die blijft je nog heel lang achtervolgen.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: gevonden wapen op zolder

Bericht door hajos »

Ik zou dit advies gewoon opvolgen.
wapen ligt al jaren illegaal op zolder, dus om er dan mee te gaan leuren,...

Je zou kunnen proberen het te verkopen, nadat je bij de politie geweest bent(in bewaring geven) maar denk dat de kosten hoger zijn dan de waarde van het wapen
racefiets schreef:Is het aangetroffen na overlijden? Het enige wat je dan te doen staat is de politie bellen en vragen naar de afdeling korpcheftaken. (voorheen bijzondere wetten) Het verhaal voor leggen en vragen of ze het wapen en bijbehorende munitie op willen komen halen. Nu heb je een wapen illegaal voorhanden. Mocht je emotionele redenen hebben om het wapen te behouden dan kan je verzoeken om het wapen onklaar te laten maken. In dat geval moet je nooit een afstandsverklaring tekenen die de politie je ongetwijfeld wil laten tekenen.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Plaats reactie