Onbekende lepel

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Onbekende lepel

Bericht door Nico Roelofs »

Wie kan mij zeggen uit welk land deze lepel komt?

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Onbekende lepel

Bericht door Jim »

Is een Nederlandse lepel.
Dit verhaal gevonden

Met de Gerofabriek in Zeist begon alles. Na een ruzie tussen de directeur en het bestuur vertrok de eerste en begon hij een nieuwe bestekfabriek, wederom in Zeist. De Solafabriek bestaat nog steeds als zelfstandige onderneming, Gero is nu een merk van Van Kempen en Begeer, ook bekend van de BK pannen en Keltum. De G in het logo hierboven slaat op Gerritsen, de directeur en oprichter van dus zowel Gero als Sola, en de Z slaat op Zeist.

Sola was wat minder consequent in de naamgeving. Sola GZ staat op verchroomd-, edelstaal- en zelfs verzilverd bestek. Massive is altijd rvs en Elite heeft een hoger chroomgehalte, de evenknie van Gero's Zilduro en Van Kempens Durfine. Het Sola-bestek van de laatste jaren is weinig indrukwekkend. Dat Gero gebruikt maakte van gerenommeerde ontwerpers en Sola niet is duidelijk zichtbaar. De variëteit aan modellen is desondanks enorm en de artistieke kwaliteit daarvan is discutabel.

Daarnaast is er ook een serie Noblesse, gemaakt door Gerritsen. Het verhaal daarachter is ons niet bekend. Ook is er duidelijk herkenbaar Sola-bestek met de namen NONA of PURA op de achterzijde. Wij nemen aan dat dit voor export bestemd was, misschien omdat 'Sola' een vreemde bijklank had in die landen.
http://dehamerslag.nl/solagzmassive/gzmassive.html
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Onbekende lepel

Bericht door Nico Roelofs »

Bedankt voor de informatie Jim. Nederlandse productie dus. Maar dan neem ik aan dat dit voor de civiele markt is geweest?
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Onbekende lepel

Bericht door Bas ww2 »

Staat wel leuk in display of als vervanger voor een legeraanmaak.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende lepel

Bericht door Erik »

Bas ww2 schreef:Staat wel leuk in display of als vervanger voor een legeraanmaak.
De Nederlandse lepel was van een bepaald model, eenvoudig met een uitlopend handvat. Over dit handvat liep een 'ruggetje'. In de lepel staan de stempels van de bezitter (Kleedingnummer en vaak ook de opkomst) Het model bestaat (civiel) nog steeds, is alleen een slag groter.
Zoals in alle legers zal vast wel iemand zijn eigen bestek hebben meegenomen van huis uit. Maar dat geldt voor veel artikelen. Vraag is dan: wil je de uitzonderingen tonen of de Rijksverstrekking?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Onbekende lepel

Bericht door Jim »

Als de 19 41 slaat op de productie jaar zal het geen productie voor het Nederlandser leger zijn. Neem ik aan.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende lepel

Bericht door Erik »

Jim schreef:Als de 19 41 slaat op de productie jaar zal het geen productie voor het Nederlandser leger zijn. Neem ik aan.
Nee, dat denk ik ook.
Je hebt een goed verhaal over GERO en SOLA! Leuk dat er achter zo'n lepel dan weer zo'n verhaal bestaat!
Na de Duitse inval is er eigenlijk niet meer geproduceerd voor het Nederlandse leger, dat in gewijzigde vorm nog tot in de zomer bestond. Productie voor de K.N.I.L. lijkt mij uitgesloten en de Landmacht in Engeland werd niet meer logistiek ondersteund vanuit Nederland.
Wat ik al zei, er zullen onder de gemobiliseerden in '39 zat mannen zijn geweest die een lepel van huis meenamen. Je zwaaide destijds af uit dienst met medeneming van een aantal goederen, waaronder je spijslepel zoals dat ding toendertijd volledigheidshalve heette. Ik kan me goed voorstellen dat zo'n lepel op een gegeven moment gewoon in de bestekla verdween thuis en dat bij opkomst 'blind' een greep gedaan werd in het bestek. Maar dat zal dan niet een lepel met '1941' erop geweest zijn.
Vooropgesteld natuurlijk dat met '1941' inderdaad het productiejaar werd aangegeven en niet de één of andere productiecode.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Onbekende lepel

Bericht door Nico Roelofs »

Ging er al zo ie zo vanuit dat het niet bedoeld was voor het Nederlandse leger. Maar als ik het verhaal zo lees zou NONA bedoeld zijn voor export. Helaas wordt niet aangegeven naar welke landen dit geëporteerd zou zijn. Maar lijkt mij iets wat meer voor de civiele markt was bestemd.

Al sluit ik niet uit dat deze lepel door een militair gebruikt is aangezien er wel initialen in zijn gekrast. Dat doe je tenslotte niet met het bestek van moeders of de vouw. ;)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende lepel

Bericht door Erik »

Nou, Nico, als je heel wild wil fantaseren....
Dan zou-ie door een soldaat in Engeland kunnen zijn meegenomen. Inderdaad met initialen erin gekrast.
Nederlandse legerlepels hadden het kledingnummer ingeslagen in de lepel.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Onbekende lepel

Bericht door Nico Roelofs »

Erik schreef:Nou, Nico, als je heel wild wil fantaseren....
Dan zou-ie door een soldaat in Engeland kunnen zijn meegenomen. Inderdaad met initialen erin gekrast.
Nederlandse legerlepels hadden het kledingnummer ingeslagen in de lepel.
Normaal zie je bij Britse en Canadese lepels een legernummer in het bestek staan. Zo heb ik er hier ook diversen liggen. Maar heb naast deze lepel ook nog een vork of lepel liggen uitgegeven door het Britse leger met daarin ook alleen de initialen.
Plaats reactie