Nederlandse helm

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Nederlandse helm

Bericht door Bert-Jan »

wat ik lees in het boek van Kevin de Joode zijn de helmen met een wit vlak en rood kruis gemaakt tussen aug 1945 en okt 1946.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Nederlandse helm

Bericht door hajos »

bertjan schreef:wat ik lees in het boek van Kevin de Joode zijn de helmen met een wit vlak en rood kruis gemaakt tussen aug 1945 en okt 1946.
Ik had geen zin om het boek op te zoeken :-)

Maar ik zei ook naar ik meen :-p

Maar dat zouden het de witte helmen met rood kruis moeten zijn. door elkaar gehaald.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Nederlandse helm

Bericht door Bert-Jan »

hajos schreef:
bertjan schreef:wat ik lees in het boek van Kevin de Joode zijn de helmen met een wit vlak en rood kruis gemaakt tussen aug 1945 en okt 1946.
Ik had geen zin om het boek op te zoeken :-)

Maar ik zei ook naar ik meen :-p

Maar dat zouden het de witte helmen met rood kruis moeten zijn. door elkaar gehaald.

heb ook nog nooit een foto gezien van voor '40 waarop een soldaat staat met zn helm.

toevallig vorig jaar iemand gesproken waarvan de vader ziekendrager was. Alle foto's doorgenomen maar nergens een foto met z'n helm dr op.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse helm

Bericht door Erik »

bertjan schreef:heb ook nog nooit een foto gezien van voor '40 waarop een soldaat staat met zn helm.

toevallig vorig jaar iemand gesproken waarvan de vader ziekendrager was. Alle foto's doorgenomen maar nergens een foto met z'n helm dr op.
Komt ook nergens in de voorschriften voor 1940 voor. Zelfs niet in het voorschrift "Handleiding ziekendrager/gewondenverzorger". De twee hospikken (beiden 92) die ik ken, kennen 'm ook niet dan behalve van Amerikaanse films.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Nederlandse helm

Bericht door Bert-Jan »

Erik schreef:
bertjan schreef:heb ook nog nooit een foto gezien van voor '40 waarop een soldaat staat met zn helm.

toevallig vorig jaar iemand gesproken waarvan de vader ziekendrager was. Alle foto's doorgenomen maar nergens een foto met z'n helm dr op.
Komt ook nergens in de voorschriften voor 1940 voor. Zelfs niet in het voorschrift "Handleiding ziekendrager/gewondenverzorger". De twee hospikken (beiden 92) die ik ken, kennen 'm ook niet dan behalve van Amerikaanse films.

met andere woorden er was dus geen soldaat in 1940 die met zn helm op liep.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse helm

Bericht door Erik »

bertjan schreef:met andere woorden er was dus geen soldaat in 1940 die met zn helm op liep.
Jij bent echt scherp vandaag Bertjan! :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Nederlandse helm

Bericht door hajos »

http://www.leger1939-1940.nl/Vraag&antw ... twoord.htm

Sukje van onze Arjen:

LM MET ROOD KRUIS
(ontvangen op 20-04-2008)

Tijdens graafwerkzaamheden ter hoogte van de voormalige Voorposten in de Grebbelinie van het 15 RI te Scherpenzeel is een Nederlandse helm gevonden met restanten witte en rode verf welke wijzen op een wit geschilderde helm met een rood kruis erop. Wie waren de dragers van deze helm?




Wat betreft de Nederlandse helm met rood kruis het volgende uit een nog lopende discussie bij de Vereniging Historische Militaria:

"Via A.V.A.J Bosman vernam ik dat een genezerik een helm met leeuw draagt!! Dat is dus de zelfde helm als gedragen door de infanterie. Alleen het Roode Kruis (dus civiele organisatie) heeft helmen met een rood kruis gedragen."
(Rob Meeuwisz)

"In basis klopt je informatie, maar..... De helmen met rood kruis zijn inderdaat oorspronkelijk voor de transportkolonnes van het Nederlandsche Roode Kruis bedoeld. Echter militair medisch personeel en dan met name artsen waren vaak in hun vrije tijd betrokken bij het Roode Kruis. Het opvallende is dan dat zij in hun militair uniform hun hobby uitoefenden! Omgekeerd kwam ook voor dat zij met hun "hobbyhelm" voor de baas werkte. Dus je informatie klopt echter in de praktijk kwam je van alles tegen." (Hilko Giezen)

"Voor wat betreft de groene helmen met een rood kruis zoals die tot nog toe zijn bestudeerd door Kevin de Joode (de auteur van het onvolprezen boek: De Nederlandse stalen helm 1916-1946) is de conclusie dat ze vrijwel alle van dezelfde vorm zijn en van de VerBliFa te Krommenie productie uit augustus 1945 - oktober 1946!! De foto's die ik ken waar hospikken op voorkomen, hebben ze helmen met leeuw op. Ik ken eigenlijk geen plaatjes van gehelmde officieren van gezondheid moet ik bekennen. Het wordt dus zoeken naar foto's van helmen bij militairen en bij het Roode Kruis."
( Arjen Bosman)

Ik was ik ergens tegen gekomen, ik bazel niet zomaar wat :-)
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Nederlandse helm

Bericht door Bert-Jan »

Erik schreef:
bertjan schreef:met andere woorden er was dus geen soldaat in 1940 die met zn helm op liep.
Jij bent echt scherp vandaag Bertjan! :wink:

ik ben best in vorm ja! haha
Plaats reactie