De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)

Bericht door koos24 »

Dit is een foto van Anna Wödl, een verpleegster uit Wenen op haar arm heeft ze haar zoontje Alfred
Alfred (6 jaar) werd op 22 februari 1941 tijdens Aktion T4 vermoord in het kinderdagverblijf "Am Spiegelgrund''

Zijn moeder had alles in het werk gesteld om hem te redden, ze schreef brieven, riep andere ouders van gehandicapten kinderen op dit ook te doen, en reisde uiteindelijk
naar Berlijn om daar in een persoonlijk gesprek met Herbert Linden, een hoge ambtenaar van het ministerie van binnenlandse zaken, voor het leven van haar zoon te pleitten.
Dit mocht allemaal niet baten wel werd haar beloofd dat de dood snel en pijnloos zou zijn, als officiële doodsoorzaak longontsteking genoteerd in werkelijk was dit een dodelijke injectie.

Anna Wödl en haar zoon Alfred
Afbeelding

De moord op gehandicapten in het Derde Rijk startte officieel in september 1941 maar was onofficieel al eerder dat jaar begonnen.

Een van de eerste slachtoffers was Gerhard Kretschmar en deze vond plaats op verzoek van zijn ouders.
Richard Kretschmar en Lina Kretschmar kregen op 20 februari 1939 een zoon die lichamelijk en geestelijk gehandicapt was, euthanasie was in Duitsland verboden en daarom schreven de ouders een brief aan Hitler met het verzoek een einde aan het leven van hun zoon te mogen maken.

Hitler stuurde zijn lijfarts Karl Brandt voor een medisch onderzoek, Brandt deed dit samen met Dr. Werner Catel en kwamen tot de conclusie dat de kwaliteit van leven voor de baby minimaal zou worden dat euthanasie op zijn plaats zou zijn, deze werd 25 juli 1939 uitgevoerd.

Toch zijn niet alle historici overtuigt van de echtheid van bovenstaande brief, hij zou, volgens kritische schrijvers, verzonnen zijn door de verdediging tijdens de Neurenberger processen in een poging te doen lijken of T4 een verzoek uit de bevolking was.

In de periode 1939-1945 werden tussen de 250.000 en 300.000 gehandicapten vermoord in zogenaamde euthanasie centra verspreid over heel Duitsland en Oostenrijk

Een overzichtskaart van de verschillende centra
Afbeelding

Met 18.000 doden was Hartheim (Oostenrijk) de meest "effectieve"
Afgelopen september bezocht ik het kasteel dat nu een Lern- und Gedenkort is.

Schloss Hartheim was al vanaf 1900 in gebruik als psychiatrisch ziekenhuis en een dependance is dat nog steeds.
Afbeelding

Na een verbouwing werd het slot in mei 1940 als euthanasie-centrum in gebruik genomen.

Een toen & nu 1940-2013
Afbeelding


Vanuit inrichtingen verspreid over heel Oostenrijk werden de gehandicapten met bussen aangevoerd en werden via een aan het slot
gebouwde garage naar binnen geleid, deze garage werd gebouwd om de operatie verborgen te houden voor de dorpsbewoners.

De garage is afgebroken maar een op de plaats is een soort reconstructie gemaakt, in de glazen wanden staan de namen van de slachtoffers.
Afbeelding
Afbeelding

Via de garage kwamen de slachtoffers in de uitkleed ruimte.
Afbeelding
Ook hier de namen van slachtoffers.
Afbeelding

In de kamer er naast vond de vergassing plaats.
Al in 1944 werd deze gaskamer verwijderd en de ruimte weer als kamer ingericht.
Afbeelding
Afbeelding

Naast de gaskamer zat het crematorium, ook deze is in 1944 ontmanteld in een poging de sporen uit te wissen.
Afbeelding
Afbeelding

Het crematorium werkte dag & nacht, deze foto, rook uit de schoorsteen, werd gemaakt door een dorpsbewoner.
Afbeelding

De binnenplaats van het slot
Afbeelding

Deze toen & nu maakte ik op de binnenplaats, een deel van het (keuken) personeel poseert voor de foto in 1940 of 1941
De man links is Kurt Franz hier nog als kok later werk hij zich op in de organisatie en uiteindelijk wordt hij, via diverse functies, kampcommandant in Treblinka

In 1965 krijgt hij tijdens de Treblinka processen levenslang maar wordt in 1993 vrijgelaten, in 1998 overlijd hij.
Afbeelding

Op de binnenplaats diverse herdenking-maquetes.
Afbeelding
Afbeelding

Het slot is ingericht als museum met diverse zalen die ieder een thema behandelen.
Afbeelding

Boeken over rassenkunde en medische instrumenten uit die periode.
Afbeelding
Afbeelding

Brieven en foto's van het personeel.
Afbeelding

Uiteraard werd "vergassing" niet als officiële doodsoorzaak opgegeven, in de overlijdingsacte stond een ziekte, bijvoorbeeld longontsteking.
De ouders kregen een urn thuis gestuurd met een brief waarin (een verzonnen) ziekte werd opgegeven als verklaring voor het overlijden.
Afbeelding

Bodemvondsten en achtergebleven potjes, brillen e.d.
Afbeelding
Afbeelding

Dossiers
Afbeelding

In een van de zalen is een propagandafilm te zien waarmee het nut van euthanasie aan de Duitse bevolking
duidelijk gemaakt werd.
Afbeelding

De Duitse propaganda gebruikte kostenbesparing en ras behoud als argumenten om de Duitse bevolking klaar te stomen voor het verwijderen van gehandicapten uit de samenleving al werd er het vermoorden natuurlijk niet openlijk genoemd.
AfbeeldingAfbeelding

In de tuin werden na de oorlog menselijke resten gevonden, deze zijn op deze plaats herbegraven.
Afbeelding

Schuin tegenover de begraafplaats maakte ik deze toen & nu
Op de foto te zien Christian Wirth één van de belangrijkste uitvoerders van het euthanasieprogramma
Afbeelding

Het euthanasie programma lekt steeds meer uit naar de Duitse bevolking en er deze begon zich te verzetten, de brieven stroomden
binnen bij Hitlers Rijkskanselarij
Het was uiteindelijk kardinaal August von Galen die er op 3 augustus 1941 voor zorgde dat het T4 project officieel door Hitler werd gestopt.

In de kerk van Münster vroeg von Galen aandacht voor de moord op gehandicapten en sprak er zijn afschuw over uit, zijn preek werd door heel Duitsland verspreid en later als pamflet door de RAF uitgegooid boven Duitse steden, Hitler had de bevolking hard nodig voor de inval in Rusland vreesde onrust en staakte de euthanasie.
Afbeelding

Kardinaal von Galen kreeg huisarrest en overleefde de oorlog, ondanks het officiële einde van Aktion T4 gingen veel artsen in het diepste geheim verder.

Een deel van de artsen werd tijdens Nürnberger Ärzteprozess veroordeeld tot straffen
variërend van gevangenisstraffen tot de doodstraf.
Het grootse deel van de medewerkers was onvindbaar of kon door een gebrek aan bewijs niet veroordeeld worden.
Afbeelding

DE NAAM

Aktion T4 heeft zijn naam te danken aan het hoofdkwartier aan de Tiergartenstraße 4 in Berlijn.
Hier stond de villa van waaruit de operatie geleid werd, T4 was daar een afkorting van, de villa is verdwenen en er is slechts een foto van.
Afbeelding

Ik bezocht de Tiergartenstraße in 2010 en maakte deze foto's

Afbeelding

Op de plaats van de villa staat nu dit informatiepaneel.
Afbeelding

Ik zet regelmatig toen & nu foto's en reisfoto's op Facebook

Meld je aan
https://www.facebook.com/koos.winkelman
Laatst gewijzigd door koos24 op 10 nov 2013, 21:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)

Bericht door SOLDIER Wessel »

Wat een verschrikkelijke gebeurtenis!
Bedankt Koos voor het plaatsen van dit verslag, heel interessant (zoals al je verslagen).
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)

Bericht door rammsander »

Heel indrukwekkend! Bedankt voor het delen!

Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)

Bericht door coco »

Erg indrukwekkend inderdaad!
Bedankt voor het delen.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)

Bericht door asjemenou »

Dit verslag maakt weer eens duidelijk of hoe "ziekelijk" het nazi regiem van Hitler was.
Wrang genoeg kwamen geestesziekten (waaronder schizofrenie) ook in Hitlers eigen familie voor. Dit moest uiteraard verzwegen worden.
Zo liet Hitler in 1940 zijn eigen nicht vergassen in hetzelfde Kasteel Hartheim; http://www.nu.nl/algemeen/469488/hitler ... orden.html .
Volgens meerdere psychiaters die Adolf Hitlers geestesgesteldheid hebben onderzocht moet deze zelf ook aan geestesziekten hebben geleden. Gebaseerd op verklaringen van mensen die Adolf Hitler persoonlijk hebben gekend zou hij een neurotische psychopaat welke grensde aan schizofrenie zijn geweest.
Uitgaande van de verklaringen van General Guderian en zijn adjudant Boldt zou Hitler hoogstwaarschijnlijk ook aan de ziekte van Parkinson hebben geleden.
Wie meer wil weten over Adolf Hitlers geestesgesteldheid, zie; http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.n ... 425pdf.pdf .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)

Bericht door patrickh »

Haast te gruwelijk om over na te denken, wederom ZEER indrukwekkend...
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)

Bericht door coco »

@asjemenou, weet jij toevallig of Parkinson patienten ook werden gezien als geesteszieken dan?
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)

Bericht door platoz »

asjemenou schreef:Dit verslag maakt weer eens duidelijk of hoe "ziekelijk" het nazi regiem van Hitler was.
Wrang genoeg kwamen geestesziekten (waaronder schizofrenie) ook in Hitlers eigen familie voor. Dit moest uiteraard verzwegen worden.
Zo liet Hitler in 1940 zijn eigen nicht vergassen in hetzelfde Kasteel Hartheim; http://www.nu.nl/algemeen/469488/hitler ... orden.html .
Volgens meerdere psychiaters die Adolf Hitlers geestesgesteldheid hebben onderzocht moet deze zelf ook aan geestesziekten hebben geleden. Gebaseerd op verklaringen van mensen die Adolf Hitler persoonlijk hebben gekend zou hij een neurotische psychopaat welke grensde aan schizofrenie zijn geweest.
Uitgaande van de verklaringen van General Guderian en zijn adjudant Boldt zou Hitler hoogstwaarschijnlijk ook aan de ziekte van Parkinson hebben geleden.
Wie meer wil weten over Adolf Hitlers geestesgesteldheid, zie; http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.n ... 425pdf.pdf .
Ik heb al die artikelen ook gelezen, maar heb bij datgene toch vaak mijn twijfels. Ze spreken elkaar ook vaak tegen. Wat wel vaststond is dat hij leed aan hypochondrie, wat dan op zich ook weer geen ziekte is, maar wel aangeeft dat zijn angst om een aandoening te krijgen zo groot was, dat je aan iemands geestelijke gesteldheid mag twijfelen. Desalniettemin bedenk ik me eveneens dat de druk op Hitlers schouders enorm moet zijn geweest (eigenlijk onmenselijk groot als je het mij vraagt) en zo'n grote mate van stress met zich meebrengt dat denk ik geen enkel persoon op aarde hier tegen bestand zou zijn. Dat geestesziektes ook in zijn familie voortkwamen zegt mij persoonlijk ook niet zo veel. Vorige week las ik nog een artikel dat Nederlanders het depressiefste volk van Europa zijn. Wat maar weer iets zegt over onze geestesgesteldheid...
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)

Bericht door asjemenou »

coco schreef:@asjemenou, weet jij toevallig of Parkinson patienten ook werden gezien als geesteszieken dan?
Ik ben geen arts maar als ik "Google" op de ziekte van Parkinson dan begrijp ik hieruit dat bij deze ziekte bepaalde hersencellen langzaam afsterven. Met het gevolg dat het je gedrag en je motoriek beïnvloed; http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Parkinson .
Zelf denk ik dat je bij deze ziekte beter kunnen spreken van een hersenziekte dan van een geestesziekte. Ik vermeld deze ziekte slechts in mijn eerdere reactie omdat naaste personen van Hitler de symptomen van deze ziekte bij hem zouden hebben waargenomen.
Of de nazi's de ziekte van Parkinson ook als een geestesziekte zagen weet ik niet.
platoz schreef:
asjemenou schreef:Dit verslag maakt weer eens duidelijk of hoe "ziekelijk" het nazi regiem van Hitler was.
Wrang genoeg kwamen geestesziekten (waaronder schizofrenie) ook in Hitlers eigen familie voor. Dit moest uiteraard verzwegen worden.
Zo liet Hitler in 1940 zijn eigen nicht vergassen in hetzelfde Kasteel Hartheim; http://www.nu.nl/algemeen/469488/hitler ... orden.html .
Volgens meerdere psychiaters die Adolf Hitlers geestesgesteldheid hebben onderzocht moet deze zelf ook aan geestesziekten hebben geleden. Gebaseerd op verklaringen van mensen die Adolf Hitler persoonlijk hebben gekend zou hij een neurotische psychopaat welke grensde aan schizofrenie zijn geweest.
Uitgaande van de verklaringen van General Guderian en zijn adjudant Boldt zou Hitler hoogstwaarschijnlijk ook aan de ziekte van Parkinson hebben geleden.
Wie meer wil weten over Adolf Hitlers geestesgesteldheid, zie; http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.n ... 425pdf.pdf .
Ik heb al die artikelen ook gelezen, maar heb bij datgene toch vaak mijn twijfels. Ze spreken elkaar ook vaak tegen. Wat wel vaststond is dat hij leed aan hypochondrie, wat dan op zich ook weer geen ziekte is, maar wel aangeeft dat zijn angst om een aandoening te krijgen zo groot was, dat je aan iemands geestelijke gesteldheid mag twijfelen. Desalniettemin bedenk ik me eveneens dat de druk op Hitlers schouders enorm moet zijn geweest (eigenlijk onmenselijk groot als je het mij vraagt) en zo'n grote mate van stress met zich meebrengt dat denk ik geen enkel persoon op aarde hier tegen bestand zou zijn. Dat geestesziektes ook in zijn familie voortkwamen zegt mij persoonlijk ook niet zo veel. Vorige week las ik nog een artikel dat Nederlanders het depressiefste volk van Europa zijn. Wat maar weer iets zegt over onze geestesgesteldheid...
Het lastige van al deze psychische diagnosis is dat ze gebaseerd zijn op verklaringen van mensen die Adolf Hitler persoonlijk gekend hebben. Men heeft zodoende diagnosis vastgesteld op "afstand". Zie ook; http://www.huubmous.nl/2013/04/12/adolf ... -de-divan/ .
Zo ver ik weet is Adolf Hitler nooit psychisch onderzocht dus een overtuigend bewijs voor zijn ware geestesgesteldheid is er naar mijn mening dan ook niet.
Nog een paar weblinks over de familie Hitler; http://historianet.nl/mensen-achter-de- ... de-hitlers , http://www.fpp.co.uk/Hitler/docs/medica ... n_mad.html en http://books.google.nl/books?id=mwc2O2y ... it&f=false .

MÜNCHEN - Een psychisch gestoorde nicht van de Duitse dictator Adolf Hitler is in 1940 door de nazi's vermoord in het kader van hun euthanasieprogramma. Dat hebben Duitse en Oostenrijkse wetenschappers ontdekt na onderzoek van tot dusver onbekende documenten uit de nazi-periode.

Volgens het Instituut voor Forensische Geneeskunde in München en het Obersalzberg Instituut in het Oostenrijkse Berchtesgaden werd Aloisia (49) eind november 1940, vanuit een psychiatrische inrichting in Wenen, overgebracht naar Kasteel Hartheim, in de buurt van Linz. Dat was een inrichting waar geestelijk en lichamelijk gehandicapten werden 'geëlimineerd'. Daar stierf Aloisia op 6 december 1940 in de gaskamer, aldus de wetenschappers. Na maanden van onderzoek vonden zij de afgelopen week in de vorm van een patiëntenakte.

Aloisia V. had negen jaar van haar leven doorgebracht in de Weense inrichting Am Steinhof. Zij leed aan 'schizofrenie en depressiviteit' en verwardheid, stemmingswisselingen en waanvoorstellingen'. De wetenschappers waarschuwen ervoor uit het ziektebeeld van Aloisia conclusies te trekken over de geestelijke toestand van de dictator zelf. Maar, stelt een van hen, Hitler was aan vaderskant met haar verwant. In dat deel van Hitlers stamboom komen meerdere geesteszieken voor.


Bron; http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... eerd.dhtml .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)

Bericht door Kugelblitz »

Weer een mooi verslag. Ik word altijd een beetje misselijk van deze verhalen, inderdaad absurd welke dingen er destijds zijn uitgevoerd. Ook altijd weer een goed moment jezelf even af te vragen waarom je ook alweer Duitse militaria verzamelt. Vaak lees je vooral over de 'spannende' militaire dingen of heel specifiek over bepaalde onderscheidingen, maar je moet de zwarte zijden van de nazi's niet uit het oog verliezen.

Ik dwing mezelf zo nu en dan ook eens te lezen over die dingen of een concentratiekamp te bezoeken. Het heeft mijn interesse niet zozeer, maar is wel een onontbeerlijk deel van de geschiedenis. Mijns inziens ben je als verzamelaar van militaria ook wel enigszins verplicht dat soort dingen te weten, zodat je weer met beide benen op de grond wordt gezet.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)

Bericht door coco »

@asjemenou ik weet wat Parkinson is, helaas veel voorkomend binnen de familie vandaar mijn vraag.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)

Bericht door Erik »

Kugelblitz schreef:....Ook altijd weer een goed moment jezelf even af te vragen waarom je ook alweer Duitse militaria verzamelt. ....
Duitse militaria kan ik begrijpen.
Bij mij gaat het lampje uit als ik lees dat mensen zo graag een originele "Mein Kampf" willen hebben (en het belachelijk vinden dat dit (het verhandelen) nu eenmaal bij wet verboden is) Het boek maakte geen deel uit van de militaire (veld)uitrusting voor zover ik weet.
Voor studiedoeleinden is MK gewoon te leen of anders downloadable.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)

Bericht door asjemenou »

coco schreef:@asjemenou ik weet wat Parkinson is, helaas veel voorkomend binnen de familie vandaar mijn vraag.
Het is inderdaad een vervelende ziekte. Zowel van de persoon die er aan lijdt als de naaste famile/kennissen ervan.
Kugelblitz schreef:Weer een mooi verslag. Ik word altijd een beetje misselijk van deze verhalen, inderdaad absurd welke dingen er destijds zijn uitgevoerd. Ook altijd weer een goed moment jezelf even af te vragen waarom je ook alweer Duitse militaria verzamelt. Vaak lees je vooral over de 'spannende' militaire dingen of heel specifiek over bepaalde onderscheidingen, maar je moet de zwarte zijden van de nazi's niet uit het oog verliezen.

Ik dwing mezelf zo nu en dan ook eens te lezen over die dingen of een concentratiekamp te bezoeken. Het heeft mijn interesse niet zozeer, maar is wel een onontbeerlijk deel van de geschiedenis. Mijns inziens ben je als verzamelaar van militaria ook wel enigszins verplicht dat soort dingen te weten, zodat je weer met beide benen op de grond wordt gezet.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Het liefst horen wij als verzamelaars inderdaad de spannende verhalen over WOII. Dat deze oorlog ook een duistere en realistische kant had vergeten we gemakshalve dan nog wel eens. We doen aankopen voor onze verzameling maar dikwijls realiseren wij ons niet eens langs welke weg deze objecten in onze verzamelingen terecht zijn gekomen. En misschien is dit maar goed ook.
Het verslag van Koos maakt pijnlijk duidelijk of hoe ver de nazi's gingen in hun rassenwaan. Echter zij waren niet de enigen die bepaalde bevolkingsgroepen vervolgden of onderdrukten.
Zo kon Hitlers tijdgenoot Stalin er ook wat van. Deze liet Sovjet oorlogsinvaliden van de GVO/WOII wegstoppen in tehuizen en klinieken. Hij vond dat deze invaliden de straten van de Sovjet Unie ontsierden. Zij pasten niet in de overwinningsroes van de Sovjet Unie. Deze mensen moesten voor vele jaren onder erbarmelijke toestanden in deze tehuizen verblijven.
Zo zijn er nog vele voorbeelden van systemen of ideologieën op te noemen die soms tot op de dag van vandaag bepaalde bevolkingsgroepen onderdrukken.

Wat een originele uitgave van 'Mein Kampf' betreft, ik denk dat de meeste WOII verzamelaars die zo'n originele uitgave kopen dit doen vanwege de curiositeit ervan en niet om het eens lekker gemakkelijk als een romannetje op te bank te gaan lezen. Tenslotte is het boek toch het gedachtegoed van meneer Hitler.
Tot zover hij het zelf geschreven heeft dan.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:Wat een originele uitgave van 'Mein Kampf' betreft, ik denk dat de meeste WOII verzamelaars die zo'n originele uitgave kopen dit doen vanwege de curiositeit ervan en niet om het eens lekker gemakkelijk als een romannetje op te bank te gaan lezen. Tenslotte is het boek toch het gedachtegoed van meneer Hitler.
Tot zover hij het zelf geschreven heeft dan.
Uit curiositeit. Daar moet ik eens over denken. Uit curiositeit koop je een staande Jugendstill schemerlamp. Geen bedenkelijk boekwerkje waarvan er zeer velen zijn gedrukt en waarvan de curiositeit betwijfeld kan worden. Misschien als je gaat voor een "eerste druk", dan zou ik dat nog kunnen bevatten. Maar dat is mijn mening, die is nog wel eens wat uitgesproken zoals je weet.

Het werkje leest niet gemakkelijk, niet als romannetje en zeker niet in het schrift waarin het in eerste instantie is geprint. De man was een demagoog, geen schrijver. Het is een onsamenhangende waterval van woorden, ideeen en hersenspinsels.
Ga er maar vanuit dat het inderdaad van hem afkomstig is. Hij heeft het geschreven tijdens zijn hechtenis in 1923. Had een ander het geschreven ware het wellicht wat meer toegankelijk geweest.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: De moord op gehandicapten in het Derde Rijk (fotoserie)

Bericht door utmi »

Erik, Mein Kampf is er in vele soorten en maten wat al een verzamelonderwerp op zich is.

Als mensen mijn collectie komen bekijken, boeit ze het niet of er een G43 tasje of een k98 tasje op de pop zit, een Mein Kampf blijft ze wel bij! Het staat namelijk symbool voor het Derde rijk en alles wat daarmee te maken heeft. Het gaat verder/is meer dan "gewoon" een (niet leesbaar) boek (ongeacht de hoeveelheid gedrukte exemplaren).
Ik had verwacht dat iemand met interesse in geschiedenis dat wel zou snappen...
Their name liveth for evermore
Plaats reactie