Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie vallen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door custom »

Erik schreef:- waar zit de WWM vreemd in elkaar of anders gezegd: welke artikelen vind jij onlogisch of inconsequent?
- welke wijzigingen van de afgelopen jaren hebben jou op het verkeerde been/spoor gezet?.
ik ga er niet al te diep op in dan ben ik morgen nog aan het tikken. Ik zal een klein onlogisch voorbeeldje van die WWM geven.

Waarom zijn percussie wapens revolver - Geweren van voor 1870 gewoon vrij?
En waarom is een replica van dezelfde wapens niet vrij?

De percussie wapens van voor 1870 kunnen immers nog steeds vuurgevaarlijk zijn,alleen heb je daar geen verlof voor nodig, en zo kan ik
nog tig andere voorbeelden uit deze WWM opnoemen die voor mij erg krom zijn.

in afwachting van uw bericht.
Elke oorlog is er een teveel !
_Arthur

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door _Arthur »

custom schreef: Waarom zijn percussie wapens revolver - Geweren van voor 1870 gewoon vrij?
En waarom is een replica van dezelfde wapens niet vrij?
Je bent niet de enige met die vraag. En ik denk dat niemand je daar een fatsoenlijk antwoord op kan geven. Behalve dat "replica wapens" per definitie verboden zijn wanneer er geen uitzondering in WMM om/beschreven staat.

@Edit: typo.
Laatst gewijzigd door _Arthur op 23 mei 2013, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door CollectorWo2 »

Verbonden?
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door custom »

Tot slot.

Nog eentje dan die ook ik ook niet goed begrijpt.

Waarom zijn alle centraalvuur geweren die zwart kruit gestempeld zijn van voor 1870 vrij?
En waarom zijn alle centraalvuur revolvers die zwart kruit gestempeld van voor 1870 nooit vrij?
Beiden groepen zijn immers nog steeds even vuurgevaarlijk en waarom wordt er dan een uitzondering gemaakt
op centraalvuur zwart kruit geweren van voor 1870 om deze geheel vrij te geven?...wie
Laatst gewijzigd door custom op 23 mei 2013, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
_Arthur

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door _Arthur »

thunderbird schreef:Verbonden?
Verboden :-)
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door pistole38 »

Als we dan toch bezig zijn.....probeer eens een limitatieve lijst te regelen van onderdelen waarvoor een consent in/uitvoer nodig is....en dan proberen het kort te sluiten tussen CDUI / douane en politie :)

De WWM/CWM/RWM is hier (niet) meer duidelijk in!

Succes!
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door Erik »

custom schreef:
Erik schreef:- waar zit de WWM vreemd in elkaar of anders gezegd: welke artikelen vind jij onlogisch of inconsequent?
Waarom zijn percussie wapens revolver - Geweren van voor 1870 gewoon vrij?
En waarom is een replica van dezelfde wapens niet vrij?

De percussie wapens van voor 1870 kunnen immers nog steeds vuurgevaarlijk zijn,alleen heb je daar geen verlof voor nodig, en zo kan ik
nog tig andere voorbeelden uit deze WWM opnoemen die voor mij erg krom zijn.
Dit zijn vragen naar het waarom. Ik vroeg jou waar jij problemen mee hebt. Ik denk dat het duidelijk is wat verboden is of niet. Niet dat het duidelijk is waarom die keus is gemaakt, maar moet je dat weten? Je moet de wet naleven, je hoeft 'm niet te motiveren. Je hoeft ook niet het 'waarom' te weten van de inrichting van verkeersborden, als je ze maar kent en naleeft.

Maar vooruit dan maar:
- de munitie voor percussiewapens wordt geacht niet meer gangbaar te zijn. Mocht je echter munitie hebben voor dit wapen dan moet alles op verlof.
- de replica is niet vrij omdat hij valt onder categorie "geproduceerd na 1870". Dat kun je belachelijk vinden, maar het is wel duidelijk. Omdat de wetgever niet wil verzanden in ellenlange lijsten met "wat wel en wat niet" is gesteld dat alles wat na 1870 is geproduceerd geacht wordt te zijn van na 1870.
custom schreef:Waarom zijn alle centraalvuur geweren die zwart kruit gestempeld zijn van voor 1870 vrij?
En waarom zijn alle centraalvuur revolvers die zwart kruit gestempeld van voor 1870 nooit vrij?
- pistolen (revolvers) zijn kleine wapens die handig zijn bij criminele activiteiten. Inderdaad richt ik merer schade aan met mijn Beaumont M71 dan met een zwartkruitpatroon-revolver, maar de wetgever heeft bepaald dat de laatste verboden is en de eerste niet! Overigens mag ik er geen patronen bij hebben! Als je wilt schieten met je geweer van voor 1870 dan heb je gewoon een verlof nodig!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door racefiets »

Ik zou eerst even kijken dat bij een hoop zwartkruit wapens het jaartal 1870 al vele jaren geleden veranderd is.....
Het jaartal is in vele gevallen ook niet meer leidend maar of de patroon een zwartkruit patroon is.
Munitie voor percussiewapens? Ronde loden ballen en percussiekapjes zijn vrij. (anders moesten klappertjes ook op verlof)
Replica kan wel degelijk vrij zijn. Er zijn verschillende replica's gemaakt voor 1945 die net zo vrij zijn als het origineel.
Met alle respect Erik maar hou het bij jullie stukje van de WWM. Laat de andere verenigingen hun deel maar bespreken. Het is al moeilijk genoeg om zaken geregeld te krijgen en als je dan oude wetgeving gaat noemen die niet meer correct is....

1 punt waar je wel op moet hameren is dat alle afdelingen van BW in het land de WWM hetzelfde toe passen. Als er iets op dit moment een puinhoop is dan is het wel in de toepassing en uitleg van de WWM. Verloven worden zelfs ingetrokken om zaken die niet eens verboden zijn en die letterlijk op papier staan. Er zijn afdelingen die je behandelen alsof je op voorhand een potentieel gevaar bent en het is aan jou om het tegendeel te bewijzen. Volgens mij moet de insteek net andersom zijn. Iedereen is op voorhand een nette burger tenzij er signalen zijn die een verder onderzoek noodzakelijk maakt.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door Erik »

Racefiets schreef:Munitie voor percussiewapens? Ronde loden ballen en percussiekapjes zijn vrij. (anders moesten klappertjes ook op verlof)
Over deze categorie heb ik ook niet gesproken. Met "zwartkruit" heb ik in mijn stukje alleen bedoeld "eenheidspatroon geladen met zwartkruit". Niet de percussie en vuursteenslotwapens (en lontslot, radslot etc.) Sorry voor de onduidelijkheid.
racefiets schreef:Replica kan wel degelijk vrij zijn. Er zijn verschillende replica's gemaakt voor 1945 die net zo vrij zijn als het origineel.
Praat me even bij, heb je een voorbeeld? Zoals ik de huidige wetgeving interpreteer zijn alle replica's van zwartkruitwapens verlofplichtig! Welke vallen daarbuiten en op grond van welke artikelen?
Racefiets schreef:Met alle respect Erik maar hou het bij jullie stukje van de WWM. Laat de andere verenigingen hun deel maar bespreken. Het is al moeilijk genoeg om zaken geregeld te krijgen en als je dan oude wetgeving gaat noemen die niet meer correct is....
Bovenstaande heb ik uit de CWM2013. Het gebied waar ik mij uitdrukkelijk niet mee wil bemoeien is airsoft. Ook het deel sportschieten met nitrozwak kruit ga ik niet mee beginnen. Ten eerste omdat ik dat in verenigingsverband doe die haar eigen regelgeving heeft (Krijgsmacht), ten tweede omdat het deel wat wel binnen mijn activiteiten valt al een heel gebied in beslag neemt. Mijn communicatie met frontdesk justitie en kenniscentrum politieacademie gaat al bijna op "jij en jou" niveau bij wijze van spreken.
racefiets schreef:Als er iets op dit moment een puinhoop .... tenzij er signalen zijn die een verder onderzoek noodzakelijk maakt.
Kan het alleen maar met je eens zijn. Er ligt een taak voor centrale scholing!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door racefiets »

Het verhaal van de replica's gaat erom dat de eerste replica's van los geladen zwartkruit wapens ook al begin 1900 gemaakt zijn. Bijvoorbeeld replica percusie colt revolvers. Zolang het fabricagejaar maar voor 1945 is zijn deze ook vrij, ongeacht of het een replica is of niet. Replica's van 1945 en later zijn vergunningsplichtig.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Het verhaal van de replica's gaat erom dat de eerste replica's van los geladen zwartkruit wapens ook al begin 1900 gemaakt zijn. Bijvoorbeeld replica percusie colt revolvers. Zolang het fabricagejaar maar voor 1945 is zijn deze ook vrij, ongeacht of het een replica is of niet. Replica's van 1945 en later zijn vergunningsplichtig.
Oke!
Je begreep uit een vorig bericht al dat ik niet sprak over de zwartkruitwapens "los geladen". Met "zwartkruit" heb ik louter de eenheidspatroon zwartkruit bedoeld.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door racefiets »

Vergis je anders niet in wat er allemaal nog aan bijvoorbeeld zwartkruit jachtwapens is gemaakt tot 1945. Het lefaucheux principe is met penvuur patronen nog lang gebruikt. Of je daarbij ook van replica's kan spreken weet ik niet aangezien dit niet mijn interesse en kennis gebied is. Wil je het zeker weten dan moet je J .van Driel eens aan spreken. Ik vermoed zo maar dat je die vast al eens op het ministerie bent tegen gekomen. (hoewel dat eigenlijk meer een item is voor de VNW)
Gebruikersavatar
collectorwwii
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2013, 14:56
Locatie: België

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door collectorwwii »

Johan,

vorige week mijn erkenning als wapenverzamelaar aangevraagd. Deze week de kopijen van de Model 4 en mijn briefke van "goed gedrag en zede" er bij opsturen naar Brugge. Dan kan ik eindelijk verder gaan met het verzamelen van "schietklare" wapens, ook al ben ik nooit of te nimmer van plan ooit effectief met een wapen te gaan schieten!
Ik ben blij dat ik dit ei eindelijk heb kunnen leggen met de zeer bereidwillige informatieve hulp van de betrokken diensten in Brugge!!

Misschien is het nu wel gedaan met het aankopen van onklaar gemaakte wapens!

collectorwwii schreef:
johan willaert schreef:Volautomaten op vergunning zijn enkel mogelijk voor erkende verzamelaars met model 3

Laatste vernieuwing in 2009 kostte mij 316 euro, zal,in 2014 iets meer zijn
Hallo Johan,
mijn MP44, MP40, MG34, MG13 staan nochtans op een Model 4 (uit 1992 en nu voor vernieuwing naar Brugge gestuurd). Die vernieuwing van 316 Euro, is dat voor een verzamelaarsvergunning waar X aantal wapens op mogen en moet je dat dus om de 5 jaar betalen? Da's een pak geld voor een nutteloze controle toch .. niet te doen ... wat denken ze ... dat die wapens in 5 jaar kindjes gaan gekregen hebben of zo ... puur geldklopperij :r , maar ... enfin : jij denkt dus dat ik het best er aan doe om een verzamelaarsvergunning aan te vragen waar alle vuurklare wapens op kunnen, maar dan moet ik om de 5 jaar die 316 € betalen?
Thanks voor je antwoord hoor, want ik weet me ondertussen echt geen raad meer wat te doen ... 't is een vreselijke soep dat die gasten in Brussel er van maken...
Peter
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door Erik »

Op 9 november dit jaar sprak ik met een van mijn verenigingsgenoten uit Belgie (ik ben lid van de Belgische vereniging S.R.D. uit Zonnebeke) hoe het nou allemaal zat met de BEL wapenwet. Antwoord was vrij ontluisterend!
Straks, in mei 2014, wordt het eerste jaar van de nieuwe wetgeving op z'n werking bekeken en waar nodig bijgesteld danwel totaal veranderd. Mijn mede-verenigingslid zei mij ook: "Wij doen nu helemaal niets op wapengebied. Alle wapens van de oude regeling vallen onder een pardon tot mei 2014 en tegen die tijd zien we wel, mogelijk dat alles weer wordt teruggeschroefd naar de oude situatie van voor mei 2013." Waarvan acte.
Mijn advies: ga nu geen bewegingen maken op wapengebied. Je bent veel geld kwijt voor een regeling die waarschijnlijk helemaal niet vaststaat! Wacht tot na mei 2014.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Wapens die wel of niet onder de wet wapens en munitie va

Bericht door johan willaert »

Erik schreef:Mijn advies: ga nu geen bewegingen maken op wapengebied. Je bent veel geld kwijt voor een regeling die waarschijnlijk helemaal niet vaststaat! Wacht tot na mei 2014.
Dit advies is enkel van toepassing op de zogenaamde HFD wapens die tot Mei 2013 vrij te bezitten waren... Volautomaten waren zowiezo al altijd vergunningsplichtig en kunnen enkel op Model 3 (Verzamelaarserkenning) of als handelaar.

Maar voor HFD inderdaad wachten tot Mei 2014...
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie