Aangifte verkoop "Mein Kampf"

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Aangifte verkoop "Mein Kampf"

Bericht door Charly1975 »

Federatief Joods Nederland (FJN) gaat aangifte doen tegen een Amsterdamse kunstgalerie die Hitlers Mein Kampf verkoopt.

Aangifte tegen verkoper Mein Kampf.
Dat meldt NRC Handelsblad.
FJN-voorzitter Herman Loonstein vindt het in een tijd van ongekende toename van antisemitisme belangrijk dat met harde hand wordt opgetreden tegen deze vorm van haatzaaien, aldus NRC.

De organisatie roept justititie op de exemplaren van Mein Kampf met onmiddellijke ingang in beslag te nemen en strafrechtelijke vervolging in te stellen.
"Het is bij wet verboden om het te verkopen. Bovendien is de verkoop een vorm van haatzaaien", verklaart Loonstein de aangifte. Volgens hem moet de eigenaar van de galerie strafrechtelijk vervolgd worden en moeten de boeken in beslag worden genomen.
De eigenaar van de Totalitarian Art Gallery zei tegen de krant dat het om historisch materiaal gaat dat bij zijn collectie past.
De verkoop van Mein Kampf is in Nederland officieel verboden.
Door: NU.nl
Bron:nu.nl
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Aangifte verkoop "Mein Kampf"

Bericht door patrickh »

Zijn ze slecht op de hoogte, mag als verzamelobject verkocht worden...
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Aangifte verkoop "Mein Kampf"

Bericht door platoz »

Federatief Joods Nederland is nauwelijks nog serieus te nemen. Zijn een clubje gefrustreerde lieden die nog te veel in het verleden zijn blijven zitten. Iedereen met gezond verstand ziet toch dat deze verkoper dat boek niet verkoopt/verhandeld met als bedoeling het verspreiden van haatzaaiende teksten. Hij legt zelfs uit dat het als een historisch item gezien moet worden. Laten we hopen dat de rechter deze Joodse splinterclub opnieuw nul op het rekest geven, net zoals dat gebeurde bij die rechtszaak tegen de burgemeester van Vorden die ze verloren :r
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Aangifte verkoop "Mein Kampf"

Bericht door Fuglesang »

Naast het feit dat het als verzamelobject verkocht mag worden ("zakelijke berichtgeving"), kan je die ook daadwerkelijk overal kopen. Zowel origineel als een latere uitgave. In de winkels en op het internet. Lenen bij de bibliotheek of gewoon downloaden als .PDF bestand.

Dus naast dat ik vind dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is om te bepalen wat goed of slecht voor hem/haar is, kunnen mensen die het willen er toch wel aan komen. En anno 2013, in dit digitale tijdperk, is deze halve wetgeving belachelijk achterhaald.

Verder deel ik Platoz' mening.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Aangifte verkoop "Mein Kampf"

Bericht door laurens jan »

Sluit me ook volledig aan bij platoz zijn mening!
Is er ondertussen al meer over bekend?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Aangifte verkoop "Mein Kampf"

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Zijn ze slecht op de hoogte, mag als verzamelobject verkocht worden...
Misschien ben ik ook slecht op de hoogte. Als ik echter het NRC lees ben ik niet de enige:
NRC.nl schreef:De verkoop van Mein Kampf is in Nederland sinds 1974 bij wet verboden vanwege het haatzaaiende karakter. Maar Michiel van Eyck, de eigenaar van Totalitarian Art Gallery, zei gisteren tegen deze krant dat het om “historisch materiaal” gaat dat bij zijn collectie past. Hij verkoopt naast twee originele exemplaren en één Nederlandse vertaling van Mein Kampf onder andere kunst uit de Sovjet-Unie onder Stalin, China onder Mao en nazi-Duitsland.
FJN roept justitie op tot inbeslagname

Federatief Joods Nederland roept justitie op de exemplaren van Mein Kampf “met onmiddellijke ingang” in beslag te nemen en strafrechtelijke vervolging in te stellen.

Zes jaar geleden was het verkoopverbod in het geding. De toenmalige minister van Onderwijs Plasterk betoogde dat Hitlers boek vrij verkrijgbaar zou moeten zijn. Een krappe meerderheid van de Tweede Kamer stemde toen tegen.
Kennelijk is dit nu dus geschiedenis.
Waar kan ik terugvinden dat MK tegenwoordig, als verzamelobject, vrij te koop mag worden aangeboden? In een zoektochtje op het internet vind ik dat niet terug. Logisch, de aanmerking "verzamelobject" rammelt aan alle kanten.

In "ans-online.nl" wordt het punt wat genuanceerder naar voren gebracht."
ans-online.nl schreef:In 2015, 70 jaar na het overlijden van Adolf Hitler, zullen de auteursrechten op Mein Kampf komen te vervallen. Mede door deze op het boek rustende auteursrechten, die in handen zijn van de Duitse deelstaat Beieren, is de handel in herdruk verboden. Hierin kwam bijna verandering toen voormalig minister Plasterk in 2007 stelde dat het boek vrij beschikbaar moest zijn. Een meerderheid in de Tweede Kamer was het daarmee oneens en sprak schande van het voorstel. Het agressieve antisemitisme en Hitlers theorieën over de superioriteit van het zogenaamde Germaanse ras maken dat verspreiding van Mein Kampf een vorm van haatzaaien is. Dit is de tweede reden voor het verbod op het verhandelen en vervaardigen van het boek in Nederland. De Hoge Raad oordeelde in 1997 dat het niet alleen om auteursrechten draait, maar dat de eigenschappen van het boek zelf strafbaar zijn. Dit is echter niet in alle gevallen zo. Een heruitgave voorzien van wetenschappelijke annotaties is toegestaan en in Nederland is het eveneens niet verboden om Mein Kampf in bezit te hebben. Ondanks deze uitzonderingen van de Hoge Raad is het vreemd dat er een beperking wordt opgelegd op de vrijheid van drukpers en meningsuiting. Is het goed om het uitgeven van Mein Kampf te legaliseren in Nederland of moet er worden gestreefd naar een verlenging van het verbod op uitgave?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Aangifte verkoop "Mein Kampf"

Bericht door Fuglesang »

Erik schreef:
Waar kan ik terugvinden dat MK tegenwoordig, als verzamelobject, vrij te koop mag worden aangeboden? In een zoektochtje op het internet vind ik dat niet terug. Logisch, de aanmerking "verzamelobject" rammelt aan alle kanten.
Ik kwam zelf tot de conclusie na het lezen van dit bericht: http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... ampf.dhtml
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Aangifte verkoop "Mein Kampf"

Bericht door Erik »

In het artikel staat echter dat de man wel schuldig werd verklaard! Hij heeft alleen geen straf opgelegd gekregen. Er is dus wel degelijk een wet overtreden.
Het verhandelen (verkopen) mag alleen op indicatie "zakelijke berichtgeving". Dat is niet verzamelen maar verstrekken aan studiecentra, bibliotheken, schoolinstellingen e.d. Als verzamelobject staat niet genoemd.
Het feit dat het boek wel op internet te lezen is en ook in bibliotheken bestaat doet af aan de strafwaardigheid volgens de rechtbank.

Overigens is het bezit niet strafbaar.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
michaelbrinkmann
Lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 okt 2012, 01:29
Locatie: Evergem, België

Re: Aangifte verkoop "Mein Kampf"

Bericht door michaelbrinkmann »

Ik ben niet zeker maar ik dacht dat er ook nog een bijkomend probleem inzake auteursrecht was wat de verkoop ervan verboden maakt. Dit gezien er een Nederlandse vertaling van bestaat 'Mijn Kamp' - of de verboden verkoop enkel op de Nederlandse versie betrekking heeft is mij niet duidelijk.

Zover ik weet heeft de Duitse staat Beieren het auteursrecht voor de Duitse versie.

Gegroet verzamelaars en een goede morgen!!! _/-\o_
Iedereen is welkom op: http://www.militaria-belgium.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Aangifte verkoop "Mein Kampf"

Bericht door patrickh »

Voor de versie vd Amsterdamsche Keurkamer ligt het auteursrecht bij de Nederlandse Staat.
the ghost
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 dec 2013, 16:12

Re: Aangifte verkoop "Mein Kampf"

Bericht door the ghost »

Het beruchte boek van Hitler is in België geen verboden lectuur, het vertelt hoe hij de wereld zag en velen volgden zijn visie. Je kan het een beetje vergelijken met de heilige schriften, ook daarin staat beschreven hoe mensen zich moeten gedragen en volgden velen het "boek", zo is onder meer de Katholieke godsdienst en de Islam ontstaan. Is het dan vreemd dan velen Hitlers visie volgde in een moment van repressie en ontbering?
Het boek "Miin kamp" is in België vrij te koop zolang het wordt gebruikt voor historische en/of studiedoeleinden en voor verzamelaars. Het verbieden is in strijd met de persvrijheid, de vrije meningsuiting en de wet op de politieke, religieuze en culturele vrijheid.
Zolang het boek niet wordt aangewend als "bijbel" voor bvb neo-nazigroeperingen en het verkondigen van de "ware" ideologie is er niks aan de hand, althans niet in dit land. Mogelijk is het in Nederland anders, dat laat ik in het midden.
Wat ik wel zeker weet, is dat het boek in Duitsland streng verboden is, behalve voor een historicus, een student geschiedenis en geschiedkundige onderzoekers.
Plaats reactie