Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Edgar »

Dat laatste ben ik helemaal met je eens, het gebeurde ook maar zelden denk ik. Heb eerlijk gezegd nooit echt gezien dat dergelijke helmen voor woekerprijzen werden aangeboden, heb ze altijd erg goedkoop kunnen verkrijgen. De patina ziet er goed uit op de helmen die ik heb, verf met zand is iets wat je ook niet direct verwacht als iemand het wilt bijpakken.

Of die helmen (zonder plaat) niet Duits gebruikt zijn, is inderdaad niet te zeggen. Dat zou me ook niets verbazen.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door hajos »

Wij staan met onze vereniging z'n 20 tot 30 dagen per jaar in het veld grijs.

Tijdens deze evenementen kom je er achter wat in het collectief geheugen zit.

1) Helmplaat afslaan want daar gaat makkelijk een kogel door heen.
2) afzakkende putties
3) Oude geweren.

punt 1 hebben we het net over gehad, maar d'r zijn altijd wel z'n 20 oudjes die ons dat kunnen vertellen (van hun vader gehoord of zelf gehoord tijdens de meidagen maar nooit gezien)

Punt 2 Afzakkende putties,... in de 4 jaren dat ik dit doe is het mij 1 keer gebeurt, en ook alleen dat ik te laks was om ze goed om te wikkelen. wat trouwens maar 30sec kost.

punt 3, Het geweer hembrug is maar 3 jaar ouder dan het Gewehr 98 en karabiner 98 van de Duitsers. Dus verouderd zou ik niet zeggen.
was gelijk aan. (het leuke dan wel is zodra ze gezegd hebben dat wij met oude wapens in het veld stonden, wijzen ze naar het wapen en zeggen Lee-Enfield heb ik ook mee geschoten)

Onze geschiedenis over de meidagen is pas na de oorlog gevormd door de boeken van L de Jong en vele anderen. Echter die hebben niet altijd het bij het juiste eind.
Ook is het prettig om een reden te vinden voor de nederlaag in 1940, ondeugdelijk materiaal in de vorm van Helmen uniformen en wapentuig zijn dan ook snel gevonden. De grote overmacht van een veel groter leger wat zich nog grotendeels per paard en voet moest verplaatsen. Waar het merendeel gewoon met grendel geweren was uitgerust ipv de mp38 wat iedereen denkt, word gewoon vergeten. Dat door Nederlandse troepen het intructiedeel van de Fallschirmjagers op een enkeltje Engeland is getrakteerd is veelal onbekend.

Zo heb je een collectief geheugen gecreëerd waar mensen vrede mee hebben.
Dat de Duitsers maar al te blij waren met onze wapens word nergens vermeld. In Athene zijn onze 7 Veld kanonnen terug te vinden, In Rusland liggen onze panzerwagens, onze uniformen werden ontdaan van wapenkleur opnieuw ingezet en onze karabijnen waren zeer geliefd bij chauffeurs van hoge officieren.
Zelfde met onze helmen, die werden gewoon door geproduceerd tijdens de oorlog en aan Roemenië geleverd zoals we al deden voor de oorlog.

Dus ja, ik kan soms een beetje boos worden als men een helm zonder plaat toont en erbij verteld dat dit in de meidagen gebeurt is.
De kans dat je een treft is vrij klein, maar niet onmogelijk. De kans is groter dat je een helm treft die wel in mei verwijderd is maar dan pas eind mei en als aandenken aan hun diensttijd. Lik verf erover en die lelijke plek is ook minder opvallend.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Joep »

Het geweer hembrug is maar 3 jaar ouder dan het Gewehr 98 en karabiner 98 van de Duitsers.
De Karibiner 98, ontworpen en vanaf toen geproduceerd in 1935, niet uit 1898. De Karibiner '98 Kürtz, oftewel kort, een karabijn met een verkorte loop.
Het was een vernieuwde versie van de G98, maar qua functie bijna identiek aan de Mannlicher M95 en de Mannlicher Karabijn, dus daar zal het hem inderdaad niet aan gelegen hebben.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Edgar »

Dus ja, ik kan soms een beetje boos worden als men een helm zonder plaat toont en erbij verteld dat dit in de meidagen gebeurt is.
De kans dat je een treft is vrij klein, maar niet onmogelijk. De kans is groter dat je een helm treft die wel in mei verwijderd is maar dan pas eind mei en als aandenken aan hun diensttijd. Lik verf erover en die lelijke plek is ook minder opvallend.
Dat zal best in sommige gevallen en ben het geheel eens over de alsmaar terugkomende opinies over het Nederlandse leger, maar dat is mijn inziens niet van toepassing op de exemplaren uitgebeeld in het boek van de Joode, en die ik hier toon. Waarom zou je het mengen met zand, en de gehele helm overschilderen? Waarom zou je dat doen als de plaat nog op de helm zit (heb nog zo'n exemplaar)? Waarom hebben ze een helm met verwijderde helmplaat gecamoufleerd, en daarna weer van een camouflage band voorzien? (blz 101).

Een plek lelijk bijgepakt, OK. Maar in de gevallen die ik toon (alsmede in het boek van de Joode) is het duidelijk bedoeld om te camoufleren.
En je zegt het zelf: de platen werden voor het inleveren (!) verwijderd als aandenken. De helm werd dan dus opnieuw gespoten en zou niet meer, in het groen of met die camouflage verf in roulatie komen. Die werden dan zwart geschilderd. Voor mij is met name dezelfde camouflage aangebracht op helmen mét helmplaat een indicatie dat dergelijke zaken wel degelijk gebeurde. En zoals ik al zei aan het begin, geloofwaardige exemplaren zijn inderdaad zeldzaam (ik weet 7-8 exemplaren te bestaan, alhoewel er ongetwijfeld veel meer zullen zijn). Een mede forum-lid heeft een helm zelfs op naam met dergelijke zandcamouflage, uit eerste hand, van een Artillerie Luitenant (Nico, kan je eens een foto posten?).
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door hajos »

Edgar,

Klopt, men zal geheid geruchten gehoord hebben over die plaat en verwijderd hebben.
Maar ik denk dat dit veelal militairen in de achterhoede gedaan hebben.

De gene die in gevecht waren zullen noch te tijd noch de materialen gehad hebben om dit te doen.
Sinds aanvang van de grensoverschrijding waren zij in/richting stelling en zullen nagenoeg geen mogelijkheid gehad hebben deze te verlaten.
Mocht je de mazzel hebben dat er ergens een pot verf achtergebleven is, tja gelukje.
In veel loopgraven was van alles te vinden om het leven aangenaam te maken, wat uit de verlaten boerderijen gehaald was (bij de assgatkeerkade was zelfs een friesestaander gevonden!) maar verf lijkt me niet iets wat je gebruikt om je leven plezieriger te maken.

De ingeleverde helmen werden niet zozeer zwart gespoten. De productie werd gewoon voortgezet, ten behoeve van de luchtwacht en Roemenie.

Ken je die schalen met bruin binnenwerk? dat zijn ongebruikte schalen die na de oorlog van binnen werk voorzien zijn om bij de BB ingezet te worden.

Maar conclusie is gewoon er is zoveel onbekend over deze 4 dagen dat je van alles tegenkomt was origineel zou kunnen zijn maar we het niet zeker weten.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Edgar »

hajos schreef:Edgar,

Klopt, men zal geheid geruchten gehoord hebben over die plaat en verwijderd hebben.
Maar ik denk dat dit veelal militairen in de achterhoede gedaan hebben.

De gene die in gevecht waren zullen noch te tijd noch de materialen gehad hebben om dit te doen.
Sinds aanvang van de grensoverschrijding waren zij in/richting stelling en zullen nagenoeg geen mogelijkheid gehad hebben deze te verlaten.
Mocht je de mazzel hebben dat er ergens een pot verf achtergebleven is, tja gelukje.
In veel loopgraven was van alles te vinden om het leven aangenaam te maken, wat uit de verlaten boerderijen gehaald was (bij de assgatkeerkade was zelfs een friesestaander gevonden!) maar verf lijkt me niet iets wat je gebruikt om je leven plezieriger te maken.

De ingeleverde helmen werden niet zozeer zwart gespoten. De productie werd gewoon voortgezet, ten behoeve van de luchtwacht en Roemenie.

Ken je die schalen met bruin binnenwerk? dat zijn ongebruikte schalen die na de oorlog van binnen werk voorzien zijn om bij de BB ingezet te worden.

Maar conclusie is gewoon er is zoveel onbekend over deze 4 dagen dat je van alles tegenkomt was origineel zou kunnen zijn maar we het niet zeker weten.
Waarom moet het per se in die 4 dagen? Waarom niet al een aantal maanden eerder....toen ook bijv. de camouflageband werd ingevoerd. Die ingeleverde helmen werden wel grotendeels zwart gemaakt, hoe verklaar je anders al die zwarte helmen zonder plaat (en dan bedoel ik diegene van vooroorlogse productie, waar resten van het soldeertin te zien zijn waar de plaat zat, niet de oorlogs geproduceerde exemplaren). Je ziet genoeg helmen met plaat én zonder die zwart gemaakt zijn. Maar goed, ik zou je aanraden het boek van de Joode te lezen, interessante materie en duidelijk uiteengezet.

Dat van die BB helmen wist ik inderdaad, ik verzamel al een tijdje Nederlandse helmen.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door patrickh »

Heb zelf ook een TeNo helm, plaat verwijderd en zwart geverfd, en heb genoeg andere exemplaren in het zwart gezien, met verwijderede plaat!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Edgar »

Inderdaad Patrick.. En dan nog de Luftschutz doorgebruikte helmen zonder plaat, de zwarte LBD helmen met verwijderde plaat, Staatspolitie, etc.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Veltro »

Wat is jullie mening over deze K.N.I.L. helm.
De kinriem en helmplaat komen naar mijn mening niet overeen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet,
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Veltro »

Antwoord inmiddels bekend: niet goed.
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door patrickh »

Vermeldt even wat niet goed is voor de medelezers, kunnen we er allemaal van leren :wink:
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Veltro »

De helmplaat is er naderhand opgezet.
Klopt ook, want het is een Milsco helm.
Maar misschien was het iets speciaals, dat is het dus niet.

Groet,
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door patrickh »

Dank!
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door hajos »

Het boek van de Joode is mij bekend. Merendeel van de foto's van de helmen die daar instaan zijn van helmen die ik zelf daadwerkelijk in handen gehad heb. (dit zijn goede bekenden van mij).

Ach je leert elke keer bij, soms moet je je opvattingen bij stellen en soms moet je de andere aan de kaak stellen.
De verwijderde helmplaat in de meidagen. Kwam voor echter niet veel.

En hier geld echt: Koop het item niet het verhaal tenzij dit te staven is.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door magicdutchmen »

hajos schreef:Het boek van de Joode is mij bekend. Merendeel van de foto's van de helmen die daar instaan zijn van helmen die ik zelf daadwerkelijk in handen gehad heb. (dit zijn goede bekenden van mij).

Ach je leert elke keer bij, soms moet je je opvattingen bij stellen en soms moet je de andere aan de kaak stellen.
De verwijderde helmplaat in de meidagen. Kwam voor echter niet veel.

En hier geld echt: Koop het item niet het verhaal tenzij dit te staven is.
Beste,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk niet veel behoefte had om aan deze discussie mee te doen, maar vooruit.
Laten we het bestaan van afgeslagen helmplaten te velde eens in een wat breder perspectief zetten en over de grens kijken. De Roemenen beschikten ook over een grote hoeveelheid Nederlandse helmen veel al geproduceerd met helmplaat. Ook over deze deze helmplaten gaan veel verhalen de ronde dat deze afgeslagen tijdens het aftreden van koning Carol. Het lijkt me niet meer dan logisch dat deze platen ook in het veld werden afgeslagen, dus dat jij het technisch niet voor elkaar krijgt wil niet zeggen dat het nooit is gebeurd. (trouwens een grove schande om iets willens en wetens te molesteren in naam van...??)
Ook hier werden helmen met modder/ verf beschilderd ter camouflage.
435.jpg
En laten we eerlijk zijn, hoeveel van deze Nederlandse gebruikte helmen met camo zitten er nu in totaal in verzamelingen, ik weet waarschijnlijk van een handvol het bestaan.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Plaats reactie