Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door zjopske »

Mooie aanwinsten!

En een leuke afwijkende verzameling :P
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door Auke »

Inmiddels is er ook weer meer duidelijk over deze ontvanger. Aleksandr Michajlovitsj Tsjoersin werd in juni 1923 geboren in het dorp Pervokrasnoje in de oblast Orenburg. Hij doorliep de basisschool, werd niet lid van de Communistische Partij en ging in april 1942 in dienst van het Rode Leger. Als soldaat was hij verkenner-waarnemer in de batterij van het hoofdkwartier van de commandant van de artillerie van het 76e Jagerkorps (aan het einde van de oorlog maakte hij deel uit van het 32e Garde-Jagerkorps). In 1942 liep hij een lichte verwonding op in de buurt van Rzjev. Op 17 februari 1945 werd hij voorgedragen voor een Orde van de Rode Ster:
Tijdens de gevechten bij de doorbraak van de hardnekkige verdedigingslinie van de Duitsers in de buurt van Raków toonde hij zich een moedige verdediger van het moederland.

Terwijl hij zich in een waarnemingspost bevond in de voorbereidingsperiode voor het offensief onthulde en ontdekte hij door zijn nauwkeurige werkzaamheden en accurate waarnemingen de positie van twee vijandelijke vuurbunkers, wat bijdroeg aan het succes van de doorbraak.

Terwijl hij deel uitmaakte van een gevechtsgroep te voet voerde hij gevechten met kleine groepen vijanden en toonde hierbij dapperheid en moed.

Bij een aanval van een groep Duitsers in de buurt van Milicz doodde hij in zijn eentje drie Duitsers en sloeg een wapen uit de handen van een vierde, waardoor hij de gewonde soldaat-verkenner Sviridov wist te redden.

Verdient onderscheiding met de Orde van de Rode Ster.
De aanbeveling werd op 19 februari goedgekeurd en op de 22e werd de orde officieel verleend.

Dit was Tsjoersins enige dapperheidsonderscheiding. Hij kreeg nog wel een Medaille voor de Overwinning op Duitsland, Inname van Berlijn en Bevrijding van Praag (die dus ontbreek in de groep). Tsjoersin overleefde de oorlog en is mogelijk nog steeds in leven.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door Auke »

Deze Rode Ster werd op 15 december 1944 toegekend aan de 47-jarige majoor Koezma Avraamovitsj Zjivottsjenko. Hij was de assistent-commandant voor bevoorrading van het 9e Zelfstandige Orde van de Rode Ster-Regiment voor Regeringsverbindingen van de NKVD (vraag me niet wat dat precies is, mogelijk een speciaal soort geclassificeerde communicatie; het klinkt in ieder geval erg interessant).

Afbeelding

Afbeelding

Zjivottsjenko werd geboren in 1897 in een dorpje in de Oblast Charkov, doorliep de basisschool en ging in 1919 vrijwillig in dienst bij het Rode Leger. Een van de archiefdocumenten vermeldt dat Zjivottsjenko vanaf dat moment in de Russische Burgeroorlog vocht tegen de Witte troepen van Nikolaj Joedenitsj, Anton Denikin en Symon Petljoera. Zjivottsjenko trouwde met ene Olga en werd in 1921 lid van de Communistische Partij.

Op 15 november 1941 werd Zjivottsjenko bevorderd tot NKVD-majoor. Hij bekleedde door de jaren heen diverse functies, onder andere bij de grenstroepen, en was in 1944 dus assistent-regimentscommandant voor bevoorrading. De Rode Ster kreeg hij hierom:
In de periode dat hij werkzaam was als assistent-commandant voor bevoorrading, wist hij binnen korte tijd de werkzaamheden van het huishoudelijke apparaat van het regiment te reorganiseren. Zonder rekening te houden met tijd voor zichzelf en ontspanning houdt hij onvermoeibaar toezicht op de goederenvoorziening en de voeding van het personeel. In de periode dat kameraad Zjivottsjenko bij het regiment was, is het eten in de kantine sterk verbeterd dankzij het kundige gebruik van de producten en de juiste indeling van het personeel. Zorgzaam beantwoordt hij aan alle behoeften van het personeel en als resultaat is het personeel van het regiment gezond en monter en kan het elke opgedragen taak uitvoeren.

Hij besteedt veel aandacht aan het leiden van de werkzaamheden van de ondergeschikte eenheden. In de Vaderlandse Oorlog nam hij in de buurt van Korytno en Oeman bij het Zuidelijke Front herhaaldelijk deel aan gevechten tegen de Duitse bezetters.

Vanwege de kundige leiding van zijn eenheden inzake de bevoorrading van het regiment met allerlei soorten goederen, als resultaat waarvan het regiment niet één onregelmatigheid in de verzorging had, verdient hij onderscheiding met de regeringsonderscheiding ‘Orde van de Vaderlandse Oorlog 2e Klasse’.
En dit is Zjivottsjenko. Aan de onderscheidingen en het uniform te zien, moet deze foto ergens eind jaren '40 / begin jaren '50 zijn gemaakt en is Zjivottsjenko dus ergens in de 50, maar hij lijkt wel 80 jaar oud!

Afbeelding

Zijn onderscheidingen zijn:

- Orde van de Rode Ster (degene hierboven inderdaad) (verleend op 15 december 1944)
- Orde van Lenin (verleend op 12 mei 1945)
- Orde van de Rode Banier (verleend op 15 januari 1945)
- Jubileumsmedaille voor 20 jaar Rode Leger (verleend op 22 februari 1938)
- Medaille voor de Verdediging van Stalingrad (verleend op 22 december 1942)
- Medaille voor de Overwinning op Duitsland (verleend op 9 mei 1945)
- Medaille voor de Inname van Koningsbergen (verleend op 9 juni 1945)
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door Robbert A »

weer een mooie aanwinst Auke :wink:
hoeveel Rode Sterren heb jij nu wel niet bij elkaar verzameld?
Hij was de assistent-commandant voor bevoorrading van het 9e Zelfstandige Orde van de Rode Ster-Regiment voor Regeringsverbindingen van de NKVD (vraag me niet wat dat precies is, mogelijk een speciaal soort geclassificeerde communicatie; het klinkt in ieder geval erg interessant).
ben even gaan zoeken op internet naar die betekenis

NKVD
De Narkomat Vnoetrennich Del (Наркомат внутренних дел)(volgens internet dus)

De NKVD (Russisch: НКВД), het volkscommissariaat voor interne zaken (Russisch: Народный комиссариат внутренних дел, Narodnyj Komissariat Vnoetrennich Djel, Sound beluister (info·uitleg)) was een departement en een van de machtigste staatsorganen van de Sovjet-Unie. De NKVD was verantwoordelijk voor een aantal zaken. De NKVD is vooral bekend geworden van het Hoofddirectoraat voor staatsveiligheid (GOeGB), dat verantwoordelijk was voor de binnenlandse veiligheid (opsporing van "vijanden" in het binnen- en buitenland). De NKVD als organisatie bestond met tussenpozen van 1917 tot 1954, vanaf 1946 onder de naam MVD. De NKVD/MVD werd in 1954 opgesplitst in de KGB (nu de FSB) en de MVD (die in Rusland nog steeds bestaat).
bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/NKVD
http://www.babylon.com/definition/NKVD/Dutch

heb je hier wat aan?
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door iknowdintoo »

De NKVD zorgde dus ook voor de deportaties naar Siberië en dergelijke.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door Auke »

De NKVD ken ik, het ging mij om het stukje 'regeringsverbindingen' (правительственная связь, полк правительстенной связи НКВД). Wie weet wat dat precies inhoudt mag het zeggen.

Ik heb nu 37 Rode Sterren, ik heb de laatste tijd een aantal dubbelen verkocht.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door Robin V »

Regeringsverbindingen lijkt mij iets in te houden met diplomatie oid?

Ik blijf de 2 schitterende Russische verzamelingen hier op nauwe voet volgen, het blijft topmateriaal wat jij en en asjmenou weten te vergaren.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door Auke »

Deze foto vond zijn weg naar mijn verzameling. Er is een Sovjetorkest uit de oorlog te zien met een groot aantal koperblazers en op de voorgrond een drumstel.

Afbeelding

Een paar close-ups:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een link naar de gehele foto (600 DPI):

- Link
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door Auke »

En weer een mooie Orde van de Rode Banier voor m'n verzameling. Deze is verleend aan garde-luitenant-kolonel Nikolaj Nikolajevitsj Palgov, de commandant van het 94e Garde-Mortierregiment, voor het uitschakelen van verscheidene Duitse infanteriepelotons en artilleriebatterijen. Het regiment bestond uit de beroemde Katjoesja's!

Afbeelding

Afbeelding
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door Akko »

Mooie aanwinst Auke ;)
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door Auke »

Hoog tijd om dit topic weer eens nieuw leven in te blazen!

We beginnen met een Mongoolse Orde van de Poolster (in het Mongools Altan gadas odon). Deze orde werd ingesteld in mei 1936 en kon voor zowel krijgsverdiensten als dienstjaren (15 of 20 jaar) worden verleend. Na het eerste type Poolster (1936-1941) werd het ontwerp volledig herzien, wat resulteerde in onderstaand type (type 2, 1941-1946). Van dit type zijn exact 3000 exemplaren geproduceerd. De Mongoolse tekst op de voorzijde luidt 'BNMAU', de afkorting voor 'Volksrepubliek Mongolië'.

Net als alle andere Mongoolse onderscheidingen die tussen de jaren twintig en zeventig werden geproduceerd, is deze Orde van de Poolster door de Munt van Moskou (in het bevriende buurland de Sovjet-Unie) gemaakt. Onderstaand exemplaar is ongeveer in 1943 / 1944 verleend.
mong14.jpg
mong15.jpg
Laatst gewijzigd door Auke op 19 dec 2013, 01:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door Auke »

Op 11 november 1944 werden in Mongolië ook batons voor de onderscheidingen ingesteld. Deze waren erg complex, maar omdat onderscheidingen toch niet in enorme aantallen werden verleend kon dat wel. De batons bestonden uit vier delen: een messingen deel dat was belegd met verschillende kleuren emaille, een breed clipje dat op de achterzijde werd gesoldeerd, een messingen plaatje dat het pinnetje op z'n plaats hield, en het pinnetje zelf.

In 1961, toen er steeds meer ordes en medailles werden ingesteld en toegekend, werd er ingezien dat deze batons te complex waren en werd er overgestapt op normale stoffen batons.

Dit is een (vrij zeldzame) messingen baton voor de Orde van de Poolster:
mong20.jpg
mong21.jpg
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door asjemenou »

Mooi exemplaar Auke. Zijn deze poolsterren ook na te trekken?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door rajbrns »

Bijzondere en mooie verzameling heb je. Ik vraag mijzelf vooral af hoe je in hemelsnaam op het idee komt om items van Mongolië te verzamelen?
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Aukes verzameling (Sovjet-Unie en Mongolië)

Bericht door asjemenou »

rajbrns schreef:Bijzondere en mooie verzameling heb je. Ik vraag mijzelf vooral af hoe je in hemelsnaam op het idee komt om items van Mongolië te verzamelen?
Als je Sovjet (WOII) militaria verzamelt dan is de link met Mongoolse onderscheidingen wel te begrijpen. :)
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie