De Nationale orden en eretekens van België.

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door SwaII »

Ten eerste...wat een pracht van een topic...ammaai :) :) :) en ten tweede wat hier al op gezet is...je mag gerust geloven...mijn toetsenbord is hier gewoon kletsnat :shock: :shock: :shock: ,ik kom wel tot de konklusie dat ik nog een lange weg heb af te leggen om dit bijeen te krijgen :) ..maar dat zal wel lukken geduld is een mooie zaak 8) 8) 8)
groetjes
Swa
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door puck »

Herinneringsmedaille 1914-1918.
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door puck »

Wie weet er wat meer over deze " Brevette " ?
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Puck,

Dit is geen medaille of een brevet hoor.

Dit is een Belgische epaulette (of in het nederlands een "schouderstuk") van een linie officier van voor 1914.
De blauwe eenheidskleur van de linieregimenten werd in 1913 ingevoerd ter vervanging van het rood en in 1915 bij het overgaan naar de kaki tenues terug vevangen door het rood.

Later komt ik daar nog op terug in de verzameling van Guy. Waar ik een model van uniform zal posten met dergelijke epauletten.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door SwaII »

uniformverzamelaar schreef:Hallo Puck,

Dit is geen medaille of een brevet hoor.

Dit is een Belgische epaulette (of in het nederlands een "schouderstuk") van een linie officier van voor 1914.
De blauwe eenheidskleur van de linieregimenten werd in 1913 ingevoerd ter vervanging van het rood en in 1915 bij het overgaan naar de kaki tenues terug vevangen door het rood.

Later komt ik daar nog op terug in de verzameling van Guy. Waar ik een model van uniform zal posten met dergelijke epauletten.
Guy als ik het goed begrijp...zijn deze schouderstukken wel degelijk van het leger..niet van de Garde civic..he
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

Nog een setje belgische medailles

Maritieme medaille 1914-1918

1. Kruis 1ste klas
2. Kruis 2de klas
3. Gouden medaille
4. Zilveren medaille
5. Bronzen medaille

Afbeelding
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door SwaII »

Dat zijn ook prachtige exemplaren Guy....... :roll: :roll: :roll: ...zijn die zeldzaam of zijn die nog courant te verkrijgen..... 8)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Swa,

Inderdaad leger, maar deze van Puck zijn wel een beetje van de vergande glorie.
Normaal moeten deze goud blinkend ziin, maar ze zo vinden is meestal een probleem.
Het goud slaat zeer gemakkelijk uit indien ze in het licht en de vochtigheid van de lucht worden prijs gegeven.
Idem met de zilveren medailles die bijna zwart lijken.

Kan zo dadelijk geen foto vinden, maar die komt er nog.

Voor de rest moet ik eens werk gaan maken van degelijke foto's om op het forum te posten. Maar heb weinig tijd en niet de plaats en de nodige kennis van fotografie om er iets degelijks van te maken. :oops:
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door SwaII »

Bedankt voor de toelichting Guy ...maar even terug op de vraag over de medailles die je er op hebt gezet de Maritieme..als het mogelijk is kan je daar een antwoord op geven :) :)
Als je wilt kom ik wel eens een fotoreportage maken van je prachtstukken zele.... 8) 8) 8)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Swa,

Ik ben geen echte medaille verzamelaars en de meeste zitten al zeer lang in mijn verzameling. Hou volg dit de laatste tijd ook zo niet meer op.
Deze komen in mindere maten voor, maar echt zeldzaam is misschien wel een groot woord.
Wel is het zo dat soms de prijzen wel de pan uit swingen maar zoals ik altijd zeg, je moet op het juiste moment op de juiste plaats zijn en dan een beetje geluk hebben dan valt alles nog wel mee.

Zoals je wel zal weten komen de echte mooie en zeldzame dingen meestal niet op de beurzen terecht en gaan ze van verzamelaar tot verzamelaar.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door SwaII »

Bedankt Guy..... :) .nu weet ik ,in welke richting dat ik moet zoeken...top maatje :) :)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

Nog 2 volledige setjes van officiele Belgische medailles.

De ErkentelijkheidS medailles 40-45 (Médaille de réconnaissance Belge) met en zonder rood kruis tussen de palmen

In het leven geroepen door het Arrest van Prins Karel op 1 augsutus 1945 en bekrachtigd door het ministieel besluit van 9 augustus 1945.

Bij 3 van deze medailles zie je goed wat voor een schade zonlicht kan aanbregen aan de linten :bonk:
Dus forse verkleuringen !! DUS WAARSSCHUWING VOOR DE BEGINNENDE VERZAMELAARS

Afbeelding
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door SwaII »

Lap weeral mijn toetsenbord nat van het kwijlen :lol: :lol: .....prachtige exemplaren..man...mijn (verlang)lijst is nog groot zele :) :) :)
Bedankt om dit met ons te delen Guy
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

Djeu, dan zal ik maar stoppen want als ik doorga, dan gaat er in Antwerpen ene verdrinken achter zijne PC. :zapped: :lol:
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

puck schreef:Wie weet er wat meer over deze " Brevette " ?
Puck,

Hierbij nog een voorbeeld van een dergelijk schouderstuk (ook niet in top kwaliteit, maar wel uitzonderlijk omdat op deze het monogram van Koning Albert I is geborduurd en in de meeste gevallen was dit een metalen monogram. Spijtig genoeg heb ik er zo maar eentje en is de set niet kompleet :(

Kwamen ook met verschillende kleuren bandjes voor oa geel, groen, rood, amarant enz.. en de volledig gouden

Hierbij rechts op de foto een stel (enkel één afgebeeld maar het setje is wel volledig) dat wel in zeer goede staat is.

Afbeelding
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie