Verzameling Joep

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gesloten
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Edgar »

Erik schreef:
Edgar schreef:Jij bent duidelijk geen verzamelaar. Volgens mij kan je überhaupt daarom ook helemaal niet oordelen over de prijzen die hij vraagt, ondanks dat je al ''zo lang reenact''.
Ik ken hajos ook al een beetje. Hij 'reenact' niet, hij beeldt een periode uit de NL geschiedenis uit. Niet ieder vent in een oud uniform is een reenactor. Hajos pareert studie aan uitbeelding.
Hajos heeft gelijk als je goed leest: de papierwaarde is nul. Overigens denk ik dat Hajos wel degelijk een oordeel kan vellen over de prijs van vooroorlogse voorschriften; net als ik zit hij ook al een tijdje in dit wereldje. En veertig EU voor een gangbaar voorschrift is ongeveer twee-en-een-half keer de normale waarde.
Ik snap dat je nu ook per se weer iets wilt verbeteren (daar geniet jullie volgens mij heel erg van heb ik de laatste maanden gemerkt, ieder zijn hobby!), maar reenacten is naar mijn mening nog steeds een periode uitbeelden uit de geschiedenis.

Enkel de opmerking: ''Nederlandse voorschriften zijn niet zeldzaam'' zegt voor mij al genoeg van het niveau van deze discussie. Ken d'r toch een aantal die ik heel graag zou willen hebben en die je nooit tegenkomt, bijvoorbeeld bepalingen betreffende het oorlogszakboekje en herkenningsplaatje , het voorschrift voór het seinpistool M. 23, etc.

En nu maar weer verder met de collectie van Joep.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

Amstelwijck

Bedankt voor het compliment. Foto's deel ik maar al te graag met jullie, geen probleem om detailfoto's o.d. te maken. :)

Erik en Edgar

Ieder zijn hobby, we delen zo gezamenlijk dezelfde interesse(s).
Graag weer zoals Edgar al zei on topic. :) Liever geen discussie over re-enactment en uitbeelden in dit topic. :)
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Erik »

Edgar schreef:.
Ik snap dat je nu ook per se weer iets wilt verbeteren (daar geniet jullie volgens mij heel erg van heb ik de laatste maanden gemerkt, ieder zijn hobby!), maar reenacten is naar mijn mening nog steeds een periode uitbeelden uit de geschiedenis.

Enkel de opmerking: ''Nederlandse voorschriften zijn niet zeldzaam'' zegt voor mij al genoeg van het niveau van deze discussie. Ken d'r toch een aantal die ik heel graag zou willen hebben en die je nooit tegenkomt, bijvoorbeeld bepalingen betreffende het oorlogszakboekje en herkenningsplaatje , het voorschrift voór het seinpistool M. 23, etc.
Ik snap wat je bedoelt, ik heb mij kennelijk verkeerd uitgedrukt of anders de klemtoon op het verkeerde onderwerp gelegd.
Een reenactor/uitbeelder is iemand die studie verricht voordat hij met zijn uitbeelding het veld intrekt. Voor die studie zijn bronnen nodig. Naast veteranen zijn dat toch al snel de originele voorschriften. Een serieuze uitbeelder zal dus proberen voor zijn hobby zoveel mogelijk uitgaven te pakken te krijgen van die voorschriften.
De opmerking "Ned. vs'n zijn niet zeldzaam" zegt meerover de algemene voorschriften dan over het niveau van de discussie, welke geen discussie maar een reactie op jouw opmerking. Natuurlijk zijn er zeldzame vs'n. Kleedingvoorschrift nr. 16 bijvoorbeeld is zo'n zeldzame en zeer gewilde! Ook nr. 84 militair rijwiel is weinig gezien en zeer gewild.
Bepalingen aangaande het oorlogszakboekje, heb je die ooit gezien? Hoogstens de invulinstructie. Wat wil je weten dan? Er zijn meer publicaties dan alleen VS'n. Ook in de modellenatlassen t.b.v. de militaire administratie zijn zaken geregeld, evenals de uitgaven "receuil legerorders" die in de jaren met enige regelmaart zijn uitgegeven. Zij verwijzen naar legerorders die je bij het NIMH kunt inzien.

recapitulé: Inderdaad zijn niet alle voorschriften algemeen verkrijgbaar. De VS'n echter uit de persoonlijke sets wel. Een nr. 72 HB Soldaat hoeft geen veertig EU te kosten. Heeft het nooit gekost namelijk. De VS'n V.I.S. idem. De wapen-VS'n (nrs. 92 zo uit mijn hoofd) idem.

Nu weer terug inderdaad naar Joep. Sorry Joep dat ik nog wat kwijt wilde!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Verzameling Joep

Bericht door koe op zolder »

Erg gave pop Joep!

Maar wat is nou het verschil tussen een VS (voorschrift?) en een V.I.S.? -en kom nou niet met "een VIS kan zwemmen"- :P
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Verzameling Joep

Bericht door hajos »

V.I.S is voorschrift inrichten Stellingen. Kortweg V.i.s.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Berichten: 703
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:39
Locatie: Dordrecht, Zuid-Holland
Ontvangen: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Amstelwijck »

V.I.S. is toch Voorschriften Inrichtingen Stellingen en heeft volgens mij betrekking op de bouw van bunkers/kazematten en schuilplaatsen.
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
Gebruikersavatar
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Berichten: 703
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:39
Locatie: Dordrecht, Zuid-Holland
Ontvangen: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Amstelwijck »

Hajos was me voor. :)
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Erik »

koe op zolder schreef:Maar wat is nou het verschil tussen een VS (voorschrift?) en een V.I.S.? -en kom nou niet met "een VIS kan zwemmen"- :P
Flauw dat je denkt dat ik met zo'n antwoord zou komen.
Het antwoord is al gegeven.
Het bestaat uit een serie van voorschriften, alleen met een afwijkende kaft, namelijk rood. Ze behandelen alle terreinconditioneringen en kunstwerken zoals het meest bekende deeltje (a): inrichten van stellingen. Daarnaast pionieren (deel b), wegen, bruggen (deel c), gevechtsopstellingen (deel e), hindernissen (deel g), camouflage (maskeering, deel h), legering (deel i) en nog wat deeltjes die ik nog niet heb.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

Ik mag weer een paar mooie stukken toevoegen aan mijn verzameling Mobilisatie Prentjes. :)

Vijf mobilisatiekaarten van de uitgever J. van Oorschot.

Sergeant vliegtuigmonteur.
Afbeelding

Afbeelding

Infanteristen met een Schwarzlose MG.08

Afbeelding

Afbeelding

Groepje Artillerie officieren.

Afbeelding
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Johan.
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:32
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Johan. »

Nette kaarten Joep.

Zelf heb ik de hele serie, met bijbehorende enveloppe.
Nog 20 en dan is de serie compleet.

Mvg Johan
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

Bedankt Johan!

Gaaf dat je ook mobilisatie prentjes verzamelt!
Ik hoop ook de serie compleet te krijgen! Ik ga binnenkort even een nieuw album aanschaffen speciaal voor deze serie. Nu zitten al m'n kaarten door elkaar heen. :lol:

Ik heb er ook nog een stuk of 10 van uitgever; 'J. v/d. Weg'.

Gr,
Joep
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Verzameling Joep

Bericht door Memory »

Nette kaarten!
let er wel op dat je laatste foto niet enkel bestaat uit officieren artillerie ;)
d'r staan namelijk ook een torpedist en een pontonnier op :)

groet,
Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

Alex bedankt!

Je hebt wel gelijk, maar bij de twee Artillerie officieren zie je het beter aan de kraag op het prentje. :P
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Verzameling Joep

Bericht door Bas ww2 »

Super mooi.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

Was weer een leuke beurs in Breda!

Hembrug patronendoosje met bijbehorende clips en hulzen:

Afbeelding

Fotokaart, militaire training 1938.

Afbeelding

Foto van een huzaar paardenverpleger van rond 1900, derde regiment huzaren.

Afbeelding
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gesloten