Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Erik »

Joep schreef:
Het geweer hembrug is maar 3 jaar ouder dan het Gewehr 98 en karabiner 98 van de Duitsers.
De Karibiner 98, ontworpen en vanaf toen geproduceerd in 1935, niet uit 1898. De Karibiner '98 Kürtz, oftewel kort, een karabijn met een verkorte loop.
Het was een vernieuwde versie van de G98, maar qua functie bijna identiek aan de Mannlicher M95 en de Mannlicher Karabijn, dus daar zal het hem inderdaad niet aan gelegen hebben.
Het gaat hier om het systeem, niet om het uiterlijk van het wapen. De handelingen die je pleegt (na ieder schot laden) blijft bij beide wapens gelijk.
De Karabiner 98 is in gebruik genomen in WO1 als oplossing voor het wat lange, en daarom in de loopgraven niet zo goed hanteerbare geweer 98. Het is een verkorte versie van het Gewehr 98 en heeft nauwelijks veranderingen ondergaan.
Zie ook Jürgen Kraus.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Joep »

Klopt dat bedoel ik ook met de functie van het wapen. Het grendelsysteem is hetzelfde net als bij de Mannlicher, alleen de loop is wat korter. Ik doelde alleen op dat de K98 zoals wij die kennen niet van 1898 is.
Maar nogmaals het syteem werkt hetzelde, maakt weinig uit dus. En dan bedoel ik het grendelsysteem.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door michiel01 »

On topic, open maar een nieuw topic. Helmen, geen geweren, karabijnen of wat dan ook.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door dutchhelmets »

hajos schreef:
En ja er is een legerorder uitgebracht om de plaat te verwijderen, deze is vrij snel weer ingetrokken en heeft zeker niet overal de front lijn bereikt.
Ik ben erg benieuwd naar deze document of een referentie ernaar. Bij mij is enkel bekend dat er een order was die juist aangaf dat het verwijderen van de helmplaat niet was toegestaan. AI heeft al voor het invoeren van de helm model 1927 proeven gedaan waaruit bleek dat de helmplaat geen zwakke plek vormde.
Ondanks dit, werden er weldegelijk helmplaten verwijderd, meestal met gebruik making van de bajonet of schop. Dit is overigens op kleine schaal gedaan. Bij vrijwel alle helmen met verwijderde helmplaat werd de kale plek gecamoufleerd met verf, soms vermengd met zand of stro. Ook zijn er helmen bekend die geheel zijn gecamoufleerd, al dan niet met helmplaat. Ook dit gebeurde in een erg kleine schaal. Ook heb ik een helm in bezit die in een lichte bruine kleur is overgeverfd, verf die gebruikt werd om bunkers te verven.
Overigens is het zo dat als de een flinke klap geeft in het midden van de helmplaat (met een stomp voorwerp, vb de achterzijde van een bajonet) dan is de kans al erg groot dat een zijkant van de helmplaat al los schiet. Ze zijn over het algemeen vrij eenvoudig te verwijderen.

Groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Bertje1964
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:02
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Bertje1964 »

Deze foto laat mijn helm zien ik heb deze al meer dan 30 jaar in mijn bezit en in mijn jeugd heb ik deze zelf een laag groene verf gegeven,
nu heb ik deze verf verwijderd. Aan de buitenkant is hij nu bijna helemaal blank en men kan nu zien waar de plaat gezeten heeft.
Aan de binnenkant is de roest weer tevoorschijn gekomen maar ook nog een beetje van de originele verf.
de binnenkant
de binnenkant
Welke kleur benaderd de origineele kleur het beste?
Ik wil hem zo snel mogelijk weer in kleur spuiten.
Zijn de plaat en het binnenwerk los te krijgen?
Alvast bedankt
Bijlagen
helm zonder verf
helm zonder verf
Gebruikersavatar
Bertje1964
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:02
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Bertje1964 »

Dit is nederlandse helm gespoten in Fosco Industrial Army Paint Color: Olive Drap RAL 6014
Ik zou hem het liefst in een oorspronkelijke kleur willen spuiten, dit heb ik gedaan om het metaal te beschermen.
Bijlagen
olive drab helm M34.JPG
olive drab helm M34 f2.JPG
Gebruikersavatar
limburgsejager
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:08
Locatie: Peel en Maas

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door limburgsejager »

Goedeavond,

Dit is de eerste keer dat ik in de Nederlandse helmen topic zit. Een tijdje geleden ben ik op een Duitse militaria beurs geweest.
Echter lag er één Nederlandse helm op de beurs, waar ik eigenlijk niet naar op zoek was. Na wat handelen is hij mij toch voor 8 tientjes aan de vingers blijven hangen en heb ik hem weer mee terug naar zijn 'thuis' genomen.

Nu kan 80 euro teveel voor een M34 zijn in deze staat, maar ik ben in deze tijd nog niet veel helmen onder de 100 euro tegen gekomen.
Wat me direct al opviel was dat de buitenzijde ooit is overgeverfd.

Nu, na een paar weken, zit ik er toch aan te denken om hem te gaan restaureren, aangezien de buitenzijde toch al niet meer 'origineel' is.
Aan de binnen zijde wil ik eigenlijk niet al teveel doen, echter heb ik er wel een paar vragen over.

Heeft er iemand tips en tools hoe ik dit het beste kan aanpakken en waar ik de juiste kleur kan vinden?
Ook zou ik graag willen weten of ik het binnenwerk kan onderhouden zodat het soepel blijft, of dat ik er beter niets aan kan doen.

Alvast Bedankt!
Voorwaarts, granaat gereed, op de vijand in.....
Gebruikersavatar
limburgsejager
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:08
Locatie: Peel en Maas

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door limburgsejager »

Hierbij ook de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Voorwaarts, granaat gereed, op de vijand in.....
Harmpeter
Lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 25 mei 2006, 18:29
Locatie: Gelderland

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Harmpeter »

De binnenkant is nog origineel. De buitenkant is inderdaad overgeschilderd en lijkt verder erg gepit te zijn.
Gebruikersavatar
Bertje1964
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:02
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Bertje1964 »

als de binnenkant origineel is neem dan eens de helm mee naar een verfmengwinkel ze kunnen tegenwoordig de kleur scannen en na maken.
soms kunnen ze die verf zelfs in een spuitbus doen?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Erik »

Bertje1964 schreef:als de binnenkant origineel is neem dan eens de helm mee naar een verfmengwinkel ze kunnen tegenwoordig de kleur scannen en na maken.
soms kunnen ze die verf zelfs in een spuitbus doen?
Al geprobeerd!
Het scannen van een ronde metalen vorm is moeilijk voor een scanner. Je krijgt wel iets soortgelijks maar niet exact. Het blijft een beetje goedbedoeld prutsen in de marge.
De laatstgebruikte kleur voor de helmen (eind jaren dertig) is gelijk aan die van de rijwielen. Het recept is bekend en wordt gebruikt door het legermuseum en serieuze uitbeelders.

De verf dient gemengd te worden op een Akzo-Nobel machine, die de meeste goede verfhandels wel hebben. let wel; VERFHANDEL, dus geen Karwei, Gamma, Praxis etc.! De man achter de balie herkent de "ingrediënten" snel genoeg. Zo niet, heeft hij een andere (en dus niet de goede) machine!
Hier komt 'ie...

WR 1 - 5,5 %
WW 1 - 4,75 %
WY 2 - 29,25 %
WZ 1 - 33,75 %

Dit is voor 1/2 liter verf.
Let op! de basis is KLEURLOOS, zijdemat.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Joost001
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2008, 22:10
Locatie: midden-Nederland

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Joost001 »

Toch maar eens nieuw leven blazen in dit mooie topic.
Hier wat foto's van een paar helmen uit mijn verzameling... kunnen we weer lekker verder discussiëren :P
M34_1939.JPG
M34_1940.JPG
M27_1928.JPG
M27_1930.JPG
Joost001
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2008, 22:10
Locatie: midden-Nederland

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Joost001 »

Oja, van boven naar beneden...
M34 helm, 1939
M34 helm, 1940
M27 helm, 1928
M27 helm, 1930
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door patrickh »

Mooie helmen, je ziet duidelijk de kleurverschillen bij beide typen helm!
Joost001
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2008, 22:10
Locatie: midden-Nederland

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Joost001 »

Dankje Patrick, dat is zeker waar! Rest mij echter nog een vraag, misschien dat jij er antwoord op weet. De 2de en de 4de helm zijn beide niet gestempeld in de helmschaal. Van de M.34 helm op foto 2 kunnen we bijna met zekerheid zeggen dat hij uit 1940 komt. Het is namelijk bekend dat vlak voor de Duitse inval de M.34 helmen niet meer gestempeld werden in de helmschaal. Nu is de M.27 helm op foto 4 ook niet gestempeld in de helmschaal. Mij is echter niet bekend of dit bij M.27 helmen ook een periode niet gedaan werd. Zou het simpelweg vergeten zijn? We weten dat de M.27 met korrelige matte donkergroene kleur van 1927 tot 1929 geproduceerd werd. Echter heeft het binnenwerk een CM1930 stempel. Welk productie jaartal zou jij toekennen aan deze helm?
Plaats reactie