Origineel Marechaussee uniform of toneel namaak ?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Origineel Marechaussee uniform of toneel namaak ?

Bericht door Janssen »

Hallo,

Ik kreeg laatst een mailtje van iemand die mij een origineel Marechaussee uniform aanbood van voor 1940. Hij heeft
bij zijn mail ook meerdere foto's toegevoegd. Ik heb deze foto's als bijlage aan dit onderwerp toegevoegd. Toen ik de foto's
eens goed had bekeken vielen mij de volgende dingen op, namelijk :

Verkeerde chevrons
Hij zei wel in zijn mail dat de chevrons niet thuishoorde op het uniform en dat dit een later op het uniform
zijn geplaatst door een toneelkostuum bedrijf. Ik ben niet zo thuis in chevrons buiten de Marechaussee om maar het lijken wel
mariniers chevrons. Correct me if I'm wrong.
$_85.JPG
De voering
Ik heb meerdere originele Marechaussee uniformen gezien en bij deze uniformen was de voering zwart. Het feit dat
dit uniform een witte voering had vond ik wel raar. Op de voering staat ook twee maal met inkt gedrukt :

"Ridderhof onv. (?) Schoten
Toneelcostumes
telef.4278 (02290)

Grote Oost 5 - HOORN - K?asmarkt ?"

$_857.JPG

Na het zien van de stempels begon ik al na te denken dat dit om een oud namaak exemplaar betreft van een pre 1940 Marechaussee uniform.

De kraag
Ook als je goed naar de details kijkt van de kraag valt je wat dingetjes op. Zo kun je zien dat de kraag gesloten worden door een enkele
haak terwijl ik ben een paar originele Marechaussee uniformen heb gezien dat de kraag gesloten wordt door twee haken. Ook als naar foto's
kijkt van de Marechaussee van voor 1940 dan zie je dat de kragen goed gesloten zitten. Ik denk dat dat moeilijk gaat met een haakje ;-). Ook zie ik geen
bevestigingen om een binnenkraag vast te maken aan de kraag van het uniform. Deze heb ik bij andere KMAR uniformen wel gezien. Als je goed kijkt
zie ik ook dat er stiksel op de kraag zit. Deze heb ik ook nog nooit eerder gezien op een originele kraag :/
$_852.JPG
De epauletten
Ook als je naar de epauletten kijkt vallen er verschillende dingen op. Aan elke schouder zit een blanco geel metalen knoop, precies
dezelfde knopen als mijn M1905 van mijn vorige topic. Zoals in het vorige topic is besproken horen en er sowieso geen van dit soort
knopen op een Marechaussee uniform. De vier gaten aan beide schouders zijn mij ook een raadsel. Ik heb bij de originele uniformen nooit echt onder
de epauletten gekeken maar ik kan mij niet herinneren dat er 4 gaten op de schouders zaten. Iemand een idee waar dit van zou zijn ?
$_854.JPG
De knopen
Last but not least, de knopen. Op een foto kun je de granaat op de knoop duidelijk zien en als je goed kijkt valt het op dat de granaat niet
bepaald 'scherp' op de tailleknoop zit. Zou het misschien mogelijk zijn dat het toneelkostuum bedrijf destijds knopen heeft laten namaken van
originele knopen ? Ik heb op het moment nog geen duidelijke foto's van de rest van de knopen maar deze heb ik al aan de desbetreffende persoon gevraagd.
Ik heb ook gelijk gevraagd naar de diameter van de knopen en of er misschien ook nog details achter op de knoop staan.
$_855.JPG
Mijn vraag is of dit toch een origineel zou betreffen die zwaar aangepast is of dat dit een namaak Marechaussee uniform is geweest dat gemaakt
is door het toneelkostuum van de stempels. Zou iemand toevallig ook de waarde van dit uniform weten, of kunnen schatten ?

Bij voorbaat dank.
Laatst gewijzigd door Janssen op 23 dec 2013, 19:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Origineel Marechaussee uniform of toneel namaak ?

Bericht door Haplo »

Dat verhaal kan goed kloppen.
Johannes Ridderikhoff had samen met jan van schoten het toneelkostuums verhuur bedrijf aan de rode steen in hoorn.
Als ik het goed heb hadden ze er ook een stomerij naast alhoewel ik dit niet zeker weet.

Ik heb zelf ook een Nederlands uniform gehad die niet geheel voor de volle 100% klopte.
Zat het papiertje van Ridderikhoff nog in de borstzak.
De naam Ridderikhoff was in het jasje geschreven.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Origineel Marechaussee uniform of toneel namaak ?

Bericht door uniformverzamelaar »

De knopen lijken me verdacht veel op de oude Belgishe rijkswachtknopen.

Staat er aan de achter kant iets op ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Origineel Marechaussee uniform of toneel namaak ?

Bericht door Janssen »

Dankjewel voor de reacties ! Ik denk ook wel dat het om een toneel replica gaat. Het uniform wijkt te veel af van voorschriften
en andere originele. Ik wacht nog een paar andere reacties af maar zou iemand mij een indicatie kunnen geven wat het uniform waard
zou kunnen zijn ?
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Origineel Marechaussee uniform of toneel namaak ?

Bericht door Erik »

Het betreft hier zeer waarschijnlijk een oudere uniformjas van de marechaussee. Denk ik. Want:
- lakense stof. Een toneelbedrijf maakt geen kleding na in lakense stof; veel te duur.
- zorgvuldige bouw: biezen, kraag etc.
- knopen zijn zeer waarschijnlijk origineel. Ook de rugtailleknoop. Geen enkele toneelvereniging laat knopen repliceren, veel te duur en het publiek ziet het niet.
- gaten in de schouder goed afgewerkt, ze zijn ten behoeve van het vastzetten van de epauletten. Na de oorlog zijn deze genaaid. Of vlak ervoor, dat heb ik nog niet goed uitvinden. Vooroorlogse jasjes zijn na de oorlog gewoon doorgedragen en doorhersteld.
- de kraag is een vroeg type wat je ook vindt bij de legerjasjes. Inclusief het stiksel op de midden van de kraag. Sluitingen wat onzeker, maar niet onmogelijk.
- de knoopjes op de schouder zijn later aangezet; daar horen geen knopen en ook niet van dit type.

Toneelverenigingen zijn niet zo van veel dingen doen aan een uniform. Kost tijd en is voor het publiek toch niet zichtbaar.

Afbeelding
Afbeelding te zien op http://www.marechausseesporen.nl Foto genomen laatste decennium 19e eeuw.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Origineel Marechaussee uniform of toneel namaak ?

Bericht door uniformverzamelaar »

Vraag nog even herhalen om de knopen ?

Staat er iets achteraan op de knopen ?

Hierbij de Belgische oude rijkswacht knopen.
Misschien effen vergelijken !
Bijlagen
DSC05804_01.JPG
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Origineel Marechaussee uniform of toneel namaak ?

Bericht door uniformverzamelaar »

In België werden er vroeger stocks van het leger (die afgekeurd werden om een of andere reden) verkocht aan handelaars die totneelkledig verhuurden.

Deze handelaars lapte (scheuren werden gemaakt, knopen die verdweneen waren werden vervangen enz.....) de uniformen op naar willekeur en zette er gewoonlijk (niet altijd) ergens een stempel in van de verhuurfirma.

Misschien daar al eens aangedacht in verband met deze jas ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Origineel Marechaussee uniform of toneel namaak ?

Bericht door Janssen »

Het zou volgens Erik gaan om een vroeg zwaar 'aangepaste' Marechaussee uniform uit het eind van de 19e eeuw, begin 20e eeuw. Jammer genoeg kreeg ik een mailtje van de eigenaar dat hij het uniform verkocht heeft, dus ik denk dat het wat moeilijker wordt om nog meer informatie te vergaren over het uniform. Ik heb dit onderwerp aangemaakt om zeker te zijn dat het om een Marechaussee uniform gaat omdat ik deze wilde overkopen. Aangezien het uniform verkocht is kan hier een slotje op. Iedereen bedankt voor de reacties !
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Origineel Marechaussee uniform of toneel namaak ?

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef:In België werden er vroeger stocks van het leger (die afgekeurd werden om een of andere reden) verkocht aan handelaars die totneelkledig verhuurden.
Deze handelaars lapte (scheuren werden gemaakt, knopen die verdweneen waren werden vervangen enz.....) de uniformen op naar willekeur en zette er gewoonlijk (niet altijd) ergens een stempel in van de verhuurfirma.
Misschien daar al eens aangedacht in verband met deze jas ?
Dat is precies wat er met deze jas gebeurd is. Uit de roulatie geraakt, bij opa in de kast blijven hangen en aan een toneelvereniging/verhuurbedrijf geschonken.
De knopen die erop zitten zijn Nederlands KMar. De Belgische knopen zijn wat boller, staan iets op. Ik heb deze knopen ook, ooit foutief aangekocht als Marechausseeknopen.
In plaats van een stempel zie je ook wel eens gewoon de naam in viltstift op de voering staan.

Ik bgreep dat de jas voor 250 EU van de hand is gegaan. Dat is geen gebruikelijke prijs voor een afgeragde repro. Voor mij een bevestiging dat het een origineel betreft en bij een verzamelaar in handen is gevallen die donders goed wist wat hij kocht.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Origineel Marechaussee uniform of toneel namaak ?

Bericht door uniformverzamelaar »

Hangt ervan af welke Belgische rijkswacht knopen je bedoeld.

Er bestaan bollere en platte rijkswacht knopen.

Ik heb dit geuit omdat er in het begin toch iet wat twijfel was, zo ik kon lezen, over de knopen

Maar als er merken op de knopen staan vanachter kan dat probleem eenvoudig opgelost worden :) Maar dan zouden de vragen toch moeten beantwoord worden :? om tot een verklaring over de knopen te komen.

Dacht toch dat dit topîc daarvoor in het leven is geopend.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Origineel Marechaussee uniform of toneel namaak ?

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef:Maar als er merken op de knopen staan vanachter kan dat probleem eenvoudig opgelost worden :) Maar dan zouden de vragen toch moeten beantwoord worden :? om tot een verklaring over de knopen te komen.

Dacht toch dat dit topîc daarvoor in het leven is geopend.
Dat zal Frank ons kunnen vertellen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Origineel Marechaussee uniform of toneel namaak ?

Bericht door Janssen »

Ik zal de beste man nog eens een mail sturen betreffende de knopen. Hopelijk heeft hij het uniform het uniform nog op de post gedaan.
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Plaats reactie