Y-riemen origineel ?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Y-riemen origineel ?

Bericht door Aart »

Ik heb deze Y-riemen al wel meer dan 20 jaar maar omdat ik nog wel eens Tsjechische exemplaren te koop zie, die dan als Duitse worden aangeboden, wil ik toch wel eens weten of dit een Duits exemplaar is. Bovendien staan er alleen nummers in een geen fabrikant.

Wat denken jullie ?
Bijlagen
BILD0009.JPG
BILD0008.JPG
BILD0007.JPG
BILD0006.JPG
BILD0005.JPG
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Y-riemen origineel ?

Bericht door Aart »

en hier nog een paar foto's
Bijlagen
BILD0014.JPG
BILD0013.JPG
BILD0012.JPG
BILD0010.JPG
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Y-riemen origineel ?

Bericht door LDO »

Afgaande op deze foto's zou ik zeggen origineel WO2 Duits, al komt het zwart wat kunstmatig over maar dat zal het kunstlicht wel zijn.
De Tsjechische Y-straps zijn veel lichter bruin en de hardware is echt anders.
Wel opletten dat ze nog wel eens overgeverfd worden en de gespen aangepast worden, dan is het al wat moeilijker te zien.
Let altijd op of je een stempel van 2 gekruiste zwaarden tegen komt, dan weet je zeker dat het Tsjechisch is.
Of wel origineel Duits maar achtergebleven en geconfisqueerd door het Tsjechische leger.
Czech.JPG
Czech01.JPG
Czech02.JPG
Als je dit onderstaande motief op de riemen tegenkomt weet je zeker dat iemand zijn best heeft gedaan om Tsjechische riemen er Duits uit te laten zien.
De riemen zijn dan gekeerd, de binnenkant is zwart geverfd en de hardware is aangepast.
Dat wordt voor reenactors gedaan maar natuurlijk worden ze ook als origineel verkocht.
SA500011-1.jpg
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Y-riemen origineel ?

Bericht door coco »

Goede riem, achter riempje is na-oorlogs bulgaars ofzo en oorlogse zijn lastig te vinden.
Waarde rond de 100 imo.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Y-riemen origineel ?

Bericht door Aart »

Bedankt heren, ik weet nu weer wat meer. Ik kan geen andere stempels vinden dus is ws Duits

Coco, dat van dat achterriempje, baseer je dat op de (geverfde) gesp ?
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: Y-riemen origineel ?

Bericht door Jonasj »

ik denk dat hij zich gebaseerd heeft op de koppel waarmee de Y riem aan de koppel riem wordt vastgemaakt. Deze ziet er bij een originele, zo ook bij die van mij, wat anders uit.
http://mp44.nl/equipment/y_belt.htm kijk maar even op deze site en je begrijpt wat ik bedoel.
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Y-riemen origineel ?

Bericht door coco »

Die achterriem is gewoon niet Duits model, bekijk maar eens wat originele bij handelaren en je ziet het meteen.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
strapping
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 sep 2010, 20:12
Locatie: Friesland

Re: Y-riemen origineel ?

Bericht door strapping »

Hadden late war niet van die eindstukken ?
Niet dat dit een late war y-riem is
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Y-riemen origineel ?

Bericht door coco »

Nee deze eindstukken zijn na oorlogs, ik roep wel Bulgaars maar dat is het niet. Wat het wel is weet ik zo 1,2,3 niet in iedergeval oostblok iets.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Y-riemen origineel ?

Bericht door Fahnenjunker »

Ik heb een hele late Y-riem met RFnr. die ook zo'n achterriempje heeft, maar dan met een open haak van het type die je ook veel op late gasmaskerbusriempjes ziet. Foto is niet de duidelijkste (heb even niets anders) maar de constructie van de riem is duidelijk hetzelfde als die van Aart. Riempje is van dezelfde dikte en heeft dezelfde snijsporen langs de randen als de grote riemen voor op mijn exemplaar.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Fahnenjunker op 27 dec 2013, 17:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Y-riemen origineel ?

Bericht door coco »

Ik ben echt van mening dat die riempjes na oorlogs zijn, maar is misschien toch een ander model dan, heb ook even geen boeken bij de hand om te kijken.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Y-riemen origineel ?

Bericht door Erik S. »

Die "late" riempjes zijn goed. Waar je naar moet kijken is het materiaal van het leer, deze moet niet te dik zijn. Evenals het motiefje dat moet ontbreken. Dan is er nog 1 factor en dat is dat de gaten in de vorm van een "traan" moeten zijn. De Y-riemen in de beginpost zijn ook goed. Zoals LDO aangeeft moet je uitkijken naar het motief, en deze zie ik hier niet. Verder lijkt het dat het hier een mooie set late Y-riemen betreft, dat weerspiegelt ook in de materiaalkeuze en de haken.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
strapping
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 sep 2010, 20:12
Locatie: Friesland

Re: Y-riemen origineel ?

Bericht door strapping »

Ik dacht altijd dat de d-ringen schuin waren geplaatst bij een late war y-riem
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Y-riemen origineel ?

Bericht door Aart »

Heren,

Bedankt voor jullie reacties; mag ik nu concluderen dat het een originele Y-riem is, ook wat de korte riem betreft ?

Ik heb nog wat zitten googlen en er zijn meerdere modellen van de haak en de haakbevestiging van de korte riem, heb ik gezien.
Op de site van http://www.tarnmilitaria.com (is toch Willem Duist ?) staat een Y-riem in tropenuitvoering met exact dezelfde haak die ik er aan heb zitten (zie bijlage)

Nogmaals bedankt.
Bijlagen
Y-riem-haak.JPG
Y-riem-haak.JPG (15.25 KiB) 522 keer bekeken
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Plaats reactie