Weerbaarheid jas (M1905) ?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door Erik »

Janssen schreef:Hoi Erik, ik heb de boeken even gegoogled en ik kon met de ransel op de rug deel 1 en 2 even niet vinden. Zijn deze nog in menig boekenwinkel nog te krijgen ?
Ik verwacht van niet. Deel 1 is al jaren niet meer te vinden, deel 2 zeer sporadisch. Beste is om iemand te vragen of hij een scan wil maken van de pagina's die je nodig hebt of anders om eens in een bibliotheek te kijken. We hebben dit probleem ook in onze vereniging. Overigens verwacht ik wel dat er een exemplaar in jouw vereniging te vinden is. Navraag bij de schrijver leerde ons dat beide deeltjes ook niet zullen worden herdrukt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door Janssen »

Hier zijn de foto's van de knopen zoals beloofd. Jammer genoeg was ik na zonsondergang pas thuis dus ik heb mijn kamer moeten verlichten waardoor ik niet
zo'n hele duidelijke foto's heb kunnen maken. Hopelijk zijn ze toch duidelijk genoeg. De knopen zitten nog redelijk strak op de jas genaaid dus het is moeilijk om
de achterkant van de knopen te fotograferen. Als je goed kijkt zie je bij de eerst foto dat er iets op de achterkant van de knoop staat. Op de achterkant van de knoop staat "E X T R A" en 'F E I N'
Erik schreef:
Janssen schreef:Hoi Erik, ik heb de boeken even gegoogled en ik kon met de ransel op de rug deel 1 en 2 even niet vinden. Zijn deze nog in menig boekenwinkel nog te krijgen ?
Ik verwacht van niet. Deel 1 is al jaren niet meer te vinden, deel 2 zeer sporadisch. Beste is om iemand te vragen of hij een scan wil maken van de pagina's die je nodig hebt of anders om eens in een bibliotheek te kijken. We hebben dit probleem ook in onze vereniging. Overigens verwacht ik wel dat er een exemplaar in jouw vereniging te vinden is. Navraag bij de schrijver leerde ons dat beide deeltjes ook niet zullen worden herdrukt.
Dankjewel voor het antwoord. Ik zal zal eens aan mijn vereniging vragen of iemand deel 1 heeft van de reeks. Anders ga ik in de bibliotheek van Maastricht kijken, die zullen het waarschijnlijk wel hebben.
Bijlagen
knoop detail 3.jpg
knoop detail 2.jpg
knoop detail 1.jpg
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door Janssen »

*Update*

Ik heb net nog even door het forum gekeken voor een soortgelijk uniform en ik vond deze foto van een manschappen jas m1905
die hier héél veel op lijkt (zelfde stof, model en knopen) alleen heeft mijn jas een Nassau blauwe kraag. Hopelijk kunnen iets met
deze informatie.

Afbeelding
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door Erik »

Hey Frank! Ja, dat klopt, die term was ook al gevallen eerder in dit topic
Ik schreef:Gelukkig weet jij je nog te herinneren dat in de periode dat het leger met dit soort jasjes liep (M1905)
Ik zie nu ook dat de knoopjes van geel metaal zijn, op eerdere foto's leek dat op wit metaal! Dan kun je KMar al wel helemaal afschrijven, die lopen eigenlijk al vanaf het begin in witmetalen monstering!
Nu is de grap: achterhalen waar die lichtblauwe (of beter: lichter blauwe) kraag vandaan komt.
Emiel gaf al aan dat het van één van de Weerbaarheidseenheden zou moeten zijn, welke is nu de vraag. Deze periode is ook bij mij niet tot in de finesses bekend. Wel een leuk uitzoek-item!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Gijscollector
Lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 jan 2009, 20:06
Locatie: Breda

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door Gijscollector »

Ransel op de rug deel 1 is inmiddels een collectors item op zich geworden, maar deel 2 staat gewoon op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/739609693 :wink:
"Op den bresch voor Nederland"
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door Erik »

Goed gevonden! Toehappen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door Janssen »

Ik heb al een ingescande kopie gekregen van met de Ransel op de rug deel 1van Gijscollector en ik heb gelijk al het een en ander gevonden. Heeft wel geen betrekking
tot dit uniform maar toch heel informatief, heb heel wat verduidelijkingen gekregen betreffende uitrusting stukken van de Marechaussee.
Maar dan weer terug naar het onderwerp. Het zou dan om een M1905 uniform gaan van een Weerbaarheid afdeling. Ik heb Weerbaarheid eens gegoogled maar
ik kreeg alleen sites te zien waar ik mij kon inschrijven voor judo lessen..... Zou ik bij Ransel op de rug deel 1 iets kunnen vinden over de Weerbaarheid,
of een ander boek ? En van wanneer tot wanneer is de M1905 eigenlijk gedragen ? Van 1905 tot 1918 als ik mij niet vergis ?
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door Erik »

Het probleem is dat de term 'weerbaarheid', 'landweer', 'landstorm', 'weerafdeling' e.d. veel op elkaar lijken en vaak verkeerd gebruikt worden.
De 'weerbaarheid' is gebruikelijk (...) een niet-militaire eenheid die een soort van militaire opleiding heeft genoten. Tegenwoordig bestaan alleen de Studentenweerbaarheidskorpsen nog.
De 'Landweer' was het deel van het leger dat z'n parate dienstplichttijd had uitgediend en als soort 'reserve' of 'operationele aanvulling' opgeroepen kon worden. Vervallen met de nieuwe dienstplichtwet van 1922.
De 'Landstorm' bestond in een vrijwillige en bijzonder vrijwillige vorm. De vrijwillige Landstorm was een soort Nationale Reserve (en wordt ook gezien als voorganger daarvan), de BVL ontstond in 1919 na een mislukte putsch van links. Waar de vrijwillige Landstorm nog iets te maken had met het leger (zij verrichtte in de meidagen normale eenheidstaken) was de BVL al snel verworden tot een soort schietvereniging.

De landweer, wat in feite het reguliere oproepbare leger was, was herkenbaar aan de kraag: rechts (gezien vanuit de drager) de letters LW, links het bataljonsnummer. De bataljons waren regionaal ingericht. Infanterie droeg een rode kleur letter, genie een gele en zo waren er nog wat kleuren die ik niet uit mijn hoofd weet.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Marechaussee jas ?

Bericht door Janssen »

Dankjewel voor de informatie Erik ! Ik was al bekend met de Landweer en de Landstorm. Alleen haalde ik hier de Weerbaarheid door elkaar met de Studentenweerbaarheid, maar de Studentenweerbaarheid is dus een onderdeel van de Weerbaarheid ? Ik zal de titel van dit onderwerp even veranderen om nieuwe ogen te trekken die hier wellicht weten van welke Weerbaarheid het uniform is.
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Plaats reactie