Bombardement op Middelburg onderzocht

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Bombardement op Middelburg onderzocht

Bericht door Jan Klaassen »

Beste mede-forumleden! Voor mijn aanstaande masterthesis (in detail: een werkstuk van ruim 25.000 woorden...) ga ik onderzoek doen naar de herinnering aan het bombardement op Middelburg, 17 mei 1940, door Middelburgers (en, eventueel, Zeeuwen buiten de stad).

Mocht iemand tips hebben - materiaal, verhalen, boeken, series, documentaires, radio-programma's, posters: je kan het zo gek niet bedenken, laat het me dan weten! Via pb of hier onder. Ik sta werkelijk voor alles open, zolang het maar met Middelburg en het bombardement op die stad te maken heeft.

Ook zou ik graag jullie hulp willen vragen voor het volgende: zou je misschien hier onder, in dit topic, eens willen neerschrijven het "wie, wat, waar, waarom" van het bombardement? En dan graag zonder het opzoeken op google (het gaat om het eigen geheugen, niet dat van anderen), waarvoor dank :lol: Gewoon eens om een balletje op te gooien...

Brandt los! :mrgreen:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Bombardement op Middelburg onderzocht

Bericht door rammsander »

Zeer interessant Jan Klaassen! Is een echt vergeten bombardement! Nou ja bombardement? Zoals je zelf al aangaf een aantal maanden geleden is het een beschieting geweest van de Duitsers en de terugtrekkende Fransen soldaten die vanuit het zuiden schoten!
Het is een mooi onderwerp!

Kijk eens op mijn site over onder ander de verwoesting van Middelburg!
... Door de overslaande brandhaarden ontstaat er één grote stadsbrand, door deze brand die een aantal uur woedt zijn iets minder dan 600 monumentale panden en winkels in de binnenstad van Middelburg in vlammen op gegaan

De Nederlandse en Franse troepen vluchtten via Vlissingen over zee, waarna Walcheren door de Duitsers werd bezet. Het lijkt erop dat het bombardement op Middelburg, in tegenstelling tot dat op Rotterdam, geen bewuste actie van het Duitse leger was, maar een samenloop van omstandigheden die uiteindelijk leidde tot een vernietiging op vergelijkbare schaal.
Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie