Uit de verzameling van Guy

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door SwaII »

Guy ...maatje ..ben verheugt...dat je hier je prachtige verzameling laat zien... :wink: :wink: en onze Mathias is hier ook heb ik gezien....... 8) 8) 8)
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Swa,

Bedankt voor de complimenten :)

Inderdaad Mathias is hier al langer actief lid van dit forum.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Graag laat ik jullie een originele door het leger afgeleverde muts zien. Deze hoofddeksels werden gedragen door soldaten en onder-officieren. Deze muts gaat om een item van een soldaat van het 9de linie regiment

Deze mutsen, officiel "politie muts" of meestal in het frans 'bonnet de police" genaamd en in het verzamelwereldje beter gekend als de camenbert. (naar vergelijking met het kaasbolletje)

Deze politie mutsen werden ingevoerd bij koninklijk Besluit ( KB ) van 18 december 1868 en verdwenen bij het invoeren van het kaki tenue in 1915.
Bij de originele werd de maat van de muts, het cijfer waarmee het rigmenty werd aangeduid en het stamnnumer van de soldaat met witte verf in vermeld. Deze gegevens zijn bijna bij de meeste overgebleven mutsen zo goed als onleesbaar geworden of zelfs gewoon verdwenen door de dracht. (wat men goed kan zien op de foto van de binnenkant)

De soldaten en onder officieren hadden ook de mogelijk om deze privé aan te kopen. Ofwel bij een privé kleermaker (met etiket of stempel van de maker) of wel in de kazerne waar het betreffende regiment verbleef (meestal staat er dan een stempel van het regiment in)

Voorkant
Afbeelding

Binnenkant
Afbeelding
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door SwaII »

Pracht van een muts,Guy je hebt zo een prachtige dingen in je verzameling...als ik maar meer plaats zou hebben...ammaai.. 8) 8) 8)
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Joep »

Guy,

Weet je toevallig uit welk jaar deze muts afstamt?
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt heren voor de positieve reacties :)

@ Swa, heb ook veeeeeeeel te weinig plaats :oops:

@Joop.

Neen, ik heb geen exacte datum en naam.

Het probleem is dat men in België zeer moeilijk aan de hand van een stamnummer een naam kan opzoeken (Niet dat het onmogelijk is, maar kost veel te veel tijd en die heb ik spijitg genoeg nog niet heb (heb ook nog een dagelijke baan te doen :yes: )

Ik weet uit welke familie de muts komt, maar het was telkens een erfstuk en er is geen exacte naam meer bekend van de oorspongkelijke drager. Wel vermoedens, maar vermoedens zijn geen zekerheid en moet men dus in voorwaardelijke wijze behandelen.

Dus ik ga een periode gegeven waartoe in de muts persoonlijk zou willen dateren.
Deze is tussen de periode van 1900 en 1912.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
nathan2552
Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 dec 2013, 02:29
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door nathan2552 »

Mooie spullen Guy!
"Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek."

"Vermoord één man en je bent een moordenaar, vermoord er een heleboel en je bent een held."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt Nathan :)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Hierbij wil ik jullie enkele foto’s laten zien van een uniform van een Generaal Majoor Vlieger Frans Willems van het Belgische Leger.

Het is niet echt WW 2 gerelateerd uniform, maar de persoon en zijn verhaal dat is wel degelijk een WW 2 verhaal.

Een beetje meer over deze toch wel bijzondere militair.

Frans werd geboren op 2 augustus 1921 te Antwerpen

Werd toegelaten op de Militaire school op datum van 18 december 1939 in de 100ste prom Alle wapens

Op 10 mei werd hij vrijwilliger voor 3 jaar bij het Belgische leger en werd dadelijk benoemd tot sergeant

Op 13 mei verliet hij België met zijn eenheid en is naar Frankrijk getrokken.
Daarna is hij op 31 augustus 1940 terug naar bezet België gekeerd en dadelijk aangehouden als krijgsgevangene. Hij werd afgevoerd naar Stalag IIB Hammerstein.

15 december 1940 werd Frans vrijgelaten en keerde terug naar België waar hij werkloos werd aanzien.

Op 15 maart 1942 verliet Frans terug België in de richting van Frankrijk. Daar werd hij weer aangehouden op 1 september 1942 en zat vast in Macon.

Zoals we al kunnen vermoeden was Frans zo een beetje een man die zich niet zomaar liet opsluiten en hij ontsnapte richting Spanje.
Daar kreeg hij van hetzelfde laken en broek en werd er weer aangehouden in Fiqueras.

Hij heeft vast gezeten in Barcelona in Camp Mirando de Ebro. Maar Frans kon het leven in gevangenschap niet goed verteren en ontsnapte voor de zoveelste maal op 19 april 1943.

Dan is hij via Lissabon naar de ultieme vrijheid gevlucht en kwam in Groot Brittannië aan op 15 juli 1943.

Frans was in hart en nieren een militair en nam deel bij de Belgische strijdkrachten in the UK op 26 juli 1943.

Daar heeft hij verschillende opleidingen doorlopen (ga deze allemaal niet opsommen want dat is te lang)

Als avonturier koos Frans op een gegeven moment voor de RAF, waar hij op 8 januari 1944 de titel van Aircraftman 3de class kreeg.

Op 16 mei 1945 werd hij officier piloot benoemd en even later op 16 september 1945 flying officer.

Na de oorlog heeft hij nog verschillende luchtmacht eenheden in België doorlopen en ook zijn Belgische piloten brevet gehaald.
Hij werd o.a. Aide de camp van Koning Boudewijn op 12 mei 1965.

Zijn laatste taak heeft hij vervuld als Inspecteur generaal van de Belgische luchtmacht en deze begon op 1 januari 1972 en sloot zijn militair loopbaan af op 31 maart 1973.

Zijn eretekens ( de lintjes staan niet allemaal op het uniform)
Wel zijn originele RAF wing en zijn Belgische piloten wing.

Commandeur in de Orde van Leopold I
Commandeur in de Kroonorde
Commandeur in de Orde van Leopold II
Militair kruis 1ste klas
Kruis van Ontsnapte
Herdenkingsmedaille 40-45 met gekruiste sabels
Medaille van Krijgsgevangene
Kruis van politiek gevangen met 2 sterren
Medaille van militair strijder 40-45
Engelse Defence medal
Commandeur in de Orde “Al Mérito de Mayo” van Argentinië
Goot officier in de orde van de Tunesische republiek

Hij kreeg ook nog toelating op 21 juni 1960 om de speld op de borstzak te dragen van de Belgische troepen in the UK gedurende de 2de wereldoorlog voor zijn periode van 26 maanden en 26 dagen dat hij dienst deed in the UK. 'speld wel in mijn bezit, maar staat ook niet op het uniform)

Zijn wings en medailles lintjes ook op zijn kraag de oorlogspiegels die de Belgische generaals dragen
Afbeelding
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Zijn uniform

De rang van Generaal majoor werd onderaan op de mouw van beide armen gedragen
Bijlagen
Generaal-Majoor  F Willems 1a.jpg
Generaal-Majoor  F Willems 3a.jpg
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door SwaII »

Guy...man hier steekt een bangelijk en ook zeer boeiend verhaal achter dit uniform...Hij was een zeer merkwaardig persoon..die zich ten volle heeft ingezet voor het vaderland :) ..heb dit zeker opgeslagen zijn boeiend levensverhaal..alleen als je tijd hebt zou ik wel graag zijn opleidingen weten...alleen als het mogelijk is he :) ...top man zo een topics mogen van mij elke dag verschijnen.. :)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt Swa

Ik zal eens kijken waar ik zijn dossier gestoken heb (tussen de vele andere :?) , het is volledig in het Engels en is een beknopte omschrijving (dat ook bij de RAF wordt bewaard) van al zijn functies en de taken die hij heeft doorgelopen bij de RAF na de oorlogs als Beligsche militair piloot.

Mocht je het na nieuwjaar nog niet ontvangen hebben stuur me dan een berichtje, want heb nu niet dadelijk tijd om gaan te zoeken.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door SwaII »

Komt zeker in orde maatje.... :) :) :) ..al vast bedankt voor de moeite... :) :)
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Joep »

Mooi speurwerk, interessant verhaal!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Millcoll »

Ja, een proper uniform en het verhaal erachter maakt het af.
Heb je de eretekens ook in je bezit?
Plaats reactie