geweren fotograferen

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

geweren fotograferen

Bericht door Aart »

Ik heb een vrag die hier ms niet thuishoort maar ik stel hem toch maar.

Ik ben bezig om mijn geweren te fotograferen maar ik ben niet tevreden over het resultaat. Ik gebruik een bijna wit laken en ga dan op een krukje staan. Ik heb het ook al een keer met een blauwe ondergrond geprobeerd maar het is niet veel beter. De geweren worden op de foto' s donker/onduidelijk.

Het gaat niet om detailfoto' s van stempels e.d. maar om het geweer in zijn geheel op de foto te krijgen.

Wie heeft hier een goede tip voor
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: geweren fotograferen

Bericht door Haplo »

Probeer het eens gewoon buiten als het weer goed is.
En geen flits.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: geweren fotograferen

Bericht door Aart »

Buiten, ja dat is een idee. Wel zorgen dat de buren me niet zien.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: geweren fotograferen

Bericht door Haplo »

Zo erg dan als ze je zien?
Hier bij mij zijn ze het wel gewend.
Zolang je het niet midden op straat doet is er na mijn idee niks aan de hand.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: geweren fotograferen

Bericht door Aart »

Hoi Haplo,

De buren weten wel dat ik verzamel maar in de tuin met een geweer rondbanjeren is ms niet zo handig
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: geweren fotograferen

Bericht door johan willaert »

Ik gebruik zowat altijd een oud grijs deken...

Afbeelding

Afbeelding
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: geweren fotograferen

Bericht door magicdutchmen »

Buiten fotograferen of een opstelling maken met speciale fotolamp.
Daarna eventueel de foto bewerken met photoshop om de contrast/helderheid aan te passen.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: geweren fotograferen

Bericht door asjemenou »

Johan doet het toch maar weer goed! Een grijze deken. Fotografisch gezien is een matte en egaal grijze achtergrond het beste om te gebruiken. Grijs is namelijk de meest neutrale kleur die je belichtingsmeter in je camera kan meten. Bij een witte achtergrond zal je object meestal te donker belicht zijn en bij een zwarte achtergrond overbelicht.
Afhankelijk van je fotocamera kan je het beste deze op de manual stand zetten. Meet vervolgens de belichting van de grijze achtergrond. Plaats daarna het te fotograferen object op de grijze achtergrond en maak dan pas de foto. Mocht je dan meerdere foto's willen maken dan zal je zien dat de belichting van alle foto's nagenoeg hetzelfde zal zijn. Photoshop of een ander fotobewerkingsprogramma heb je dan eigenlijk nog niet eens nodig. Een statief hierbij gebruiken is ook reuze handig. Automatisch is voor amateurs en de manual stand is voor echte fotografen. :wink:

Ik lees in een eerdere reactie iets over fotolampen. Deze zullen de meeste leden van dit forum niet hebben. Mocht je de objecten (geweren) binnen willen fotograferen dan kan je dit ook op dezelfde manier doen als eerder vermeld. De meeste digitale fotocamera's corrigeren de lichttemperatuur maar houd deze wel in de gaten. Vanwege de lange sluitertijden zal je wel een statief nodig moeten hebben.
Wat flitsen betreft, ook dit is weer afhankelijk van je fotocamera. Direct flitslicht geeft vaak reflecties op je foto. Flits als het mogelijk is indirect. Een wit plafond is ideaal. Succes.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: geweren fotograferen

Bericht door Aart »

Heren,

Bedankt voor de goede tips; ik ga een lichtgrijze deken regelen.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Plaats reactie