veldtelefoon, bajonet,...?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

veldtelefoon, bajonet,...?

Bericht door Jonasj »

Hallo allemaal,
vandaag ben ik thuisgekomen en stond er een grote doos in mijn kamer met verschillende voorwerpen.
Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken, ik vind niet al te veel info op het internet...(ik heb de doos gekregen dus niet blindelings gekocht voor als sommige het zich zouden afvragen :) )

het eerste item is een veldtelefoon, bestaande uit twee stuks. Of ze bij elkaar heren weet ik niet maar ik denk van wel. Aan de hoorn te zien denk ik na-oorlogs maar ik heb hier absoluut GEEN verstand van. Dus hier mijn vragen:
welke nationaliteit heeft deze veldtelefoon?
Van welke periode is hij?
meer info altijd welkom.
IMG_7984.jpg
IMG_7982.jpg
IMG_7981.jpg
het tweede item is een zeer vreemde, naar mijn mening, zeer lelijke bajonet :lol:
Ik heb één ding gevonden op het internet en die site zegt dat dit een M1935 bajonet is voor op een BAR geweer. (dus een Belgische bajonet)
Klopt dit?
meer info is hier ook altijd welkom.

Het derde item is een oefen granaat (denk ik) van 1954 meer info altijd welkom.

Het vierde item is een blauwgevervde obus. waarvoor zou deze gediend kunnen hebben? ook als oefengranaat? Kan ik achterhalen van waneer deze obus dateert?

het vijfde item is volgens mij een zeer grote granaatscherf. Het is misschien moeilijk te zien op de foto's, maar er zijn duidelijk horizontale streepjes te zien op de vlakke kant van de "granaatscherf". Het is ook lichtjes gebogen (zie laatste foto).
Is mijn veronderstelling correct?

ALs er meer detailfoto's van het een of ander nodig zijn, laat het dan maar gewoon weten.
Alvast bedankt.
Jonas
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: veldtelefoon, bajonet,...?

Bericht door Jonasj »

foto's van de bajonet. de bajonet is niet nummergelijk, maar het scheelt niet veel. bajonet 2462 schede 2467.
IMG_7988.jpg
IMG_7989.jpg
stempeling op de bajonet.
IMG_7991.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: veldtelefoon, bajonet,...?

Bericht door Jonasj »

Oefengranaat.
IMG_7985.jpg
Oefen obus?
IMG_7994.jpg
eerste foto van de "granaatscherf".
IMG_7995.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: veldtelefoon, bajonet,...?

Bericht door Jonasj »

En de laatste foto's van de "granaatscherf".
IMG_7996.jpg
IMG_7997.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: veldtelefoon, bajonet,...?

Bericht door johan willaert »

Telefoons lijken mij Belgisch laat 1930 tot 1940

Bajonet past op een Belgisch geweer en met bajonet EN schede geplaatst op het wapen kon het als steun dienen voor het Belgisch BAR machinegeweer, ontworpen voor luchtafweer.
Schede is niet compleet

Zie ook http://www.abbl1940.be

Klik door naar wapens, bajonetten, model 1935
29th Let's Go!!!!!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: veldtelefoon, bajonet,...?

Bericht door johan willaert »

Grijze mortierbom lijkt me een 81mm Illuminating of Smoke model...
Of is het een 60mm?
29th Let's Go!!!!!
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: veldtelefoon, bajonet,...?

Bericht door Jonasj »

al bedankt voor de info omtrent de bajonet :)
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: veldtelefoon, bajonet,...?

Bericht door Bas ww2 »

De granaat met blauw is een ww1 granaat waarschijnlijk 7,5 cm Duits.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: veldtelefoon, bajonet,...?

Bericht door patrickh »

101airborne! schreef:De granaat met blauw is een ww1 granaat waarschijnlijk 7,5 cm Duits.

En is zeker geen oefen obus geweest, want is ooit al eens verschoten zoals je kunt zien, blauw lijkt me ook zeker later aangebracht.
Plaats reactie