Duits koppelslot origineel

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Duits koppelslot origineel

Bericht door Aart »

en als laatste een Duits koppelslot. Is van messing en lijkt me wo1 of nog eerder.

Is deze origineel; wat denken jullie ?
Bijlagen
BILD0070.JPG
BILD0071.JPG
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duits koppelslot origineel

Bericht door Erik »

M95/15.
Geen gebruikersporen, zeer slecht uitgevoerd soldeer, de kroon is erg vaag (is bij elk ander slot veel duidelijker)
Ik zou er mijn geld niet op zetten. 15 EU en dan gebruiken in de living history is een goede optie.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Duits koppelslot origineel

Bericht door Aart »

Dat van die gebruikersporen valt wel mee. Op de foto is het niet te zien maar er staan wel degelijk veel kleine krasjes op de voorkant. Ik zal er een betere foto van maken en nog een keer posten
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duits koppelslot origineel

Bericht door Erik »

Is de opgesoldeerde plaat ook van messing? Kan het niet zo best zien op de foto.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Duits koppelslot origineel

Bericht door Aart »

Ja, plaatje is ook van messing
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duits koppelslot origineel

Bericht door Erik »

Je vraagt wat ik denk. Ik denk dat het een kopie is uit de jaren tachtig.
Hoewel ik dit niet verzamel kom ik toch wel in contact met dit soort koppelsloten en degenen die ze wel verzamelen. Uit gesprekken over uniformen en uitrustingen weet ik dat er veel kopieen al jarenlang rondzwerven.
De slijtage op dit slot is niet van gebruik. Koperen emblemen op koperen kasten heb ik niet eerder gezien (altijd bi-metaal) Misschien dat het bestaan heeft maar ik ken het niet. Koperen koppelsloten van Pruisen (zoals deze) maar dan uit één stuk koper geslagen is altijd fout.
Daarom denk ik dat het een kopie betreft.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Duits koppelslot origineel

Bericht door Aart »

Hallo Eric (en anderen),

Hier een paar betere foto's . Zoals je ziet is het slot niet uit één stuk koper geslagen maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het best een repro kan zijn.

De kroon is ook niet vaag maar toch wel scherp uitgevoerd.

Je denkt nog steeds dat het een repro is ?

Aart
Bijlagen
BILD0017.JPG
BILD0015.JPG
BILD0016.JPG
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duits koppelslot origineel

Bericht door Erik »

Zien vanaf een foto is altijd lastig in de beoordeling. Zo ook hier.
De plaat op de kast zou uit Berlijns zilver moeten bestaan (later een goedkopere witmetalen uitvoering) en niet uit koper. Let wel; ik heb niet alle emblemen gezien, er waren veel makers. Ik kan alleen vertellen over de emblemen die in de literatuur vermeld staan en degene die ik zelf gezien heb. Je weet zeker dat het medaillon uit koper (of in ieder geval geelmetaal) is gemaakt?
Ook de vorm van de kroon, met name de ruimte om de geparelde rand, is een uitvoering die ik niet ken. Wat op zich niets hoeft te zeggen. Aan de andere kant; de bevestiging van het oog is correct voor een origineel exemplaar en wordt in de huidige replica's niet meer zo uitgevoerd.

Gewoon eerlijk: hier kan ik geen ja of nee op zeggen. Durf het niet te benoemen.

Gezien het feit echter dat de koppelsloten in verschillende kwaliteiten al tientallen jaren worden gerepliceerd, gezien het feit dat dit een vroeg slot is wat actie gezien zou moeten hebben en de gebruikelijke sporen daarvan mist en de (mij onbekende) uitvoering zou ik er niet voor betalen als ware het origineel.
Origineel Pruisisch koppelslot, beetje afhankelijk van kwaliteit en uitvoerder, schommelt rond de 70 EU. Een fijne 'geleefde' replica een derde van die prijs.
Als je deze nu had in Württemberger uitvoering had ik 'm van je gekocht. Regimentsnummer erin slaan en hup, het veld in!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Duits koppelslot origineel

Bericht door Aart »

Mmmm. lastig dus.

Ik zal zelf nog wat foto's van dit soort gespen proberen te vinden op het net en als ik er geen goed gevoel bij heb, gaat hij als replica op MP.

Bedankt heren.

Aart
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Duits koppelslot origineel

Bericht door magicdutchmen »

Ik zou hem op WAF zetten aangezien daar ook koppelslot verzamelaars actief zien!

Groetjes,
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Plaats reactie