Uit de verzameling van Guy

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Millcoll »

Prachtig Guy! Het model 'adriaan M1915' blijft toch het mooiste. :)
En hij is nog in uitzonderlijke staat zo te zien top!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt Mathias, :)

Hier nog wat foto's van een identiek model (officiers kurken helm mod 15) maar dan wel met een andere tint van kleur en zeker een andere kleur op de kam.

Deze helm was van Luitenant Guffens en hij was een genie officier. Komt van een oude verzamelaar die de helm rechtstreeks nog van de officier heeft gekregen juist na WW II. De verzamelaar en de officier zijn helaas reeds overleden.

Ook kan men zien dat hier het leder zo wat gefrommeld is en dat hij veel meer gedragen geweest is al de andere helm.

Er is ook geen aanwijzing te vinden waar de helm zou gemaakt geweest zijn.

Maar dit geeft al aan dat men in verband met deze helmen NIET over een bepaalde en juiste kleur kan/mag spreken.
kh 4 akopie_01.JPG
kh 4 dkopie_01.JPG
kh 4 ckopie.jpg
kh 4 bkopie_01.JPG
kh 4 ekopie_01.JPG
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Joep »

Prachtige helm!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt Joep :)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door yente »

uniformverzamelaar schreef:Beste Yente,

Vermoen mij dat forum niet.
Ik had er zelf meer dan 150 foto's op dat bewuste forum staan en met zaken die niet zo beschreven staan in de JMO en reglementen, maar die wel genaamd en gedateerd zijn.

Het is op dat forum dat mijn foto's werden gepikt door een bepaald persoon en omdat ik dit aankaarte heeft de admin mij eraf gezwierd.
Hij heeft mij ook beschuldigt van alles en nogwat zonder maar ook enig bewijs van zijn leugens te staven in tegenstelling tot wat ik kon bewijzen over de foto's.
Zie mijn eerste post in dit topic !!

Ik kan hier best zijn mail publiceren waarin hij gewoon zegt "dat hij een stok moest vinden om de hond te slaan". Ook op de beurs in Dendermonde is mijn naam door een bepaald lid van dat forum door het slijk gesleurd en dat was ook weer gebasseerd op leugens. Wat uiteindelijk door die persoon aan mij persoonlijk werd toegegven op de beurs in Tessenderlo.

Het verschil is wel degelijk daar, maar het model 20 heb ik nog nooit in een JMO ontdekt.
Dus het kan evengoed model 19 of 21 zijn.......
Kun je mij aantonen dat model 20 een juist benoeming is ?
Meer vraag ik niet.
Nu je het zegt herinner ik me je. Maar dat is al een paar jaar geleden en ik heb het hele gebeuren toen niet echt opgevolgd. Mijn excuses.
Een bewijs voor het mod 20 of soms mod 22 genoemd heb ik niet maar gaf de site om het verschil aan te duiden.
Echt prachtstukken in je collectie!
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Millcoll »

Weer top Guy, de leeuw en de kam zijn die hetzelfde als op een gewone adrian of ook uit een ander materiaal?
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt heren voor de repliek.

@Yente,
Geen excuses nodig, het waren maar een paar die bij dit voorval betrokken waren. Maar de admin had beter moeten weten en ieder zijn verdediging laten maken met de echte feiten en bewijzen en niet luisteren naar de roddels die aan de toog in Dendermonde werden verteld, dan had alles zo geen vaart genomen. Maar het heeft me wel serieus geraakt en vooral omdat mijn vrienden in het begin aan me twijfelde en nu is er nog eentje waar ik vroeger regelmatig zaken mee deed die me volledig links laat liggen omdat ik hem heel de situatie en de bewijzen die ik hen nog niet heb kunnen voorleggen.

@Mathias,
Ze zijn beide in metaal, maar heb er nog geen enkele afgehaald (zie de reden daarvoor ook niet in) om ze zien of ze wel van hetzelfde metaal zijn.
(zit ook wel in een hele andere sector dan metaal hé :lol: )
Ik heb wel eens vernomen van iemand die echt met deze helmen bezig is dat er wel degelijk een vorm verschil zit in de kam van model 1915 naargelang de makers.
Heb wel een beetje spijt dat ik daar vroeger nooit echt opgelet heb want nu heb ik andere prioriteiten en het echt voorkomen van bijzondere mooie helmen is ook niet meer alledaags.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Hierbij nog enkele foto's van een man die zowel WW 1, WW 2 als in de Korea War actief is geweest.

Hem even schetsen :

Daelemans Joseph, - Clement – Raymond –Gaston

Werd geboren te Antwerpen op 17 mei 1899.

Joseph meldde zich aan op het 1ste bureau voor vrijwilligers voor de Eerste Wereldoorlog op 26 december 1916.

Hij werd ingedeeld bij het 5de artillerie regiment en werd bevorderd tot BRIGADIER op 1 september 1917.

Daarna werd hij op 2 december 1917 gemuteerd naar het 11de artillerie regiment waarna hij op 2 februari 1918 overging naar het 17de artillerie regiment.

Hij werd sergeant benoemd op 15 maart 1918

Tussen 1918 en 1919 had Joseph nog verschillende artillerie eenheden doorlopen o.a. ook het 2 regiment zware artillerie. In die tussen tijd schreef hij zich ook in, in de cursus voor reserve onderluitenant.

Op 17 december 1919 werd hij benoemd tot adjudant.

Op 16 maart 1920 legde hij de eed af als officier en werd bevorderd tot Onderluitenant.
Vanaf 1 april 1920 werd hij ingedeeld bij het 16de regiment artillerie.

Vanaf 11 augustus 1922 ging hij studeren aan de Koninklijke Militaire School die hij op 20 mei 1926 verliet, waar hij ondertussen benoemd was op 26 maart 1923 tot Luitenant, en ging dadelijk over naar de Artillerieschool.

Daarna op 12 augustus 1927 ging hij naar de “ecole de guerre”
Door deze studies kreeg hij reeds als Luitenant een Staf Brevet toebedeeld dd. 8 september 1930.

Op 26 maart 1931 werd hij benoemd tot Kapitein en vervulde meerdere taken in verschillende artillerie afdelingen als ook in de hoofdkwartieren van verschillenden infanterie Divisies en ook was hij bij de Etat Major van de provincie Antwerpen.

26 maart 1937 kraag Joseph de rang van Kapitein-commandant.

Op 4 september werd hij commandant van het 3de legerartillerie. Daar werd hij op 1 mei 1940 vervangen en hij werd ingedeeld bij het Groot Hoofdkwartier van de artillerie.

Werd zoals velen gevangen genomen op 28 mei 1940 en weggebracht naar Duitsland waar hij verbleef tot 13 september 1941.

Bij zijn terugkeer in bezet België nam bij een baan aan bij het Ministerie van Financiën tot hij weer dienst nam op 16 september 1944 bij het 1ste regiment fuseliers als Staff Captain. Zijn bevordering tot majoor werd op dezelfde dag ondertekend.

Hij muteerde op 26 december 1944 naar de 11de fuseliers brigade. Daarna op 2 maart 1945 naar de 3de infanterie brigade ‘Reckem”

Luitenant-kolonel werd hij op 26 september 1947.

Juist 2 jaar later werd hij benoemd tot Full Kolonel op datum van 26 september 1949

Daarna werd hij verbindingsofficier bij een missie in Tokio van 29 november 1950 tot 2 maart 1952.

Hij kwam terug bij het 9de artillerie tot hij benoemd werd als lid van de Commissie ter voorbereiding van de Wapenstilstand in Korea op 15 juni 1953.

Kolonel Daelemns werd in het reserve kader geplaatst op datum van 1 juli 1955.

Bij het bereiken van de definitieve leeftijdsgrens werd hij op rust gesteld op datum van 1 juli 1957 en voor daden als voorbeeldig militaire werd hij nog benoemd tot “Ere Generaal Majoor”

Ere Generaal majoor Joseph Daelemans overleed op 9 september 1980.

Hij kreeg de volgende onderscheidingen.
(Sommige van de lintjes staan niet op het uniform)

-Groot Officier in de Kroonorde (het lintje commandeur werd niet vervangen)
-Groot Officier in de Orde van Leopold II (het lintje van officier werd ook niet vervangen)
-Commandeur in de Leopoldsorde
-Officier in de Orde van Leopold II met zwaarden.
-Oorlogskruis 1914-1918 met bronzen palm
-Vuurkruis
-Medaille van Oorlogsvrijwilliger 1914-1918
-Burgerlijke Kruis 1914-1918 1ste klas
-Overwinningsmedaille 1914-1918
-Herdenkingsmedaille 1914-1918
-Overwinningsmedaille 1940-1945 met gekruiste sabels
-Medaille van Krijgsgevangene 1940-1945
-Herdenkingsmedaille voor Buitenlandse operaties met balk “Coree-Korea”
-Legionnaire of the Legion of Merit (USA)
-Croix d’Honneur militaire (Groot Hertogdom Luxemburg) met bronzen palm (deze palm is verdwenen van het lintje maar de sporen zijn er nog)
-De Korea medaille van de Verenigde Naties
-War medal of the Republic of Korea

Van de 2 volgende medailles zijn er geen lintjes op het uniform gezet.
Voor het eerste is de reden onbekend

- medaille voor het 100 jaar onafhankelijkheid van België (1930) werd normaal gezien ook gedragen door de militaire die daar recht op hadden

-Herinneringsmedaille aan de Regeerperiode van Koning Albert I. Deze werd hem pas in 1963 uitgereikt en zal hij de moeite niet meer gevonden hebben om zijn uniform nog te laten aanpassen

Het uniform is mijn bezit zou moeten dateren uit het jaar 1957. Alle emblemen zijn geborduurd, zowel zijn graden, de sterren op de epauletten als zijn 3 frontstrepen voor zijn deelname aan WW I.
Bijlagen
zijn Service Dress
zijn Service Dress
Close up van zijn rang
Close up van zijn rang
Zijn rang van Ere Generaal Majoor
Zijn rang van Ere Generaal Majoor
De medaille lintjes op zijn uniform
De medaille lintjes op zijn uniform
Zijn Frontstrepen voor het verblijf aan eht front in 1914-1918
Zijn Frontstrepen voor het verblijf aan eht front in 1914-1918
Laatst gewijzigd door uniformverzamelaar op 19 dec 2013, 19:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door yente »

Prachtige man en uniform! Opmerkelijk dat hij zo vroeg uit het Duitse gevangenschap werd vrijgelaten aangezien normaal officieren langer vast zaten (omdat ze beroeps militairen waren).
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Jasper J »

top collectie! _/-\o_
Aude Audenda
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt mannen voor de reacties. :)

@Yente,

Inderdaad lang heeft hij niet vastgezeten in Duitsland.
Waarschijnlijk had dit te maken met de verklaring dat hij Vlaming was wat voor sommige toch een vervroegde vrijlating heeft tot stand gebracht.
Maar heb in zijn dossier geen enkele reden gevonden waarom hij zo vroeg is vrijgelaten.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Kugelblitz »

Mooi uniform met een indrukwekkende geschiedenis! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt Kugelblitz.

Als we een aanwijzing of een naam vinden in een van de stukken dan wordt er dadelijk een jacht geopend om meer over de persoon te weten te komen.
Soms valt het mee en soms valt het tegen om aan info te geraken :)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door SwaII »

Ja Guy...ik had dit uniform al eens eender gezien ergens anders..... :) ..maar het verhaal er achter kende ik nog niet..zo intressant man toch :roll: ...het blijft me zo inspereren ...komt er op neer hoe groot of klein het verzamelstuk is...er zit altijd een verhaal achter...dat maakt deze hobby zo boeiend.....en nogmaals dank om dit met ons te delen...top maatje... :) :) :)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door panzer lehr »

Wat een prachtige stukken weer Guy. :)
Plaats reactie