Ss stempel

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Abc
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2013, 22:33
Locatie: Zuid Limburg

Ss stempel

Bericht door Abc »

Hallo

Kan mij iemand vertellen of dit een repro is of niet?
Alvast bedankt!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Ss stempel

Bericht door Erik »

Heel moeilijk te zeggen.
Ik heb meerdere stempels uit de jaren dertig, niet Duitsland-gerelateerd overigens maar wel origineel.
Het stempel op de foto is geheel in de stijl van stempels uit die tijd. De gebruikerssporen op zowel steel als in het stempel zijn zoals die op stempels uit die tijd voorkomen. Je zou hoogstens iets kunnen vinden van de wijze waarop de steel aan de stempelvoet zit; die lijkt wat slordig.
De slijtage direct onder de knop en vlak boven de stempelvoet in de steel zijn normaal voor stempels die in een metalen stempelhoudertje hangen: met de voet naar beneden of naar boven.
Ik zou 'm als origineel kunnen betitelen, vergeleken met oude stempels uit die tijd. Als er al mee gerotzooid is, is het hoogstens met de stempelvoet en de steel. Die kon er wel eens later aangezet zijn maar dat evengoed al in de jaren dertig gebeurd zijn (als dat al gebeurd is)

Maar vergis je niet: verouderen van nieuwe stempels is niet zo'n grote kunst. Dat verouderen is hier dan wel heel goed gedaan. Zelf denk ik niet dat dat hier gebeurd is.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Ss stempel

Bericht door coco »

Ding is bogus, nep, fantasie, zulke SS stempels hebben niet bestaan, er worden tientallen dan wel honderden van deze stempels aangeboden op het internet waaronder marktplaats.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Abc
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2013, 22:33
Locatie: Zuid Limburg

Re: Ss stempel

Bericht door Abc »

Erik schreef:Heel moeilijk te zeggen.
Ik heb meerdere stempels uit de jaren dertig, niet Duitsland-gerelateerd overigens maar wel origineel.
Het stempel op de foto is geheel in de stijl van stempels uit die tijd. De gebruikerssporen op zowel steel als in het stempel zijn zoals die op stempels uit die tijd voorkomen. Je zou hoogstens iets kunnen vinden van de wijze waarop de steel aan de stempelvoet zit; die lijkt wat slordig.
De slijtage direct onder de knop en vlak boven de stempelvoet in de steel zijn normaal voor stempels die in een metalen stempelhoudertje hangen: met de voet naar beneden of naar boven.
Ik zou 'm als origineel kunnen betitelen, vergeleken met oude stempels uit die tijd. Als er al mee gerotzooid is, is het hoogstens met de stempelvoet en de steel. Die kon er wel eens later aangezet zijn maar dat evengoed al in de jaren dertig gebeurd zijn (als dat al gebeurd is)

Maar vergis je niet: verouderen van nieuwe stempels is niet zo'n grote kunst. Dat verouderen is hier dan wel heel goed gedaan. Zelf denk ik niet dat dat hier gebeurd is.

Ik zelf denk ook dat het om een non repro gaat dit omdat die man wist wat hij verkocht hij had meer artikelen bij zijn kraam betreft de wo (duitsland)
Maar zeker kan je het nooit zeggen hij had ook nog 4 andere stempels liggen die zo voor de rest het zelfde uitzagen behalve de stempeldruk dan
Maar wat zou een repro waard zijn en wat zou een non repro waard zijn?
Heb deze in ieder geval gekocht en volgend wekend ga ik weer na een markt waar hij is
Maar mocht dit om een repro gaan dan wil ik ook niet teveel betalen dus hoop dat iemand me iets kan zeggen wat zoiets waard is als het repro is en non repro
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Abc
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2013, 22:33
Locatie: Zuid Limburg

Re: Ss stempel

Bericht door Abc »

coco schreef:Ding is bogus, nep, fantasie, zulke SS stempels hebben niet bestaan, er worden tientallen dan wel honderden van deze stempels aangeboden op het internet waaronder marktplaats.

Dan zeg me eens waar jij aan kan zien dat het een repro is
En heb op marktplaats gezocht naar deze stempel maar niet te vinden
Ook via google het minimale dus ik betwijfel het maar zoals ik eerder zei met zekerheid kan het niet gezegd worden
Heb jij een idee waar je een lijst met foto,s ofzo vind met de stempels van toen
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: Ss stempel

Bericht door stekker »

Mijn onderbuik gevoel zegt me dat IK zo'n stempel niet zou kopen!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Ss stempel

Bericht door Jan Klaassen »

Abc schreef:
coco schreef:Ding is bogus, nep, fantasie, zulke SS stempels hebben niet bestaan, er worden tientallen dan wel honderden van deze stempels aangeboden op het internet waaronder marktplaats.

Dan zeg me eens waar jij aan kan zien dat het een repro is
En heb op marktplaats gezocht naar deze stempel maar niet te vinden
Ook via google het minimale dus ik betwijfel het maar zoals ik eerder zei met zekerheid kan het niet gezegd worden
Heb jij een idee waar je een lijst met foto,s ofzo vind met de stempels van toen
Je betwijfelt dat het een repro is? Nuja, ik heb alleen nog maar jou uitleg gelezen, en alleen al het feit dat de verkoper 5 (!) van deze soort stempels had liggen...! Dezelfde stempel, ander figuurtje er op? Dat zou alle alarmbellen moeten doen afgaan, en niet zo'n beetje ook. Moet een heel klokkenspel aan het werk springen... :mrgreen:
Ook hier, net als op Marktplaats, gaat het om iemand die geld moet verdienen aan zijn waar - en dan is de waarheid het eerste slachtoffer (ik herhaal deze zin gewoon te pas en te onpas, maar het dekt de lading wel). Buy the item, not the story - nog zo'n gevleugelde uitspraak. Je moet handelaren niet vertrouwen op hun mooie bruine, groene of blauwgrijze ogen, da's 1 van de grootste fouten die je kan maken in een hobby die heel veel geld kost.

En ps; een "non repro" is gewoon een origineel hoor :)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Ss stempel

Bericht door laurens jan »

coco schreef:Ding is bogus, nep, fantasie, zulke SS stempels hebben niet bestaan, er worden tientallen dan wel honderden van deze stempels aangeboden op het internet waaronder marktplaats.
Gewoon een repro
De grootste fantasie!
Gebruikersavatar
Abc
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2013, 22:33
Locatie: Zuid Limburg

Re: Ss stempel

Bericht door Abc »

Jan Klaassen schreef:
Abc schreef:
coco schreef:Ding is bogus, nep, fantasie, zulke SS stempels hebben niet bestaan, er worden tientallen dan wel honderden van deze stempels aangeboden op het internet waaronder marktplaats.

Dan zeg me eens waar jij aan kan zien dat het een repro is
En heb op marktplaats gezocht naar deze stempel maar niet te vinden
Ook via google het minimale dus ik betwijfel het maar zoals ik eerder zei met zekerheid kan het niet gezegd worden
Heb jij een idee waar je een lijst met foto,s ofzo vind met de stempels van toen
Je betwijfelt dat het een repro is? Nuja, ik heb alleen nog maar jou uitleg gelezen, en alleen al het feit dat de verkoper 5 (!) van deze soort stempels had liggen...! Dezelfde stempel, ander figuurtje er op? Dat zou alle alarmbellen moeten doen afgaan, en niet zo'n beetje ook. Moet een heel klokkenspel aan het werk springen... :mrgreen:
Ook hier, net als op Marktplaats, gaat het om iemand die geld moet verdienen aan zijn waar - en dan is de waarheid het eerste slachtoffer (ik herhaal deze zin gewoon te pas en te onpas, maar het dekt de lading wel). Buy the item, not the story - nog zo'n gevleugelde uitspraak. Je moet handelaren niet vertrouwen op hun mooie bruine, groene of blauwgrijze ogen, da's 1 van de grootste fouten die je kan maken in een hobby die heel veel geld kost.

En ps; een "non repro" is gewoon een origineel hoor :)

Andere stempels bedoel ik zoals xx grenadiers zag ik en een van de wevelsburg de rest weet ik niet meer
Hij had ook een foto album liggen met foto,s uit de wo 2 hij had wat spelden en bestek met hk
Dus als iemand meer heeft zou het meteen om iemand gaan die nep spul verkoopt?
En nogmaals hoe en waar kan ik vinden welke stempels destijds gebruikt zijn en waarbij moet ik opletten dan
En wat heeft dit voorwerp dan voor een waarde heb je een idee?
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Ss stempel

Bericht door laurens jan »

Nee?

Het maakt niet uit wat iemand heeft hoe oud iemand is en welk verhaal hij verteld!
Jij krijgt iets in handen gedrukt en dat moet je beoordelen!
En hoe je dat wil doen:
Boeken kopen en lezen!
Mee kijken of grote en kleine fora
Meekijken bij goede dealers enz enz....
Eerst moet je dingen gaan leren voordat je een kamer vol kunt gaan kopen!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Ss stempel

Bericht door coco »

Lekker je geld steken in spullen wat jij wilt, maar verwacht niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten en met (uiterst!!) zeldzame originele SS stempels thuis te komen.

Een originele SS stempel is een normale Duitse adelaar met daar omheen een tekst betreffende eenheid of afdeling gepaard gaande met het SS logo IN de tekst/zin.

PatrickH heeft ergens op dit forum een thread met boeken waarin originele SS stempels staan, mooi naslag werk recht onder je ogen.

Wat Jan Klaassen zegt is helemaal waar, mensen proberen geld aan je te verdienen wat er ook op een kraam ligt of wie ook de verkoper is, vertrouw alleen je eigen kennis!


Edit: http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=35&t=30560
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Abc
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2013, 22:33
Locatie: Zuid Limburg

Re: Ss stempel

Bericht door Abc »

laurens jan schreef:Nee?

Het maakt niet uit wat iemand heeft hoe oud iemand is en welk verhaal hij verteld!
Jij krijgt iets in handen gedrukt en dat moet je beoordelen!
En hoe je dat wil doen:
Boeken kopen en lezen!
Mee kijken of grote en kleine fora
Meekijken bij goede dealers enz enz....
Eerst moet je dingen gaan leren voordat je een kamer vol kunt gaan kopen!

Dat snap ik maar heb nog niet de ervaring om zo goed te kunnen beoordelen
Ook vind ik al niet snel iets erover omdat ik geen engels kan maar probeer natuurlijk wel te zoeken
Mijn gevoel gaf eigenlijk dat het goed zat omdat hij meer spul had liggen wat toch ook oud zag de foto,s en het bestek vooral
Maar blijkbaar zat ik toch fout en had het op het forum geplaats omdat jullie meer kennis hiermee hebben
Neem aan dat je dan zelf ook veel boeken hebt gelezen aan wat voor soort boeken moet ik denken dan mischien eventueel namen ?
En bij dealers kijken is een goed idee dat heb ik nog niet gedaan
Maar dit heeft dus totaal geen waarde ?
Gebruikersavatar
Abc
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2013, 22:33
Locatie: Zuid Limburg

Re: Ss stempel

Bericht door Abc »

coco schreef:Lekker je geld steken in spullen wat jij wilt, maar verwacht niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten en met (uiterst!!) zeldzame originele SS stempels thuis te komen.

Een originele SS stempel is een normale Duitse adelaar met daar omheen een tekst betreffende eenheid of afdeling gepaard gaande met het SS logo IN de tekst/zin.

PatrickH heeft ergens op dit forum een thread met boeken waarin originele SS stempels staan, mooi naslag werk recht onder je ogen.

Wat Jan Klaassen zegt is helemaal waar, mensen proberen geld aan je te verdienen wat er ook op een kraam ligt of wie ook de verkoper is, vertrouw alleen je eigen kennis!


Edit: http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=35&t=30560

Ik zeg ook niet te verwachten met een dubbeltje op de eerste rij te zitten en heb volgens mij ook niets verteld over een budget of een bedrag??
En ben ook best bereid om geld uit te geven eraan weet dat dit een dure hobby is maar alles kan met de tijd gekocht worden
Echter wat jij zegt over een originele stempel met adelaar en tekst had hij ook maar dus dat is dan ook een repro neem ik aan
Oke dankje dan zal ik eens kijken als ik die thread kan vinden van patrickh
Ja dat is vandaag weer gebleken maar had er de vertrouwen in dat het een origineel stuk was maar helaas
Ieder geval bedankt voor de info
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Ss stempel

Bericht door Jan Klaassen »

Abc schreef: Dus als iemand meer heeft zou het meteen om iemand gaan die nep spul verkoopt?
Nee, maar als het meerdere items zijn die, zoals Coco zegt, "uiterst zeldzaam" zijn - ja, dan zou ik daar wel hele grote twijfels bij krijgen. Volg de weg van de meeste logica, dat helpt echt. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn - nouja, dan is het dat vaak ook. :mrgreen:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Ss stempel

Bericht door coco »

Als je er voor betaald hebt wat originele waard zijn ben je ernstig de boot in gegaan, heb je er naar alle waarschijnlijkheid (vele malen) minder voor betaald, zit je toch ergens voor een dubbeltje op de eerste rang.

Duitse militaria is een mijnenveld, waar je niet over 1 nacht ijs moet willen gaan, lees jezelf in, kom in contact met verzamelaars uit de regio, ga naar beurzen en leg daar contacten het is al meerdere malen gezegd hier maar absoluut de waarheid!!

Dat je geen Engels/Duits spreekt/leest kan lastig zijn, al heb ik door het verzamelen ook beter Duits geleerd dan ooit op school!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie