pronken met andermans veren

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ike75
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 20 mei 2012, 23:13

pronken met andermans veren

Bericht door ike75 »

Het valt mij de laatste tijd op mensen andermans foto's gebruiken om spullen te vragen voor 'hun' collectie/ museum.
Waaronder foto's van mijn collectie.
Nu ook weer zo'n voorbeeld en dan wel met een Tiger. Ik wist niet dat we er één hadden in Nederland

de link als het mag: http://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/ ... ousPage=lr
Bijlagen
$_85.jpg
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: pronken met andermans veren

Bericht door stekker »

Ik heb net een bod uitgebracht en als begeleidende tekst wat kritiek gegeven op zijn fotogebruik.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: pronken met andermans veren

Bericht door Jan Klaassen »

stekker schreef:Ik heb net een bod uitgebracht en als begeleidende tekst wat kritiek gegeven op zijn fotogebruik.
En hij heeft er zijn tekst op aangepast...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: pronken met andermans veren

Bericht door uniformverzamelaar »

Beste vrienden,

Nu ik kan daar inkomen en zou het niet zo erg vinden als men mijn foto's zou gebruiken om iets te vragen. Dit is in feite niet zo erg dat men dan kan spreken van misbruik veronderstel ik. (maar in principe hoort men het te vragen en een bronvermelding toevoegen, daar ben ik het wel mee eens )

Maar ik heb andere zaken meegemaakt op een Belgische forum.

Foto's van mijn collectie stukken werden ongevraagd gebruikt om in een boek te plaatsen, en dit boek werd dan ook nog verkocht :!:

Het strafste was dan nog dat er in dat bepaalde boek stond dat deze stukken uit de collectie van iemand anders kwamen al wist de dader wel beter.
Het prolbeem was dat deze man bleef ontkennen dat hij de foto's van een forum had afgehaald.

Er was geen discussie mogelijk, omdat ik op een van de foto's een bepaald onderdeel van het hoofddeksel met opzet verkeerd had gemonteerd om zo dadelijk en zonder twijfel te kunnen zien wie de foto's had gemaakt. Daarom plaats in tegenwoorden een watermerk op de foto's (waar ik helemaal geen voorstaander van ben, maar het kan niet anders :evil: )
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: pronken met andermans veren

Bericht door SwaII »

Ja Guy...dat vind ik erg...dat je foto's gebruikt worden door iemand anders zonder toelating ..en dan nog laat ons min of meer zeggen voor eigen winstbejag...moet toch zeggen op je mooie foto's van je verzameling is het watermerk niet te opvallend en stoort echt niet.. :) :) :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: pronken met andermans veren

Bericht door Erik »

We hebben dit aan de hand gehad met uitbeeldingen! Eén van de mannen in onze groep is als duidelijk herkenbare tekening van een soldaat Nederlands 1940 in een boek verschenen! Helaas met een verkeerd wapen.
Ook een fotograaf in het Zuiden des Lands heeft het nodig geacht foto's van ons (uitbeeldingsgroep "Nederland Paraat") te nemen (mag, zijn we voor) en die vervolgens voor een leuk bedrag te verkopen! Dáár hebben we geen toestemming voor gegeven maar het is verrekte moeilijk daar iets tegen de doen. Er bestaat zoiets als 'portretrecht'. Zaak loopt nog.
Foto's die vrij op het internet staan worden vogelvrij verklaard en ieder geval zo gezien. De plaatser van die foto's dient dat goed te beseffen! Tenzij je foto is geplaatst op een site waar je niet zomaar bij kan (beveiligd, of alleen voor een bepaalde groep toegankelijk)
De huidige etiquette (voor zover je daarvan mag spreken, in ieder geval beschreven in een boekje "etiquette op het internet") is echter wel dat je minimaal de bron vermeld. Niet als "geplukt van het internet" maar met bijvoorbeeld een site-vermelding.
Internetfoto's die ik gebruik in circulaires naar mijn uitbeeldingsgroepen en die niet door mij genomen zijn, zijn met toestemming geplaatst. Een mailtje naar degene die de foto op het internet heeft geplaatst met uitleg wat je van plan bent, is in de regel voldoende. Wel zo aardig.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
the ghost
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 dec 2013, 16:12

Re: pronken met andermans veren

Bericht door the ghost »

Het is een oud zeer en er wordt al jarenlang discussie over gevoerd, niet enkel in Nederland en België, maar wereldwijd.
Zowat iedereen gaat ervan uit dat je vrij foto's van het internet mag plukken en ze mag gebruiken, maar dat "gebruiken" heeft wel betrekking op persoonlijk gebruik en/of studiedoeleinden. Foto's van het internet plukken voor commercieel gebruik is in de regel verboden en strafbaar.
In België noemt men dat "inbreuk op de intellectuele eigendom" wat gelijk staat met een inbreuk op het copyright. Het grote probleem in veel gevallen is de bewijslast die nogal eens te kort schiet. Mensen worden aangeraden heel voorzichtig te zijn met het plaatsen van foto's en andere beeltenissen op het internet. Het enige dat je kan doen om toch enigzins tegen "piraten" beveiligd te zijn, is je foto voorzien van een watermerk, zo is ze onbruikbaar voor commercieel gebruik, een techniek die veel bedrijven toepassen op hun site's.
_Arthur

Re: pronken met andermans veren

Bericht door _Arthur »

10 bogus excuses people use when stealing photos from the internet:
http://www.theguardian.com/media/greens ... y-medialaw
Plaats reactie