Michaïl Kalasjnikov (94) overleden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Michaïl Kalasjnikov (94) overleden

Bericht door Auke »

Eerder vandaag is Michaïl Timofejevitsj Kalasjnikov op 94-jarige leeftijd overleden. Kalasjnikov is bovenal bekend als de ontwerper van de AK-47.

Kalasjnikov groeide op in een boerenfamilie en rondde de middelbare school niet af. In 1938, op 19-jarige leeftijd, trad hij in militaire dienst. Hij was werkzaam als tankmonteur en voerde later het commando over een T34-tank. In oktober 1941 raakte hij bij Brjansk zwaar gewond. Naar verluidt hoorde hij in het ziekenhuis soldaten klagen over hun geweren, waarna zijn carrière als wapenontwerper begon. Tijdens de oorlog ontwierp hij een machinepistool - dat echter niet in gebruik werd genomen - en in 1947 voltooide hij de ontwikkeling van een nieuw aanvalsgeweer, de AK-47, dat het standaardaanvalsgeweer van het Sovjetleger werd. Kalasjnikov was op dat moment amper 28 jaar oud.

Nog vele andere wapenontwerpen zouden volgen. Kalasjnikov werd regelmatig gevraagd of hij er spijt van had van de AK-47 te hebben uitgevonden, aangezien geen enkel ander vuurwapen in de afgelopen vijftig jaar zoveel doden heeft veroorzaakt, maar daar antwoordde hij steevast ontkennend op.

"Ik heb het wapen uitgevonden voor de verdediging van ons moederland. Ik heb er geen spijt van en draag geen verantwoordelijk voor de wijze waarop politici er gebruik van hebben gemaakt," aldus Kalasjnikov. Tegelijkertijd zei hij dat hij het betreurt "dat het wapen door terroristen wordt gebruikt ... Ik had liever een een machine uitgevonden waar mensen van gebruik kunnen maken en die boeren kan helpen bij hun werkzaamheden - een grasmaaier bijvoorbeeld."

Afbeelding

Michaïl Kalasjnikov, 10 november 1919 – 23 december 2013
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: Michaïl Kalasjnikov (94) overleden

Bericht door puck »

Het was niet meer als een goedkope kopie van het Sturmgewehr 44.
Russen zijn tenslotte meesters in het kopieren van techniek uit andere landen.
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Michaïl Kalasjnikov (94) overleden

Bericht door racefiets »

Sorry dat ik me zo even uitdruk maar dat is gelul.
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: Michaïl Kalasjnikov (94) overleden

Bericht door puck »

racefiets schreef:Sorry dat ik me zo even uitdruk maar dat is gelul.
Verklaar je nader .
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Gebruikersavatar
Blastmaster1972
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2012, 08:44

Re: Michaïl Kalasjnikov (94) overleden

Bericht door Blastmaster1972 »

racefiets schreef:Sorry dat ik me zo even uitdruk maar dat is gelul.
Ik ben het met deze uitspraak eens.

De AK47 heeft een zgn. "rotating bolt", terwijl de Stg.44 een "tilting bolt" heeft. Mechanisch zijn ze totaal verschillend.

Mvg,

Jos
Prepare for the unknown by studying how others in the past have coped with the unforseeable and the unpredictable. George S. Patton
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: Michaïl Kalasjnikov (94) overleden

Bericht door puck »

Met deze verklaring kan ik iets .
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Michaïl Kalasjnikov (94) overleden

Bericht door racefiets »

Als je je ook maar een klein beetje verdiept in de techniek van een AK en die vergelijkt met die van een STG dan had je dit zelf ook kunnen concluderen. Je had zelfs Kalashnikovs eigen verklaring kunnen opzoeken met een simpele google zoektocht.
De enige overeenkomsten die je zou kunnen vinden is het gebruik van een verkleinde geweerpatroon (die zijn oorsprong trouwens op Russische bodem vind), het gebruik van een simpelere productiemethode (gestampt plaatstaal waar mogelijk) en de wijze van gebruik/inzet in het veld.
Technisch gezien heeft hij qua vergrendeling meer van een Garand weg dan van enig Duits wapen. Het gassysteem bijvoorbeeld is gekopieerd van Simonov.
De vergrendeling van de STG kan je eerder vergelijken met bijvoorbeeld de Ljungman, de STV38/40, of de MAS 49. Allemaal vooroorlogse ontwerpen die stuk voor stuk ook in Duitsland bekend waren.
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Michaïl Kalasjnikov (94) overleden

Bericht door Jasper J »

Hij moet toch ook wel de stg 44 bestudeerd hebben volgens wikipedia het model lijkt er wel op dus kwa vorm heeft hij wel inspiratie opgedaan dat kan haast niet anders .
Aude Audenda
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Michaïl Kalasjnikov (94) overleden

Bericht door racefiets »

De MKb42 was al vrij snel in handen van de Russen dat klopt. Maar qua vorm zoals die bijvoorbeeld van het magazijn is eerder de schuld van de vorm van de patroon dan van het af kijken. Leg 30 licht taps toelopende patronen tegen elkaar en je ziet waarom het magazijn zo gevormd is.
Plaats reactie