Verzameling Joep

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gesloten
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Erik »

Joep, misschien is er iemand op het forum die weet of de rang van "Officier van Gezondheid 1e klasse" gelijkgesteld was aan kapitein, of dat daar een andere rang voor was voorgeschreven?
Sowieso zal ik het op het NIMH nog even vragen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

Ik vermoed van wel Erik, aangezien de drie sterren op de kraag. Hopelijk heeft het NIMH het ergens staan.
In het naamlabeltje staat ook geformuleerd: 'Kap. A.B. Versteeg'.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Verzameling Joep

Bericht door Alex »

Joep schreef:Valt wel mee met een goed schuitje erbij.
Nederlands manschap is erg mooi, maar die uitrusting is zo verdomd moeilijk te vinden.

Uitrusting is nog goed te vinden. Uniform is zo goed als onmogelijk.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

Het aanbod nederlands op de militaria markt is sowieso al gering. Bepaalde dingen zijn goed te vinden, bepaalde dingen zo goed als niet. Ik zoek al een tijdje een y-riem, maar die ben ik ook nog nooit tegenkomen.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Verzameling Joep

Bericht door zjopske »

Kijk, leuke poppen.
Joep schreef:Ik zoek al een tijdje een y-riem, maar die ben ik ook nog nooit tegenkomen.
Volgens mij zijn er slechts een dozijn originele canvas y-riemen overgebleven, de prijs van een originele is niet mals...

Uniformen (manschap) zijn wel mogelijk, maar dat kan wel even duren voordat je er eentje hebt losgeweekt. Je kunt beter je buren vragen of ze toevallig nog een kist op zolder hebben staan met het uniform van opa :P
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

Tjah, je zal dat geluk maar hebben! :P

Wat gebruiken jullie dan als alternatief voor originele canvas y-riemen? Vaak is het een kwestie van 'Zoek en je zult vinden'.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Erik »

Joep schreef:Ik zoek al een tijdje een y-riem, maar die ben ik ook nog nooit tegenkomen.
Wordt ook onmogelijk, het NLD leger heeft geen Y-riemen gehad.
De wielrijders hadden een draagriemenstel van leer, de motoristen idem van iets afwijkende vorm. Een deel van de infanterie was voorzien van het draagbandenstel M17. Inderdaad van canvas en wordt ook fraaij gerepliceerd. Maar was niet algemeen, de verstrekking was vrij laat en niet algemeen. Soldaten droegen veelal de draagband van de broodzak om de nek, met de haken aan de gespen van de blokpatroontassen.

Duitsers dragen Y-riemen. Amerikanen ook. Nederlanders dragen draagbanden- of draagriemenstellen. Misschien een beetje flauw, maar laten we de juiste benamingen gebruiken. Een tank is een tank en geen pantserwagen. Niet iedere laars is een Knobelbecher. Een ransel is een ransel en niet persé een Affe.

:wink:

Kijk: de replica: http://www.re-enactmentshop.com/webshop ... s?page=0,1
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Verzameling Joep

Bericht door Bas ww2 »

Misschien kan je hier wat meer vinden over de draagwijze van de koppel ect. http://www.leger1939-1940.nl/Uniform/start_uniform.htm
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Verzameling Joep

Bericht door Alex »

Als je al een originele draagriemenstel tegen komt moet je al gauw rekenen op een bedrag van 1500 a 2000 euro.
Ze worden ook bijzonder goed nagemaakt. Ik dacht dat de riemen ook alleen in 1917 en 1918 gemaakt zijn. De rest zijn dus neppers... Ik denk dat je voor je eigen bestwil voorlopig het standaard nl spul kunt verzamelen en zo veel mogelijk kennis op te doen. Ook in de nl militaria wordt een hoop genept en nagemaakt. Dus kijk verdomd goed uit als iemand je wat zeldzaams aanbied voor een leuke prijs.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Edgar »

Ik zal eens kijken of A.B. Versteeg in m'n officiersboek uit 1940 staat en zo ja, welke extra informatie er bij gegeven is. Je hoort vanavond meer.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Erik »

Ik sluit me geheel bij Alex aan.
Er wordt druk gerepliceerd in het Nederlandsche vooroorlogse spul, vaak overigens makkelijk te herkennen als je bekend bent met het origineel! Van Alex weet ik dat hij de meeste originelen al wel eens in handen heeft gehad of anders in zijn collectie heeft maar als beginneling is het oppassen geblazen! Met name de oudere replica's, op verzoek door musea geproduceerd in de jaren tachtig, kunnen verneukeratief zijn! Koppels, patroontassen e.d.
Het grijze grove wol bestaat maar zit voornamelijk in particuliere collecties. Met name de oudere verzamelaars kennen mekaar en verkopen ook alleen aan elkaar, dat spul ga je in de regel niet tegenkomen op marktplaats.
En grijze grove wol wordt ook gerepliceerd! Al jaren! En dan bedoel ik niet de replica's van http://www.schipperfabrik.com.

- De uniformen van de uitbeelding "wielrijders" van het voormalige trompetterkorps bereden wapenen (en daarvoor het fanfarekorps van de Genie) zijn replica's uit de jaren zestig, gemaakt van de originele grijze wol en door de kleermakers van toen. Moeilijk te dateren. Mij is verteld (voor wat het waard is) dat de verschillen voornamelijk in de voering zitten maar hoe?
- Er bestaat een Nederlandse replicateur die van originele wol uitstekende reproducties maakt! Nauwelijks van echt te onderscheiden, ook niet met de proef met de blauwe lamp (nylon stiksel licht op) Zelfs musea trappen er in, naar het schijnt.

Er is een paar jaar geleden een productie in Solingen geweest: dolk M17! Schedes zijn zwart maar de dolk zelf is uitstekend heb ik van kenners gehoord. Zelf de dolk niet gezien dan behalve op foto's! Opgepast dus! Ik weet niet voor wie die partij bedoeld was/is. Het zou kunnen zijn dat het in de handel is.

Ik weet het, het zijn allemaal verhalen die moeilijk na te trekken zijn maar wel op waarheid gebaseerd. Ik verzamel zelf niet maar ken wel een aantal serieuze verzamelaars en hun collecties en problemen bij verwerving van stukken.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Erik »

Edgar schreef:Ik zal eens kijken of A.B. Versteeg in m'n officiersboek uit 1940 staat en zo ja, welke extra informatie er bij gegeven is. Je hoort vanavond meer.
B.A. Versteeg (niet A.B., dat is een verschrijving, in het jasje staat ook B.A.) staat vermeld in de ranglijst officieren van 1938. Ongetwijfeld staat hij ook in die van 1940. Geboren in 1898, in dienst getreden 1924, officier van gezondheid 2e klasse.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Verzameling Joep

Bericht door Alex »

Erik, zijn die dolken niet gemaakt voor de landmacht? Dacht voor officieele gelegenheden? Ik heb ze geloof ik op marktplaats wel eens voorbij zien komen. Die kerel had een kist vol!

Ik ben zelf ook begonnen met het standaard materiaal, wat ook geweldig is om te verzamelen. Ik bedoel hier mee de gewone sergeant infanterie uniformen en dergelijke. Dit heb ik na verloop van tijd weggedaan en ben ik de de zeldzamere dienstvakken gaan verzamelen. Heel moeilijk aan te komen, maar na verloop van jaren leer je vanzelf verzamelaars kennen. Waarvan de meeste niet op forums zitten... Dit zijn zoals Erik al aangaf vaak wat oudere verzamelaars met een bonk kennis wat niet in boeken of forums beschreven staat. Ik ben zelf ook wel eens de mist in gegaan toen ik net begonnen was. Dacht een mooie Politietroeper gekocht te hebben maar bleek dus een omgebouwd cavalerie uniform te zijn. Stomweg omdat er in het naam label de letters stonden: S.R.O.C... School Reserve Officieren Cavalerie. Leermomentje!! Nooit uitgaan van wat iemand je verteld dat het ook waar is, hoe mooi de deal je ook lijkt. Op deze manier ben ik wel mijn Pontonnier kwijt geraakt omdat het een ruildeal betrof. Nog steeds spijt van, maar wat ik al aangaf: Heel goed leermoment! Weet je ook meteen bij wie je wel en bij wie niet je spullen meer moet kopen :wink:

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Erik »

Alex schreef:Erik, zijn die dolken niet gemaakt voor de landmacht? Dacht voor officieele gelegenheden? Ik heb ze geloof ik op marktplaats wel eens voorbij zien komen. Die kerel had een kist vol!
Klopt. Bij de VHM wisten we ervan en je kon je inschrijven voor zo'n dolk. Ik heb dat toen niet gedaan en ik vraag me af of dat ueberhaupt wel gedaan is EN of ze vervolgens ook zijn uitgeleverd. Wat ik al zei, ik weet niet waar die dolken naartoe zijn gegaan. Mogelijk dat ze nog bij Ceremonieel of Rekwisieten in het magazijn liggen. Mogelijk dus ook dat een paar buiten de Defensiekanalen zijn gevallen en nu bij particulieren zitten! Vandaar mijn waarschuwing.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

Edgar, ik ben benieuwd!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gesloten