Wie kan me helpen

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Abc
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2013, 22:33
Locatie: Zuid Limburg

Wie kan me helpen

Bericht door Abc »

Hallo

Ik ben pas nieuw op deze forum maar ook pas een beginnende verzamerlaar
Heb 10 jaar geleden wel wat dingen gehad maar niet echt iets van de 2de wereldoorlog meer huidige spullen
Zit meer met dingen hoe ik kan zien als het repo is of een origineel product
Wie kan me zeggen waar ik moet opletten bij medailles en spelden papieren en allemaal dat soort dingen
Zal hieronder 2 foto,s plaatsen waar ik me van af vraag als het wel een origineel item is en geen repo
Hoop dat er hier leden zijn die me willen helpen en info willen geven

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Alvast Bedankt voor jullie moeite

Groeten Danny
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Wie kan me helpen

Bericht door laurens jan »

Lijkt in mijn ogen gewoon een goede medaille!
Gebruikersavatar
Abc
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2013, 22:33
Locatie: Zuid Limburg

Re: Wie kan me helpen

Bericht door Abc »

Dus je denkt ook dat het om een non repo gaat?
Iemand anders hier nog mischien die het kan bevestigingen
Zie dat het wel vaak word bekeken maar geen reactie,s geplaatst worden
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Wie kan me helpen

Bericht door davy »

Deze is goed, deze kan je nog veel vinden in perfecte staat.

Op de vraag hoe je origineel van namaak kan onderscheiden , een antwoord van Jan Klaassen in een ander topic van vandaag: "Hoe je het best kan beginnen? Lezen. Geen grapje! Lezen, kijken, voelen en ruiken van mijn part. Neem een hoop info tot je, en leer van anderen."

En nog, het is repro en niet repo 8)
Gebruikersavatar
Abc
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2013, 22:33
Locatie: Zuid Limburg

Re: Wie kan me helpen

Bericht door Abc »

Bedankt voor de reactie davy
Is er geen boek ofzo over medailles waar je bij moet opletten
Want ben ook wel al veel repro spelden tegen gekomen of andere artiekelen waar ik twijfels over heb over documenten bv
En probeer al veel te lezen en via google te zoeken
Ben ook op mp aan kijken maar sommige zeggen gewoon ja het is echt en geen repro en het is zeldzaam terwijl het niet zo is
Is voor mij zowizo nog moeilijk om alles te onderscheiden en denk dat dat ook nog wel even nodig heeft
Morgen ga ik ook na twee markten en hoop daar wat te vinden
Want vind in de omgeving van mijn woonplaats niet veel en liefste haal ik het op
Zal zo het topic ook eens lezen en antwoord van jan klaassen


Groet
Gebruikersavatar
Abc
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2013, 22:33
Locatie: Zuid Limburg

Re: Wie kan me helpen

Bericht door Abc »

Heb al een boek gevonden waar ik al ver mee kan komen ( Super Naslagwerk Niemann : Duitse Medailles Onderscheidingen)
Heb hem gevonden via mp nu even zoeken als deze nog ergens anders is te vinden
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Wie kan me helpen

Bericht door Jan Klaassen »

Abc schreef: Ben ook op mp aan kijken maar sommige zeggen gewoon ja het is echt en geen repro en het is zeldzaam terwijl het niet zo is
Naast de tip die davy al gequote heeft (tja, dan zal er wel een kern van waarheid inzitten toch? :mrgreen: ), hier nog een "Tip van Jan": NOOIT, lees: NOOIT Marktplaats als bron van info zien. Daar kan je dus niets leren, is mijn mening dan. Daar moet namelijk geld verdiend worden, en dan is de waarheid "het eerste slachtoffer", zoals dat zo mooi heet.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Abc
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2013, 22:33
Locatie: Zuid Limburg

Re: Wie kan me helpen

Bericht door Abc »

Hallo Jan

Ja dat is ook een van de redenen dat ik lid ben geworden van jullie forum
Marktplaats doet niets met meldingen over oplichtingen of verkeerd gegeven info in een advertentie etc
Mischien weet jij dat jan heb een boek gevonden via mp deze heet zo Super Naslagwerk Niemann : Duitse Medailles Onderscheidingen
Weet jij mischien een nederlandse site / winkel waar het boek te bestellen is denk dat ik aan dat boek wel wat kan hebben
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Wie kan me helpen

Bericht door Jan Klaassen »

Over dat boek van Niemann: dat is een zogenaamde Bewertungskatalog, zoals ook op de cover staat. Laat dus richtprijzen zien voor medailles, badges, abzeichen en noem maar op. Is mooi om te zien wat er zoal aan verschillende dingetjes bestaan (en dat zijn er een hoop, in Nazi-Duitsland), maar je hebt er verder voor de vraag "origineel of niet", helemaal niets aan...

Waar je verder boeken kan kopen in Nederland, durf ik eigenlijk niet te zeggen. Misschien dat een andere WOII-verzamelaar je daar beter bij kan helpen (want ik moet voor mijn DDR-spul altijd in Duitsland zijn). Maar begin eens bij bol, bijvoorbeeld. Er zijn boeken over onderscheidingen genoeg - zo veel zelfs, dat je beter eerst nog kan kijken welke soort, van welke organisatie enzovoort je wilt (Kriegsmarine, Heer, Luftwaffe, SS, Fallschirmjager, etc etc). En schrik niet van de prijzen; een goed boek kost veel geld.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Abc
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2013, 22:33
Locatie: Zuid Limburg

Re: Wie kan me helpen

Bericht door Abc »

ja klopt had ik inderdaad gezien maar dacht eigenlijk daar ook eigenlijk uit te halen of het repro is of niet maar dan weet ik nu dat het niet het geval is
Het is inderdaad leuk om te zien welke badges enzo er zijn

Ja ik ben pas op het forum dus weet zelf niet bij wie ik moet zijn of waar ik moet gaan zoeken haha
Ik wil me gaan verdiepen in de spullen van de Ss , maar zal ook voor andere spullen kijken en zoeken als het maar van duitsland is en van de wo 2
En ja een goed boek zal genoeg kosten inderdaad, ik weet ook niet als de boeken te downloaden vallen
Omdat ik nog niet bepaald gezocht heb naar wat voor boeken er zijn hierover , maar zal hier zeker op google gaan zoeken
Mischien dat een ander forumlid het leest en me kan helpen met een exemplaar of namen van boeken
Als je naar duitsland gaat voor je Ddr spul wat voor winkel is dat dan zal ik eens kijken als dat ook hier in de buurt van duitsland ligt
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Wie kan me helpen

Bericht door Jan Klaassen »

Google is your friend! Probeer inderdaad gewoon eens wat zoekopdrachten, in Nederlands en Engels bijvoorbeeld - of ook Duits. Dan komt daar vast wel wat uitrollen. En dit soort boeken is (helaas) bijna nooit te downloaden. Ik heb het in ieder geval nog niet meegemaakt...

Mede-forumleden willen ook best bijspringen met titels - maar het is natuurlijk ook altijd fijn als je ook zelf zoekt, dan heb je waarschijnlijk in no-time al de belangrijkste werken en boeken op een rijtje!

Haha, nou - voor DDR-spul is er het internet - de eBaai enzo :mrgreen:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Abc
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2013, 22:33
Locatie: Zuid Limburg

Re: Wie kan me helpen

Bericht door Abc »

Ja moet inderdaad even meer googlen maar over sommige dingen vind ik gewoon niets
Engels is al een minpunt voor me dan zou ik al op het duits moeten gaan zoeken ja mischien dat ik dan verder kom
Ja heb gister toevallig een kijkje genomen op ebay maar wil nu toch eerst even meer info voor ik nog iets ga kopen en het dan een repro is
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Wie kan me helpen

Bericht door laurens jan »

Koop gewoon eerst eens een aantal boeken?
Of kijk op hele goede sites zoals deze:
http://www.mp44.nl/equipment.htm
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Wie kan me helpen

Bericht door johan willaert »

Abc schreef:Hoop dat er hier leden zijn die me willen helpen en info willen geven
De enige die je echt kan helpen ben je zelf!
Je kan wel elke keer je iets ziet proberen raad in te winnen bij anderen, maar meestal zal je er alleen voor staan als het moment komt om geld op tafel te leggen. En voor SS zal dat VEEEEL geld zijn!

Het enige dat je kan doen is beginnen netwerken en zoveel mogelijk origineel en nep materiaal gaan bekijken (musea, beurzen, webshops, websites en andere verzamelingen). Dat vraagt TIJD! Niet iedereen zal zomaar een vreemde beginnende verzamelaar toegang tot zijn verzameling verlenen.
Daarnaast is het belangrijk dat je foto's en naslagwerken van zowel origineel als repro materieel aanlegt. Naslagwerken zijn een must en tenzij je ze allemaal meeneemt naar een beurs of shop, zal je ze moeten memoriseren...

Leer Engels! De beste sites en boeken zijn nu eenmaal in het Engels...

Het is makkelijk zat, als je heel veel geld hebt, om binnen enkele dagen een complete verzameling SS of zelfs gewoon Duits aan te leggen... Hangt er gewoon van af of je je geld aan repro dan wel origineel wilt spenderen...

Als ik je een goede raad mag meegeven, begin dan niet meteen met SS... Als je er geen kennis van hebt ga je hopeloos bedonderd worden...
Begin met gewone dingen en bouw een netwerk op... En stel niet altijd de mening van eerlijke doorwinterde verzamelaars in vraag...

Veel succes,

Johan
Laatst gewijzigd door johan willaert op 24 nov 2013, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
29th Let's Go!!!!!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Wie kan me helpen

Bericht door coco »

johan willaert schreef:Begin met gewone dingen en bouw een netwerk op... En stel niet altijd de mening van eerlijke doorwinterde verzamelaars in vraag...
Amen!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie