Dolk uit WO2?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Rudi
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2013, 09:43

Dolk uit WO2?

Bericht door Rudi »

Sinds vandaag lid geworden omdat we bezig zijn met metaaldetector en op zoek gaan naar spullen uit WO2.
Een paar jaar geleden bij sloopwerkzaamheden van een woning in Rotterdam deze dolk opgegraven. Zijn al langere tijd bezig met herkomst enz. te achterhalen wat niet echt opschiet. Ben zover dat het vermoeden bestaat dat deze gedragen is door duitsers tijdens WO2. Kent iemand deze dolk en kan mij meer vertellen of info geven waar ik meer info kan krijgen.
Lengte circa 40 cm. Handvat van metaal wat een gedraaide draad voorsteld. scheiding tussen mes en handvat stelt een man voor met vleugels op de achtergrond en de knop ziet er uit als een kroontje. Op het mes zit bedrukking en er lijkt een familiewapen of ander wapen op te staan
Bijlagen
1b.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Dolk uit WO2?

Bericht door Erik »

Mooi item! Zonder al teveel verstand te hebben van dolken die bij uniformen horen als uitgaansdracht vermoed ik dat dit geen militair item is. Eerder een sierdolk. De verzamelaars van militaire dolken zouden je meer kunnen vertellen.
Ik weet dat er besloten verenigingen bestaan waarin in de rituelen ook gebruikgemaakt wordt van ceremoniele wapens, misschien eens in die richting zoeken? De figuur (een naakte man met vleugels) lijkt daarop te wijzen.
Gebruik van dit soort figuren (maar dan wat meer gestileerd) was in het begin van de 20e eeuw ook populair, we spreken dan over de 'Jugendstill' of 'art deco'. Hoewel het niet typisch een Jugenstill-voorwerp is, kan het een aanwijzing zijn voor de ouderdom.
Het geheel 'ademt' een Spaanse sfeer, ik denk dan ook dat het Zuid-Europees zou kunnen zijn. Het model is vrij gewoon voor de afgelopen tweehonderd jaar, daar kun je dus niet zoveel mee.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Dolk uit WO2?

Bericht door koe op zolder »

Doet me denken aan het NSFK, alleen die hadden andere dolken als ik zo ff google..
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Dolk uit WO2?

Bericht door Jan Klaassen »

Ik kan me niet voorstellen dat dit militair is - laat staan Duits WOII. NSFK had inderdaad een soortgelijk figuurtje, maar die zouden ze toch zeker niet met een bierbuikje op hun dolken plaatsen?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Dolk uit WO2?

Bericht door Erik »

Jan Klaassen schreef:Ik kan me niet voorstellen dat dit militair is - laat staan Duits WOII.
Nee, dit zou onmiddellijk onder "entarte" kunst vallen...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Dolk uit WO2?

Bericht door patrickh »

Brievenopener.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Dolk uit WO2?

Bericht door asjemenou »

Rudi schreef:Sinds vandaag lid geworden omdat we bezig zijn met metaaldetector en op zoek gaan naar spullen uit WO2.
Een paar jaar geleden bij sloopwerkzaamheden van een woning in Rotterdam deze dolk opgegraven. Zijn al langere tijd bezig met herkomst enz. te achterhalen wat niet echt opschiet. Ben zover dat het vermoeden bestaat dat deze gedragen is door duitsers tijdens WO2. Kent iemand deze dolk en kan mij meer vertellen of info geven waar ik meer info kan krijgen.
Lengte circa 40 cm. Handvat van metaal wat een gedraaide draad voorsteld. scheiding tussen mes en handvat stelt een man voor met vleugels op de achtergrond en de knop ziet er uit als een kroontje. Op het mes zit bedrukking en er lijkt een familiewapen of ander wapen op te staan
Mogelijk kan het zelfs om een sierdolk gaan. Dit soort sierdolken maar ook sierdegens en -zwaarden worden zeker al langer dan honderd jaar gemaakt. Ook toen was het al mode om dit soort blanke wapens bijvoorbeeld boven de schouw te hebben hangen.
Zijn er merktekens e.d. van de maker op de dolk te vinden? Meestal zijn originele dolken wel voorzien van zoiets.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Rudi
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2013, 09:43

Re: Dolk uit WO2?

Bericht door Rudi »

Ik kan zo geen tekens vinden, wil hem ook niet uit elkaar gaan halen. Als er verder niets te vinden is, valt die in de categorie leuke vondsten. En dan hoop ik dat die snel aangevuld gaat worden met andere vondsten
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Dolk uit WO2?

Bericht door LDO »

patrickh schreef:Brievenopener.
40 cm voor een brievenopener zou wel een beetje overkill zijn denk ik.
Dat is niet hanteerbaar.
De dolk is dubbelzijdig geslepen?
Ik ben wel benieuwd naar het wapen er op.
Waarschijnlijk zijn er genoeg van die Kunst en Kitsch jongens die direct iets over dat (familie?) wapen kunnen vertellen?
Icarus op een dolk, het doet me allemaal een beetje Vrijmetselaars aan, al kan ik de motieven niet direct aan die club koppelen.
Maar ik denk dat je het inderdaad in één of andere Orde moet zoeken.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Dolk uit WO2?

Bericht door Erik »

LDO schreef:
patrickh schreef:Brievenopener.
Icarus op een dolk, het doet me allemaal een beetje Vrijmetselaars aan, al kan ik de motieven niet direct aan die club koppelen.
Maar ik denk dat je het inderdaad in één of andere Orde moet zoeken.
Ik dacht ook even aan de vrijmetselaar maar die voeren deze symbolen niet. Bovendien, na een korte kijktocht op het internet, zijn die wapens toch anders, vaak veel smaller en slanker uitgevoerd. Beetje de Italiaanse stijl van stiletto.
Icarus is echter wel een geliefde uitbeelding in de art-deko/Jugendstill.
Het dolkje zal omstreeks de eerste jaren van de 20e eeuw zijn. Geen briefopener overigens. Inderdaad wat lomp voor een briefopener.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Dolk uit WO2?

Bericht door wvd »

Heb je ook een foto van de achterkant van de dolk?
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: Dolk uit WO2?

Bericht door stekker »

Hij is zo te zien niet scherp, wat mij doet vermoeden dat het eerder om een sierstuk gaat.
Qua uitstraling doet het metaal me een beetje denken aan spelter of tombak. (metaallegering van resp. zink met lood of zink met koper)
Is het materiaal magnetisch?
Zo niet dan lijkt mij de kans dat het om een serieus oud object gaat zeer klein.
Just my two cents....
Plaats reactie