Kaak Britse soldaat op Marktplaats

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Kaak Britse soldaat op Marktplaats

Bericht door Fuglesang »

NIJMEGEN/OSS - De politie heeft woensdag in Oss de vermoedelijke resten van een Britse militair in beslag genomen. De resten waren op Marktplaats aangeboden door een inwoner van Oss die in de advertentie vermeldde dat de botresten waren opgegraven bij Nijmegen.

Volgens een woordvoerder van de politie bood de man in dezelfde advertentie ook een Britse helm en uitrustingsstukken aan.

De botresten zijn overgedragen aan de identificatiedienst van Defensie. Die moet vaststellen of het inderdaad om menselijke resten gaat. De politie houdt nog even een slag om de arm. 'Het kan best zijn dat de man de spullen bij elkaar heeft gezocht en dit verhaal heeft opgehangen om het wat interessanter te maken'. aldus een woordvoerder.
Niet met metaaldetector de bossen in

In en rond Nijmegen is vanaf september fel gevochten, na de luchtlandingen van Market Garden. Het is in Nijmegen sinds 2006 officieel verboden om met metaaldetectoren te zoeken, onder meer naar resten uit de oorlog. De gemeente heeft het verbod onder meer ingesteld om te voorkomen dat schatzoekers veldgraven verstoren. Ook de gemeente Arnhem, waar sinds de gevechten van september 1944 veel oorlogstuig in de grond zit en waar nog steeds onontdekte veldgraven zijn, heeft een dergelijk verbod.

Dat het ook anders kan, bewezen twee amateurarcheologen die in 2011 in Groesbeek de resten van twee Amerikaanse para's vonden. De twee meldden hun vondst, waarna intussen een van de Amerikanen alsnog kon worden geïdentificeerd.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Kaak Britse soldaat op Marktplaats

Bericht door D_Dutch »

Ik vraag me af wat er in iemand om moet gaan om menselijke overblijfselen te verkopen op internet. Zelfs als blijkt dat het uiteindelijk niet om menselijke resten blijkt te gaan wilde deze man anderen dit wel laten denken. :/
matthijsdedie
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 mar 2013, 18:18

Re: Kaak Britse soldaat op Marktplaats

Bericht door matthijsdedie »

Ik heb de advertentie zien staan.
Echt belachelijk dit!
Altijd op zoek naar duits!
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Kaak Britse soldaat op Marktplaats

Bericht door utmi »

Totaal respectloos voor hen die vielen, heeft niets met verzamelen te maken.

p.s. iemand een printscreen gemaakt van de advertentie?
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Kaak Britse soldaat op Marktplaats

Bericht door Jurrie »

Respectloos...

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Kaak Britse soldaat op Marktplaats

Bericht door asjemenou »

Te triest voor woorden dit. En maar blijven verkondigen dat men weet waar men mee bezig is! "Uiteraard gooien we elk gegraven kuil dicht", "we slepen niet met munitie" en "we hebben respect voor een gesneuvelde soldaat".
Ik vraag mij af wat men ziet in de stukken roest die men opgraaft. Op de vorige maand gehouden militariabeurs van Ciney (België) heb ik talloze verkopers van oud roest zien staan. Je vraagt je soms af of hoe en waar die lui er aan komen. Kopen doe ik het sowieso niet.

Afbeelding

Bron: Omroep Gelderland.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
matthijsdedie
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 mar 2013, 18:18

Re: Kaak Britse soldaat op Marktplaats

Bericht door matthijsdedie »

Het stond vanochtend ook in het noord-Hollands dagblad.

Kaak Britse soldaat op marktplaats
Oss Overblijfselen van een Engelse soldaat zijn woensdagavond in Oss ub beslag genomen door de Brabantse politie. Het gaat vermoedelijk om een kaak die werd aangeboden op marktplaats. Dat meldden woordvoerders van politie en de landmacht. De kaak werd samen met een uitrusting uit de Tweede Wereldoorlog vermeld. De spullen zijn vermoedelijk opgegraven in de buurt van Nijmegen op een plek waar dat verboden is. De politie onderzoekt de zaak. De overblijfselen gaan later naar de gravendienst van de landmacht voor identificatie. De dienst gaat op de vindplek nog verder zoeken naar de overige resten van het lichaam. Volgens de landmachtwoordvoerder is het bijzonder dat lichamelijke resten worden aangeboden op internet.
Altijd op zoek naar duits!
Gebruikersavatar
halftrack
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 mei 2013, 19:58

Re: Kaak Britse soldaat op Marktplaats

Bericht door halftrack »

Hoorde het vandaag.
Of het nu wel of geen menselijke resten zijn, het is walgelijk en respectloos, om zoiets te doen.
En zou hij echt hebben gedacht dat iemand zoiets koopt? Niemand zou dat toch ooit doen?
When it comes to the day of judgment
Who will carry the can
For this dreadful demonstration
Of man's inhumanity to man?

-Een onbekende Engelse WOI veteraan
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Kaak Britse soldaat op Marktplaats

Bericht door Jasper J »

Tja...zegt genoeg over het verstand van bepaalde personen.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kaak Britse soldaat op Marktplaats

Bericht door jeroen wo2 »

Als dit echt van een Britse soldaat blijkt te zijn, dan is deze persoon flink de pineut!
Volgens Wet Lijkbezorging mag men dit soort zaken verkopen voor Medische Studies/Onderzoeken mits de resten ouder zijn dan 150 jaar.
Ik heb zelf ook een keer een geraamte in mijn bezit gekregen (gratis gekregen) via een antiekwinkel, deze was gevonden bij de Nieuwkerk in Dordrecht, er zat vanalles bij.
Hierna heb ik de Archeologische Dienst opgebelt en er een melding van gemaakt dat ze het konden ophalen, maar alleen omdat ik de kaart van hoe het skelet er gelegen heeft niet bij had, hoefden ze het niet...
Uit onderzoek is toen gebleken dat het gelukkig meer als 250 jaar oud zou zijn en dat de begraafplaats al 150 jaar geleden gesloten was en toen heb ik het gewoon van de hand gedaan aan een Bodemvondsten verzamelaar uit Dordrecht die er erg blij mee was en het verder ging onderzoeken.
Het is ook niet mijn favoriete deal geweest als je snapt wat ik bedoel, maar de antiekwinkel wilde het bij het grofvuil dumpen, en dat kan je helemaal niet maken vind ik persoonlijk.
Never Back Down
Plaats reactie