Weerbaarheid jas (M1905) ?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Weerbaarheid jas (M1905) ?

Bericht door Janssen »

Hallo,

Ik ben laatst in het bezit gekomen van deze jas. Mij is toen verteld dat hij om een Marechaussee jas
zou gaan. Ik heb nader onderzoek gedaan maar ik ben tot heden niks tegen gekomen wat zou dat het
iets met de Marechaussee te maken heeft. De jas heeft een hele donkere kleur (zwart of héél donkerblauw)
met een Nassau blauwe kraag. De stof is een grover wol of laken en de knopen bol en blanco (idem voor de knopen
op de kraag). Aangezien ik niks ben tegen gekomen in Marechaussee regelementen en omdat er geen granaatknopen
opzitten denk ik dat de jas geen enkele betrekking heeft op de Marechaussee. Wellicht dat er iemand is die weet waar
deze jas wel van is ?
voering.JPG
detail.JPG
achterkant.JPG
$_85.JPG
Laatst gewijzigd door Janssen op 23 dec 2013, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door SwaII »

quote"Aangezien ik niks ben tegen gekomen in Marechaussee regelementen en omdat er geen granaatknopen
opzitten denk ik dat de jas geen enkele betrekking heeft op de Marechaussee"
Allereerst toch wel een mooie en fraaie jas...en hier nog eens..welke knopen zitten er op..kan indien mogelijk een paar foto's genomen worden van de knopen in detail :) ...voorkant en achterkant indien mogelijk en ook de diameter van de knopen...dan kunnen we al eens verder zoeken he.. :) ..maar voor de rest een topie van een jas.. :)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door Janssen »

SwaII schreef:quote"Aangezien ik niks ben tegen gekomen in Marechaussee regelementen en omdat er geen granaatknopen
opzitten denk ik dat de jas geen enkele betrekking heeft op de Marechaussee"
Allereerst toch wel een mooie en fraaie jas...en hier nog eens..welke knopen zitten er op..kan indien mogelijk een paar foto's genomen worden van de knopen in detail :) ...voorkant en achterkant indien mogelijk en ook de diameter van de knopen...dan kunnen we al eens verder zoeken he.. :) ..maar voor de rest een topie van een jas.. :)
groetjes
Swa
De knopen hebben een diameter van circa 2cm. Aangezien ze bol zijn zijn ze moeilijker op te meten. Ik heb meerdere foto's als bijlage toegevoegd en op de tweede
foto zijn wat details te zien van de knopen. Mocht je alsnog wat meer foto's willen, dan probeer ik morgen nog wat foto's te maken.

Met vriendelijke groet,

Frank
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door SwaII »

He,......de foto's in bijlage zijn heel mooi...wat ik bedoel is een detail foto van een knoop ..staat er iets op de knoop of is hij legaal ..kan je vanachter zien op de knopen of er tekst op staat..betreft maker...of zo iets..ja graag detail foto's ...als het mogelijk is :)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door Janssen »

Heey, Ik heb net eventjes gekeken en op de achterkant van de knopen staat "E X T R A" en "F E I N" . Het is moeilijk te zien omdat de de letters erg klein zijn. Als je wilt zal morgen nog wat foto's nemen van de knopen.
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door SwaII »

Okidoki...ben echt benieuwt .......... :)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door Erik »

Frank, wat zegt Talens hiervan? En van der Hoek?
Als je lid wordt van de wat grotere living historyverenigingen waar de kennis ook zit, heb je zo je antwoord!
Gelukkig weet jij je nog te herinneren dat in de periode dat het leger met dit soort jasjes liep (M1905) de Marechaussee al jaaaaren met een dubbele rij knopen liep! Nooit anders gedaan ook, voor 1940.
:wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door Joep »

Erik, welke werken heeft 'van der Hoek' geschreven? Ik ben wel benieuwd! Heb nog niet eerder van hem gehoord.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door Erik »

De marechaussee-kenners en ~verzamelaars kennen het wel, het is een wat ouder boek.

De Geschiedenis van het Wapen der Koninklijke Marechaussee.
Geschreven door Mr. W. van den Hoek, Generaal-Majoor der Koninklijke Marechaussee b.d., oud-Commandant van het Wapen.
Uitgegeven door: Stichting 'Ons Wapen', Raamweg 4, 's-Gravenhage, mei 1963.
Druk: Koninklijke Drukkerij en Uitgeverij, Apeldoorn.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door Janssen »

Ik heb zelf een oudere druk liggen van van Den Hoek dus het kan zijn dat niet alles erin staat.
Ik heb net nog eens voor de zekerheid gekeken en er staat niks over een jas met een enkele rij rij knopen. Maar
volgens Recueil Militair werd er vanaf 1869 een stalbuis/mouwvest gedragen van een rij knopen (prent hieronder).
Alleen wijkt de jas die ik heb hier wel vanaf. Zo heeft mijn jas geen granaatknopen, andere opslagen,
geen manchetknopen en geen passant voor de epaulet (wel blanco knopen op de schouders). Het kan zijn dat de stalbuis/mouwvest nog een paar veranderingen
heeft gehad door de jaren heen maar ik zou niet weten of het nou om een aangepaste Marechaussee stalbuis gaat of niet,
vandaar dit onderwerp. Talens zegt mij even niks, wat voor boek is dat ?

Afbeelding
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door Erik »

Een stalbuis is een kort werkjasje, wat tot je middel rijkte. De cavalerie had 'm ook. Paardenvolk.
De jas die jij toont is een jas die ongeveer (...) zo lang is als z'n mouwen, dat heeft de stalbuis overduidelijk niet. Zie je afbeelding.
Talens is de man die drie boeken heeft geschreven over tunieken en uitrusting van landmacht en Marechaussee van voor de oorlog:
- Met de ransel op de rug deel 1
- Met de ransel op de rug deel 2
- van veldgrijs naar camouflage

De knopen van jouw jas zijn van hetzelfde model als de infanterie uit die tijd maar dan zilverkleurig. Cavalerie? Staan er kroontjes op? Het is niet helemaal mijn periode.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door emielS »

is een jas van de weerbaarheid, horen epauletten op met springende granaat blauw.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door Erik »

emielS schreef:is een jas van de weerbaarheid, horen epauletten op met springende granaat blauw.
Welke weerbaarheid is dat Emiel?
Ik zat er natuurlijk naast met mijn suggestie "cavalerie", die mannen droegen natuurlijk een attila. Wel hadden zij de stalbuis.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door emielS »

de weerbaarheid ,welke weet ik niet .
Ken iemand die heeft hem ook in de collectie.
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door Janssen »

Hoi Erik, ik heb de boeken even gegoogled en ik kon met de ransel op de rug deel 1 en 2 even niet vinden. Zijn deze nog
in menig boekenwinkel nog te krijgen ? Van veldgrijs naar camouflage is zo te zien nog te krijgen in het legermuseum.
Er zitten geen kroontjes op de knopen. Als ik straks thuis ben zal nog wel wat foto's nemen van de knopen.

Emiel, weet je toevallig meer over jas, welke periode en van welke Weerbaarheid ? Of zou je diegene die je kent
kunnen vragen waar de jas precies van is ? Als je wilt kun je mij ook de contactgegevens doorsturen, dan stuur ik hem
de foto's door. Maar Weerbaarheid en Studentenweerbaarheid is toch hetzelfde ?
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Plaats reactie