Kwatta's chocolade blikken mobilisatie.

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Kwatta's chocolade blikken mobilisatie.

Bericht door coco »

Hallo allen,

Ik heb een vrij simpele vraag, in hoeveel en welke kleuren zijn de kwatta's chocoladen blikken uit gegeven rond de mobilisatie?
Ik ken de rode variant maar zijn er meer kleuren?
Alvast bedankt!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Johan.
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:32
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Kwatta's chocolade blikken mobilisatie.

Bericht door Johan. »

Hallo,

Ik ben ook in alle jaren dat ik verzamel, alleen de rode variant tegengekomen.
Weet wel dat er 2 uitvoeringen zijn, met uniform uit 2e wo, en een ouder model, met uniform uit 1e wereldoorlog.
Heb gezocht op het net naar manouvre chocolaad en dan naar afbeeldingen gekeken.
Toen kwam ik een oranje doos tegen, of sterk verkleurd .

http://www.hinkepink.nl/oranje.htm

Mvg Johan
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Kwatta's chocolade blikken mobilisatie.

Bericht door coco »

Bedankt hier ben ik een stukje mee geholpen, meer ideeën?
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kwatta's chocolade blikken mobilisatie.

Bericht door Erik »

Ruben, er is maar een kleur, voor de zekerheid heb ik het eens nagevraagd bij wat die-hard verzamelaars uit mijn kring. Er bestaat een vroege versie en een late versie, makkelijk te onderscheiden aan de hand van de hoeken: de oude versie heeft scherpe hoeken, de jongere versie afgeronde hoeken.
Je zou verwachten dat er ook een blauwe versie bestaat omdat die twee kleuren vaak naast elkaar bestonden in de eerste helft van de 20e eeuw, in heel veel producten trouwens (zelfs in stripboekjes, waarbij de ene pagina in rood, de andere in blauw was afgedrukt) Niemand uit mijn directe kring en ik ook niet, kent een blauwe versie van dit blik. Alleen de vroege en late versie.

De oranje versie is waarschijnlijk sterk verkleurd. Er is overigens een kleurverschil in rood tussen de vroege en late versie.

Binnen onze groep wordt de late (populair de 1939-versie) versie gebruikt. De chocolaatjes waren per stuk verpakt. Chocolade wordt opnieuw gegoten, malletjes daarvoor kun je zelf maken. Repro-wikkeltje erom en je hebt wat te snoepen tijdens je uitbeelding van gemobiliseerd soldaat!
Overigens maak ik die repro-chocolaadjes niet zelf, teveel geknoei en ik heb het al druk zat :lol:
Laatst gewijzigd door Erik op 18 nov 2013, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Kwatta's chocolade blikken mobilisatie.

Bericht door coco »

Erik super bedankt voor de info!
Grappig verhaal want mijn moeder verzamelt al zo'n 30 jaar blikken en heeft een blauwe variant liggen, maar ik wil weten of deze mobilisatie is of niet.
Dit had ik even achtergehouden omdat ik wilde weten of mensen op de proppen kwamen met een andere (blauwe) variant. Het blik is 100% niet overgeschilderd!

Sorry afbeelding is heel groot en kan vanaf mobiel niet bijsnijden, aanklikken is grotere afbeelding.
Hierbij een foto, mobilisatie of toch niet;
AfbeeldingUploaded with ImageShack.com
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kwatta's chocolade blikken mobilisatie.

Bericht door Erik »

Geweldige info! Er is dus toch een blauwe variant! Het leek me al zo f** raar dat er alleen rooie/rood-oranje variant bestond; ik was er heilig van overtuigd dat-ie ook in blauw bestaan moet hebben! En inderdaad!
Alleen: ik denk wel naoorlogs. De opschrift op de vooroorlogse varianten is "Manoeuvre chocolaad", ik ken eigenlijk geen afwijkingen in deze tekst. Ook op de wikkeltjes in het blik stond dat. Vandaar mijn voorzichtige schatting "na-oorlogs".
Er zijn ook wikkels met twee hele grote ogen erop met de beroemde tekst "aller oogen zijn gericht op Kwatta's manoeuvre chocolaad". Of die in blik bestaan hebben weet ik niet, misschien wel. De spelling ('oogen' met dubbel 'o') is in ieder geval van voor 1947 (in Belgie 1946)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Kwatta's chocolade blikken mobilisatie.

Bericht door coco »

Bedankt voor de reactie, ding blijft sowieso bij mijn moeder in de blikken verzameling dus dat na-oorlogs is, is geen heel groot probleem haha.
Mij viel wel op dat er nog een voor-oorlogse militair op staat.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kwatta's chocolade blikken mobilisatie.

Bericht door Erik »

coco schreef:Bedankt voor de reactie, ding blijft sowieso bij mijn moeder in de blikken verzameling dus dat na-oorlogs is, is geen heel groot probleem haha.
Ik denk dat dat een goede overweging is. Ik zou 'm in ieder geval niet toestaan in een uitbeelding mobilisatie '39, vanwege de onzekerheid maar ook de onbekendheid.
coco schreef:Mij viel wel op dat er nog een voor-oorlogse militair op staat.
Waarschijnlijk nostalgische overwegingen. KWATTA met een soldaat in khaki, web '37 en Lee Enfield zou niet 'bekken', haha!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Kwatta's chocolade blikken mobilisatie.

Bericht door coco »

Nostalgische redenen is inderdaad niet gek bedacht.
Mocht er iemand toevallig meer info hebben en een eventueele waarde hoor ik dat graag!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kwatta's chocolade blikken mobilisatie.

Bericht door Erik »

coco schreef:.....en een eventueele waarde hoor ik dat graag!
Je past de spelling naadloosch aan! :lol:
Zonder gein: er zijn verenigingen die blikjes verzamelen, zij zouden je kunnen adviseren. Met militaria heeft dit niets te maken, het is echt een civiel product!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie