"Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pat-ton
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 feb 2007, 11:38

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Pat-ton »

Zover ik weet is het ook niet verboden, deze handel bestaat al 68 jaar. In Duitsland kun je ook gewoon orginele militaria kopen.
Enigste wat officieel verboden is de verkoop van Mein Kampf.

Namaak en nieuw gemaakte "nazi spullen" zijn wel verboden, nu heb ik het over die namaak meuk uit het oude oostblok

Dat marktplaats dit niet meer toestaat is hun eigen regel, dat is hetzelfde verhaal met "onklaar gemaakte grendelgeweren met certificaat". Deze worden ook van marktplaats verwijderd. Dit is ook een eigen gemaakte marktplaats regel, Wettelijk zijn deze onklaargemaakte geweren ook legaal. (mits er een authentiek certificaat bij zit)


mvg Pat
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door coco »

Dat certificaat is pas verplicht geworden na 1999 en geen mens kan zien of een wapen voor of na 1999 onklaar gemaakt is....
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door hajos »

Wel degelijk, want wapens die voor 1999 onklaar gemaakt zijn voldoen niet meer aan de huidige regels dus zijn niet toegestaan.
Nieuwe regels betekend iets van tig gaten in de loop, en alles vast incl trekker. pin in de loop etc etc.
deze moeten opnieuw geschouwd worden en verder volgens regels onklaar gemaakt worden voor er een certificaat word afgegeven.

Dit certificaat heb je nodig voor verkoop van je stuk hout en ijzer en voor re-enactment. (er word naar gevraagd bij Bijzw.)

Tenzij je het zwart doet, want echte controle is er niet bij verkoop.
Maar een wapen niet volgens de huidige regels deko gemaakt is officieel geen deko.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door sobel »

Jasper J schreef:Maak je niet druk, vuurwerk, bepaalde militaria,zwarte piet is straks allemaal verboden ,de burger bepaald zelf niets meer.
Roken en drinken maken ze onbetaalbaar en er komt vast ook nog wel een snack tax want het is veel te ongezond dat bepalen de staat en een aantal grote organisaties graag voor je , en dan roepen dat andere landen onvrij zijn bah.

Wat hebben we het toch slecht! Het lijkt wel een dictatuur!

Roken en drinken onbetaalbaar en dan de alcoholgrens ook nog eens verhogen! Je zou haast denken dat de overheid en andere instanties zich druk maken over de gezondheid van de mens, brrr.

Allemaal speculaties over dingen die de overheid zou kunnen doen.. pfff, de overheid heeft zich amper bezig gehouden met de gehele zwarte piet discussie, dat was een typische mediahype. Vuurwerk is nog legaal alleen er wordt streng opgetreden tegen illegaal vuurwerk, niet geheel onterecht gezien de laatste nieuwsberichten!

Je komt alleen maar met dingen die volgens jou zouden kunnen gebeuren, buiten het feit dat de gehele marktplaats discussie weinig met politiek te maken heeft slaat het kant noch wal.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Pat-ton
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 feb 2007, 11:38

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Pat-ton »

hajos schreef:Wel degelijk, want wapens die voor 1999 onklaar gemaakt zijn voldoen niet meer aan de huidige regels dus zijn niet toegestaan.
Nieuwe regels betekend iets van tig gaten in de loop, en alles vast incl trekker. pin in de loop etc etc.
deze moeten opnieuw geschouwd worden en verder volgens regels onklaar gemaakt worden voor er een certificaat word afgegeven.

Dit certificaat heb je nodig voor verkoop van je stuk hout en ijzer en voor re-enactment. (er word naar gevraagd bij Bijzw.)

Tenzij je het zwart doet, want echte controle is er niet bij verkoop.
Maar een wapen niet volgens de huidige regels deko gemaakt is officieel geen deko.
Dat klopt, dat snapt alleen marktplaats niet, heb afgelopen jaar een K98 met certificaat er op gezet, de advertentie was 5 keer verwijderd omdat ik een "illegaal item" aanbood. Dat ze dan bodemvondsten laten staan klopt dan weer niet. Een bodemvondst is volgens de wapenwet nog steeds een wapen.

Ook het verhaal wat ze nu gebruiken klopt geen bal van "postzegels en muntjes met hakenkruizen" mogen nog wel, dat staat ook niet in de wet.
Dit is gewoon een marktplaats regel die los staat van een wet.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door hajos »

thunderbird schreef:Hajos,zoals je dit zo formuleerd dan mogen de beurzen dit toch ook niet meer verkopen hier?
Alleen zonder kruis dan heeft het voor mij geen verzamelwaarde meer en kan je net zo goed stoppen.
1 ding het zal een zwarte markt worden erdoor.
Dat is wel de insteek van de CIDI en de graaf.

Materiaal van het 3de rijk voorzien van merktekens met het hakenkruis horen alleen voor geschiedkundige doeleinden verzameld te worden.

Dat zijn instantie's die dat doen, zoals musea.
En wat men aangeeft, is het jullie geheel vrij dit verwerpelijk materiaal te doneren aan deze instantie's.


Nu denk dat het niet z'n vaart zal lopen, maar een beurs zou net zo goed een doelwit kunnen zijn.
"Even de hal in Duiven tippen dat er tijdens een markt verboden spullen verkocht worden, en dat ZIJ er verantwoordelijk voor zijn."

Ik vraag me af of mijn vrienden die ook in living history hobby zitten sectie Duits niet het volgende doelwit zijn.

Maar om eerlijk te zijn, ze zoeken bij bij marktplaats op Nazi, en SS en wat voor termen dan ook.
Een echte verzamelaar zou nooit iets op marktplaats plaatsen als TE KOOP NAZI HELM of NAZI Dolk. althans je spoort niet als je het wel doet.
wel als M35 helm DD XX of WH of LW, of Paradedolk WH.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door hajos »

Pat-ton schreef: Ook het verhaal wat ze nu gebruiken klopt geen bal van "postzegels en muntjes met hakenkruizen" mogen nog wel, dat staat ook niet in de wet.
Dit is gewoon een marktplaats regel die los staat van een wet.
Dat snap ik wel.

Het hakenkruis is het staatsembleem geweest van 1933 tot mei 1945.
Dus alle postzegels uit die tijd zullen dat embleem gehad hebben, zelfde als munten.
Dit is Burgermaatschappij.
Dit heeft niets met de oorlog te maken, niets met militair of de nazi partij.

Ons vlak daarintegen heeft alles te maken met het militaire aspect.
Een Bajonet zal niet gedragen zijn door een postbeamte, een zeltbahn idem.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door puck »

Weer een hoop discussie van " appelen met peren vergelijken "
Van alles wat hier besproken is valt niets van in de wet terug te vinden .
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door hajos »

Klopt er staat niets er van daadwerkelijk in de wet. Maar gerechtelijke uitspraken zijn toevoegingen op de wet. Beter gezegd zo moet de wet worden uitgelegd. En de graaf en het cidi zijn blijkbaar goed in het zoeken naar uitspraken die hun opvattingen ondersteunen.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door hajos »

Werd op mijn vingers getikt en dank daarvoor.
Postbeambte is een verkeerd voorbeeld.
Deze droegen wel bajonetten.

En ja zegels waren wel degelijk onderdeel van propaganda en vaak met militaire afbeeldingen. Maar dat maakt ze nog geen militair goed.

Alles in die tijd had hakenkruisen zo ook de werkvergunning van mijn opa in 1936.
Denk dat de mensen die het willen verbieden ook ergens een lijn moeten trekken. Want je kan onmogelijk alles verbieden denk dat men daarom hun pijlen op het militaire gedeelte richt.
Men kan gewoon niet voorstellen dat iemand dat wilt verzamelen.

Ik krijg altijd een brok in mijn keel als ik wh knopen of Nederlandse knopen zie liggen bij de kringloop want iemand heeft de maatschappij behoed voor nazi materiaal.
Wat men niet door heeft dat men een stuk geschiedenis omzeep helpt.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Pat-ton
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 feb 2007, 11:38

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Pat-ton »

Verbieden is ook niet de oplossing, maar dat soort mensen snapt dat toch niet. Deze mensen hebben een plank voor de kop. Ze hangen met hun visies nog in het beeld van net na de oorlog.

Verzamel zelf Duitse Rode Kruis WW2, uiteraard zitten daar op alle documenten en spelden/brooches ook hakenkruizen op, dat hoort bij die tijd.....
Als je dit zou vernietigen/verbieden dan gooi je echt geschiedenis weg omdat zeker DRK niet veel verzameld wordt. Je loopt in dit verzamel gedeelte erg snel tegen bijzondere documenten die niet duur maar wel vrij zeldzaam zijn
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door puck »

Bij Ebay gaat de handel gewoon door en bij Marktplaats wordt het heus niet anders .
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door johan willaert »

Klopt er staat niets er van daadwerkelijk in de wet. Maar gerechtelijke uitspraken zijn toevoegingen op de wet. Beter gezegd zo moet de wet worden uitgelegd.
Leuke rechters daar in NL... Die mogen dus zelf wetten interpreteren en uitvinden...
29th Let's Go!!!!!
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door puck »

johan willaert schreef:
Klopt er staat niets er van daadwerkelijk in de wet. Maar gerechtelijke uitspraken zijn toevoegingen op de wet. Beter gezegd zo moet de wet worden uitgelegd.
Leuke rechters daar in NL... Die mogen dus zelf wetten interpreteren en uitvinden...
Tja Johan , ik vind het ook een wat slappe uitspraak van Hajo.
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door johan willaert »

Dat een 'bedrijf' als MP eigen regels maakt en laat naleven is hun goed recht. Net zoals de beheerders van dit forum kunnen beslissen wat er wel en niet gepost mag worden...

Ik ben alleen verbaasd hoe verbolgen hier gereageerd wordt op het niet meer mogen aanbieden van items op MP...
Ik had nooit kunnen denken dat het zo'n grote bron van origineel en zeldzaam Duits spul was?
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie