Verzameling Joep

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gesloten
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Lau »

Heb je foto's van je M.95, Joep?
Gebruikersavatar
panzerboy
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 mar 2013, 10:48

Re: Verzameling Joep

Bericht door panzerboy »

die staan op pag 40
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Verzameling Joep

Bericht door hajos »

Vraagje wat moet je met een onklaar gemaakte nummer gelijke hembrug?
Het is nu een stuk ijzer met veel gaten en hout. Niemand en dan ook niemand kan zien dat je slagpin, patroontrekker en het verdere binnenwerk het zelfde nummer heeft als de rest van de onderdelen.

Nummergelijk is alleen interessant bij een verzamelaar van wapens (wm8), waarbij je alles dan ook uit elkaar kan halen.

Ik snap dat je een deko M.95 wilt hebben. Snap alleen het nummergelijke niet.

Maar ok, ik zou het roest met een beetje staalwol weghalen tot blank en met gunblue weer blauwen.
Dan ziet het er ook weer netjes uit.

voordat iedereen zegt, Neee niet doen dan gaat de originele blauwing er af.

Tja, het is toch al voorzien van veel gaten en een dikke lasnaad.
Wat kan er nu nog verder vernield worden?
Kan alleen maar beter worden.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Verzameling Joep

Bericht door Bas ww2 »

Tja Hajos, dat is jouw visie op wapens die van joep is misschien anders.

@joep een prachtig wapen heb je goed aan gedaan.
altijd opzoek naar FLAK items
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Verzameling Joep

Bericht door coco »

Tja Hajos dat is nu eenmaal de Nederlandse wet daar kan Joep, nog iemand anders, wat aan doen.
Maar een wapen bij je pop maakt een display wel completer!

Daarnaast is de discussie over historische waarde/marktwaarde/looks hier al vaker aan de orde geweest, ik koop veel liever iets wat er door de tand des tijds misschien wat minder uitziet maar waar niet mee is gerotzooid dan een her blauwd wapen.
Dan kan je onklaar maken ook rotzooien vinden, maar lees daarvoor bovenstaande stuk nog eens door.

Dit soort discussies horen sowieso niet in een verzamel topic, doe dat lekker via Pb of maak een apart thread er voor aan, hier horen foto's te komen van Joep zijn verzameling, ongeacht de staat, prijs of kwantiteit van de spullen.

-just my 2 cents-
Laatst gewijzigd door coco op 15 dec 2013, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

Hajo, als het aan mij lag heb ik het liefst natuurlijk een Hembrug waar niet aan is gelast en geprutst om hem onklaar te hebben. Maar aangezien dat niet legaal is in Nederland, zal ik wel moeten..
Wat moet ik met een stuk ijzeren hout? Nou, ik vind het mooi staan bij mijn poppen.. Tenslotte moet je ook beseffen dat dit niet alleen draait om 'een geweertje neerzetten', nee je moet beseffen dat dit 102 jaar oude geweer al van alles heeft meegemaakt, van productie tot het in handen hebben van de soldaat..
Ik beschouw de rest van mijn verzameling ook niet als stukken oud staal of oud stof.. Waar je niets aan hebt.
Je hebt ook helemaal niks aan oude meuk wat vroeger is gebruikt door militairen, maar omdat ik vanuit historisch perspectief dit interessant vind, geeft het mij een gevoel van trots en tevredenheid als zoiets in mijn verzameling staat. Overigens, vind ik dat er helemaal niet veel roest en pitting op zit, ik zal eens wat betere foto's maken, dan zie je dat het een best wel mooi geweer is!
Ik snap jouw punt ook wel, je bent re-enactor, voor jou moet alles er goed (gebruikt) uit zien.
Ik ga hem absoluut niet 'mooier' maken of er iets aan laten restaureren als je dat bedoeld.
Ik denk ook absoluut niet met de gedachte van 'het kan alleen maar beter worden'.
Er zijn inderdaad mooiere geweren, maar ik vind hem absoluut niet lelijk en zeker verzamelwaardig..
Anders had ik hem ook niet gekocht. :wink:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Verzameling Joep

Bericht door Alex »

Ik begrijp de reacties hier wel over het te veel betalen. En waarom zou hier niks van gezegd mogen worden?
Is misschien ook een leermoment voor joep. Ik ben op dit forum al een aantal jaar actief en hoeveel jonge verzamelaars er al niet langs zijn gekomen en veels te veel betaalden voor items bij gebrek aan kennis. Vind dan de reden: als hij het het waard vindt er dan ook niet mee weg komen. Ik begrijp het dat je als jonge verzamelaar zo veel mogelijk spullen wilt kopen maar investeer eerst in kennis. Heb het joep ook verteld: investeer in goede boeken. Is een eenmalige investering maar je kunt er zo veel info uit halen. Mijn tip is dus: koop een uniform minder en koop wat goede boeken. En ja.. goede boeken zijn duur... echter onmisbaar voor een serieuze verzamelaar.

En wat betreft de kustartillerist. Leuk uniform van een onderdeel wat je niet vaak ziet. Maar spaar dan even door en koop er een in een betere staat. De emblemen maken het uniform..
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Verzameling Joep

Bericht door uniformverzamelaar »

Beste Alex,

Natuurlijk is kennis de hoofdzaak om een verzameling te starten. Is er gefoefeld aan het uniform van Joep ? Zijn er dingen die er later zijn bijgevoegd ?
Of is het uniform in een toestand zoals het na het dragen was ? Prijzen hebben in spé niets met kennis te maken. Maar kennis heeft te maken met de originaliteit van een zaak enz.....
Prijzen zijn een vorm van vraag en aanbod. Niet meer en niet minder.

Maar ik het geval van Joep zijn uniform wat is daar mis mee ? Een draadje in het boduurwerk dat verdwenen is of los gekomen is of is er iets anders dat je kan afkeuren ? bv. mottengaatjes ?
Laat ons wel wezen, ik heb geen benul van nederlandse voor oorlogse zaken, maar daar gaat het helemaal niet om. Joep of de verkoper ken ik ook niet, dus het is niet dat ik Joep wil verdedigen of de verkoper wil afkeuren, maar geef dan een reden waarom hij het te veel heeft betaald. Trouwens hoe weet iemand wat Joep ervoor betaald heeft ? Het is dikwijls zo dat de vraagprijs niet de werkelijke verkooppprijs is.

Je kan op dergelijk zaken reageren als er een mening wordt gevraagd worden naar de prijs, maar dit is hier het geval niet.

Heb ook al de ervaring gehad dat ik op ebay een zaak kocht omdat ik het hoogste bod had uitgebracht (dus niet buiten de site, maar dat iedereen het kon zien) en dan komt de kritiek op een bepaald forum dat er zoveel geld was betaald voor dat bepaald onderwerp. Doch wat de kriticaster er vergeten bij te vertelllen was dat hij het tweede hoogste bod had gedaan en dat dit 5 euro onder mijn prijs was. Mijn bod was de laaste seconde gebeurd dus hij kon niet overbeiden want anders had ik ook het vlaggen gehad en had er nooit kritiek gekomen op de betaald prijs !!!

Verstaan wie verstaan kan aub.

Nu wat ik ook al in het verleden gedaan heb, dat is gevraagd aan diegene die kritiek hebben op de prijs of zij een identiek of gelijkaardige zaak kunnen leveren of een tip geven waar men het goedkoper kan verkrijgen. Maar ook hier leert mij de ervaring dat het dan voor 99 % stil blijft aan de kant van de kritiek hebbers.

Een prijs bepaald iedereen voor zichzelf en daarmee is de kous af.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Verzameling Joep

Bericht door Bas ww2 »

Nederlands is een behoorlijk zeldzaam verzamelgebied en ik denk dat als je alles in super staat wil hebben (mint+ conditie) je jezelf beperkt. Tuurlijk moet je geld uitgeven aan boeken en informatie, maar om een uniform nou niet te kopen omdat er een draadje los zit ect. vind ik een beetje onzin Joep heeft een prachtig uniform dat een licht gedragen staat heeft, dat vind ik zo zijn charmes hebben. Nederlands is een kleine markt er zijn niet super veel verzamelaars en aanbieders. Bij Duits is het wel een voordeel om dingen in een goede staat te hebben gewoon omdat je dan het aller mooiste van de markt koop het is leuker en behoud zijn waarde en wat is te duur betaald, ik heb voor mijn m36 wintermantel in mint staat 300 euro betaald. Te duur? Nee ik vind van niet, ik vind het beter besteed als 100 of zelf 80 euro aan een mantel die vol zit met motgaten. De prijs is simpel gezegd wat de verzamelaar er voor geeft.

@ Joep ik vind dat je je geld goed heb besteed, ik wou dat ik zo'n mooie collectie Nederlands had!
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Verzameling Joep

Bericht door Alex »

Ik weet ongeveer wat hij betaald heeft omdat ik ook contact hebt gehad met de verkoper. Ik verzamel nu bijna 10 jaar Nederlandse militaria dus ik weet de prijzen onderhand wel een beetje. Aan je naam te zien ben je een uniform verzamelaar en dan hoef ik jou vast niet te vertellen dat de staat de waarde bepaald? En vooral met Nederlandse uniformen waar vaak de emblemen en de zeldzaamheid de waarde bepalen. Wat ik al aangaf: joep moet zelf weten waar hij zijn geld aan uit geeft en als hij zo veel wil betalen voor een item dat in mijn ogen minder verzamelwaardr heeft daar de staat waarin hij verkeerd is dat zijn goed recht maar dan mag iemand hem hier toch wel op wijzen zonder meteen afkeurende reacties te krijgen.

Als je met Nederlandse militaria zulke bedragen uit wil geven dan is mijn mening dat je beter even verder kunt kijken voor meer kwaliteit en met een beetje mazzel voor hetzelfde geld. Ik betaal ook liever iets meer maar dat ik dan wel kwaliteit koop.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Verzameling Joep

Bericht door uniformverzamelaar »

Ok, ik ben reeds meer dan 40 jaar verzamelaar van Belgische uniformen en hoofddeksels.

Van Nederlands militaria weet ik dus niets af, maar denk wel dat wat betreft de zeldzaamheid en het aantal verzamelaars van militaria België nog het nakijken heeft wat Nederland betreft.
Maar alles goed en wel, als je mazzel hebt, als je de kans krijgt, als je de loto wint enz..........

Dat is allemaal in de voorwaardelijke wijze.

Nu had Joep de kans en hij heeft toegeslagen.

Nogmaals kan je een gelijkwaardig item of een beter item aanbieden op het huidige ogenblik aan Joep ? Graag hier een antwoord op.

Ik ben al 40 jaar op zoek naar 1 bepaald belgisch militair hoofddeksel en als ik dan de kans krijg om het te kopen dan zal ik wel even mijn grenzen verleggen om dit toch aan te kunnen kopen.
Nu ik hou ook van kwalitatief spul, maar let op zaken die gediend hebben of zelfs niet gediend hebben weten van de tand des tijds.
Of ze moeten in het donker en in perfekte omstandigheden bewaard gebleven zijn.

Hoevaak komt men dergelijke zaken tegen ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Erik »

Joep, je hebt een mooi wapen gekocht! Zeker een aanwinst!
Wat Hajo al aangaf; nummergelijk maakt natuurlijk niet uit. Dat was vroeger geen eis en nu ook niet. Bovendien zit alles aan elkaar gelast!
Wat vroeger wel een eis was: wapen heeft geen roest! Roest is ook niet origineel aan een wapen! Blauwing ook niet, dat werd hersteld zodra het blank was geworden.
Mijn raad: maak het wapen blank en blauw het opnieuw. Flesje gun-blue halen, moet jij eens kijken wat voor mooi en representatief wapen je krijgt! Het wapen verdient het en jouw verzameling zeker!
Het is een wapen met eenheidspatroon; een pompstok heeft het niet nodig. De stok die bij het wapen zit is een zg. ontlaadstok (hoewel je er alles mee kunt behalve ontladen), de Duitsers spreken over een Putzstock. Je kunt er drie aan elkaar schroeven en dan heb je een wischstok. Er bestonden ook 'vaste' wischstokken en invetstokken.
Alleen het pistool had in die tijd, blijkens de voorschriften, een pompstok. Waarom dat dan zo heette weet ik niet.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Verzameling Joep

Bericht door Alex »

Dat zou het leven een stuk makkelijker maken, de lotto winnen!

Maar om op de zaak terug te komen... Ik begrijp je wel, en ook dat als je wat zoekt je daar vaak wat meer voor wilt betalen.
Verzamel zelf Nederlands luchtvaartafdeling wat ook erg zeldzaam is. Ik heb zelf ook een kustartillerist staan en heb daar ook flink voor betaald.
Dit omdat dit uniform in mint staat verkeerde. En dat probeer ik dus duidelijk te maken: wil je veel betalen voor spullen waar nog aan te komen is, kijk dan meteen voor kwaliteit. Desnoods om iets meer te betalen maar dan heb je wel echt waar voor je geld. Naar mijn mening is nu de prijs/kwaliteits verhouding niet goed en wil Joep hier graag op wijzen zodat hij in de toekomst niet het schip in gaat door veel te betalen voor mindere kwaliteit.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Lau »

Erik schreef: Alleen het pistool had in die tijd, blijkens de voorschriften, een pompstok. Waarom dat dan zo heette weet ik niet.
Erik,

De pompstok die bij het pistool hoorde werd in dezelfde vorm bij de oude revolver M.73 verstrekt, de naam van het voorwerp zal daardoor naar ik vermoed zijn blijven hangen. De schroevendraaier die bij de revolver werd verstrekt was wel anders, namelijk T-vormig. Zo ver ik weet werd voor het pistool de gewone geweerschroevendraaier gebruikt.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

Zozo wat een bom van reacties ineens! :P

Ik zal mijzelf dan ook even verhelderen.. Ja, ik heb aardig wat centen moeten neerleggen voor het kust artillerie uniform.. Ik was (en ben nu nog steeds) erg enthousiast over dit uniform, vandaar dat ik gelijk toesloeg!
Ik vind het een mooi uniform wat je niet vaak voorbij ziet komen. Met Nederlandse militaria heb ik ontdekt dat je vaak bereid moet zijn gewoon de hoofdprijs ervoor neer te leggen. Iedereen zal wel een keer zijn gelukkertje en zijn tegenslagen meemaken in de verzamelwereld.
Maar ik heb al diverse keren gehad, dat ik missloeg bij iets wat ik graag wilde hebben!
Ik ben laatste tijd inderdaad hard gegaan met uniformen/nieuwe aanwinsten. De portemonnee is nu niet meer zo dik en ik ga weer eventjes rustig aan doen. :yes:
Ik vind het in ieder geval wel leuk dat ook verzamelaars met dezelfde verzamelinteresses mij proberen te helpen en te tippen met verzamelen! :)
Ik heb toevallig laatst een heel mooi naslagwerk gekocht via Internet, 'Nederlandse Vuurwapens 1895-1940 landmacht en luchtvaart afdeling' (zie tevens mijn recensie bij het forumonderdeel 'Teksten & Publicaties').

Zoals ik al eerder zei, houd ik prijzen liever voor mijzelf! Wel kan ik je zeggen dat ik niet de daadwerkelijke vraagprijs heb betaald en nog wel het één en ander heb kunnen regelen voor een deal met het uniform.

Ik ben absoluut geen hamsteraar! Ik hoef echt niet persé zo veel mogelijk te hebben, voor ik aan nieuwe projecten begin lees ik me altijd eventjes in en heb er het geduld voor (anders zou verzamelen ook wel erg frustrerend zijn)..

Alex, luchtvaart afdeling zie je inderdaad nooit voorbijkomen.. Mooie verzameling!, misschien weer eens wat nieuwe aanwinsten posten? :mrgreen:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gesloten