Dr. Oetker steunde Hitlerregime

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Dr. Oetker steunde Hitlerregime

Bericht door platoz »

De Duitse zakenman Rudolf-August Oetker was een nazi. Hij meldde zich vrijwillig voor de Waffen-SS. De Oetkerfamilie en het Oetkerconcern steunden de nazi's en hebben daarvan geprofiteerd. Dat schrijven historici in het boek 'Dr Oetker und der Nationalsozialismus' dat maandag verschijnt.

Het boek is een initiatief van de familie Oetker en het onderzoek is ook door de familie betaald. Rudolf-August Oetker (1916-2007) verzette zich altijd tegen een onderzoek naar zijn activiteiten in de oorlogsjaren. "Hij wilde over deze periode niet praten", zegt zijn 69-jarige zoon August, oud-topman en voorzitter van de commissie van advies van de Duitse multinational.

August Oetker beschouwt het boek als een waarschuwing aan iedereen "om zich in te zetten voor een open, vrije maatschappij en iedere totalitaire stroming vastberaden te bestrijden".

Rudolf-August Oetker kwam in 1941 in de zaak. Die werd op dat moment geleid door zijn stiefvader, die een grote invloed op hem uitoefende. Rudolf-Augusts biologische vader was in de Eerste Wereldoorlog bij Verdun gesneuveld.

In 1944 kwamen de stiefvader, Rudolf-Augusts moeder en zijn halfzusters om bij een bombardement. Vanaf dat moment leidde Rudolf-August het bedrijf, tot hij hij in 1981 met pensioen ging en zijn zoon August hem opvolgde.

Het Oetkerconcern werd in 1891 opgericht door de grootvader van Rudolf-August: dr. August Oetker. Het bedrijf is in Nederland vooral bekend van toetjes en bakproducten.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Mafkees
Lid
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 okt 2013, 16:49

Re: Dr. Oetker steunde Hitlerregime

Bericht door Mafkees »

K hoef gelijk geen producten van hun meer :r
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Dr. Oetker steunde Hitlerregime

Bericht door coco »

Stop dan ook maar met het gebruik van Phillips spullens, Siemens spullen, het rijden van volkswagen, mercedes, zundapp en moet ik nog even verder gaan.....

Zoals mijn collega zei; 'prima pizza's voor een Duitser'
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Dr. Oetker steunde Hitlerregime

Bericht door Jan Klaassen »

Mafkees schreef:K hoef gelijk geen producten van hun meer :r
Als je dat blijft volhouden zal je weinig producten WEL mogen gebruiken ben ik bang. Is dat niet een klein beetje overdreven?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Dr. Oetker steunde Hitlerregime

Bericht door platoz »

Jan Klaassen schreef:Als je dat blijft volhouden zal je weinig producten WEL mogen gebruiken ben ik bang. Is dat niet een klein beetje overdreven?
Ik snap de reactie Jan, maar hij is pas 12. Laten we het daar voorlopig maar even op houden. Verstand komt met de jaren niet... :wink:
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Dr. Oetker steunde Hitlerregime

Bericht door panzer lehr »

Elk Duits bedrijf deed toen mee zo bijzonder is het niet. :roll:
Gebruikersavatar
Mafkees
Lid
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 okt 2013, 16:49

Re: Dr. Oetker steunde Hitlerregime

Bericht door Mafkees »

New mn opa is bijna door hun afgeschoten :( en we kopen geen siemens maar apple en ontbijt bij de amerikaanse winkel en het groente komt uit nederland.
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Dr. Oetker steunde Hitlerregime

Bericht door Schijnwerper »

Ja verrassend :( maar niet heus. Welk bedrijf heeft er niet van mee gegeten en geprofiteerd zelfs IBM uit de USA en Ford enz Toen der tijd voor 1941.
Of die Duitse bedrijven veel keus hadden, het was mee eten of zelf opgegeten worden.
Vrijwillig was in die tijd een relatief begrip.
Zelf nu profiteren we nog van de Duitse industrie en economie.
Maar toen ik dat las kreeg ik spontaan erg trek in een Dr Oetker Piza heb er gelijk 3 gehaald, nu waren ze ook misschien toevallig in de aanbieding maar toch ze waren heerlijk :P
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
jappie
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 mei 2010, 17:09
Locatie: klazienaveen

Re: Dr. Oetker steunde Hitlerregime

Bericht door jappie »

Ben het helemaal eens met schijnwerper...

Als we moeten stoppen met het gebruiken van producten van alle bedrijven en dergelijke die in de oorlog ergens van geprofiteerd hebben zowel aan Duitse of geallieerde kant dan kunnen we net zo goed alles van oudere bedrijven laten staan.

Ik zal nu niet anders in een winkel staan als ik een pizza of een toetje van Dr. Oetker in men handen heb hoor.
HONOR IS THEIRS WHO KNEW THE PATH OF HONOR
_Arthur

Re: Dr. Oetker steunde Hitlerregime

Bericht door _Arthur »

Schijnwerper schreef:
Maar toen ik dat las kreeg ik spontaan erg trek in een Dr Oetker Piza heb er gelijk 3 gehaald, nu waren ze ook misschien toevallig in de aanbieding maar toch ze waren heerlijk :P
En dan een Fantaatje er bij, toch? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Dr. Oetker steunde Hitlerregime

Bericht door Jan Klaassen »

platoz schreef:Ik snap de reactie Jan, maar hij is pas 12. Laten we het daar voorlopig maar even op houden. Verstand komt met de jaren niet... :wink:
Had z'n leeftijd niet bekeken, maar dat past wel.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Dr. Oetker steunde Hitlerregime

Bericht door Bas ww2 »

Tja Henry Ford heeft zelfs als een van de eerste buitenlanders een nazi onderscheiding ontvangen maar om dan niet in een ford te rijden gaat wel erg ver. Maar terug ontopic je zal je verbazen over bedrijven die want hebben geproduceerd voor het regime.

Zelfde geld voor de man die het mosterdgas uitvond, die heeft ook kunstmest ontwikkeld.
Laatst gewijzigd door Bas ww2 op 28 okt 2013, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Dr. Oetker steunde Hitlerregime

Bericht door Charly1975 »

Mafkees schreef:New mn opa is bijna door hun afgeschoten :( en we kopen geen siemens maar apple en ontbijt bij de amerikaanse winkel en het groente komt uit nederland.
In hoeverre is niet ieder zijn of haar opa "bijna afgeschoten" (los van de zeer rare woordkeuze). Vergeet niet dat na de oorlog ineens iedereen bij "het verzet" zat of lichte mate van "verzet" gepleegd had. Daarbij hoefde er maar iets door het daadwerkelijke verzet uitgevoerd te worden en een heel dorp kon daar vergelding voor verwachten (denk aan Putten).

Als je niets meer wilt gebruiken wat in verband staat met Nazi-Duitsland dan kun je, ongeacht het feit dat je een Apple gebruikt, je mobiel de deur uit doen en je internet afsluiten. Het feit dat er satellieten voor de internet en telefonie communicatie om de aarde zweven, hebben we allemaal te danken aan Nazi-Duitsland namelijk. Zonder het (al dan niet gedwongen) overlopen, na de oorlog, van een groot aantal Nazi-wetenschappers naar Amerika en Rusland hebben we de ruimte overwonnen. De bekendste is uiteraard Werner von Braun.
Laatst gewijzigd door Charly1975 op 28 okt 2013, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Dr. Oetker steunde Hitlerregime

Bericht door Bas ww2 »

Mijn grootvader is ooit nummer 11 geweest bij de executie van 10 mensen toen er een dode Duitser in de sloot lag en is dus weg gestuurd. Dus ik weet niet wat je bijna noemt.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Mafkees
Lid
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 okt 2013, 16:49

Re: Dr. Oetker steunde Hitlerregime

Bericht door Mafkees »

Mijn opa is een US soldaat geweest heeft in italie gevochten.
Plaats reactie