Oorlogszakboekjes en herkenningsplaatjes voor 1940

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Oorlogszakboekjes en herkenningsplaatjes voor 1940

Bericht door Edgar »

Het leek me leuk hierover een topic te maken ter informatie en/of vragen. Maak gerust een interessante bijdrage, gelieve enkel Nederlands 1900-1940. Voor vragen, stel ze gerust.

Geloofsafkortingen

Z = Zonder Geloof
P = Protestants
RK = Rooms-Katholiek
J = Joods

Eenheidsafkortingen:

A.P.D.: Algemeen Paarden Depot
G.D.: Geneeskundige Dienst
G.S.: Generale Staf
L.V.A.: Luchtvaartafdeling
K.M.: Koninklijke Marechaussee
K.M.D.: Korps Motordienst
K.P.T.: Korps Pontonniers en Torpedisten
R.G.: Regiment Grenadiers
R.GTr.: Regiment Genietroepen.
R.H.: Regiment Huzaren
R.H.M.: Regiment Huzaren Motorrijder
R.I.: Regiment Infanterie.
Rijsch.: Rijschool
R.LuA: Regiment Luchtdoelartillerie.
R.J.: Regiment Jagers
R.K.A.: Regiment Kustartillerie.
R.M.A.: Regiment Motor Artillerie
R.W.: Regiment Wielrijders
R.V.A.: Regiment Veldartillerie
ST.INF: Staf Infanterie
V.L.S.L.W.D.: Vrijwillig Landstormkorps Luchtwachtdienst
V.L.S.M.D.: Vrijwillig Landstormkorps Motordienst

Diverse afkortingen op herkenningsplaatjes

R.O. = Reserve Officier
(D) achter plaatsnaam: geboren te Duitsland.
(N.O.I.) achter plaatsnaam: geboren te Nederlands-Oost-Indië.

Aangezien de regimenten vanaf 25 tot 46 RI oorlogsregimenten zijn (25RI kwam voort uit 1RI, 26RI uit 2RI, etc) staan deze normaliter niet aangegeven op een het plaatje, maar wordt er op het plaatje verwezen naar het vredesregiment (1 tot 24RI). Jonge lichtingen vormden meestal de voormalige vredesregimenten, terwijl de oudere lichtingen de oorlogsregimenten vormden. Bijvoorbeeld: als je een plaatje van iemand van het 42RI zou zoeken, zou je een plaatje van 18RI met een oude lichting representatief zijn.

Dit geldt tevens voor de artillerie afdelingen: er wordt officieel nooit gerefereerd naar de R.A.'s (oorlogsregimenten), maar naar desbetreffende R.V.A.'s (vredesregimenten). Tevens duiden de afkortingen achter de jaar van lichting, zoals bijvoorbeeld (1933)-II-134, nooit op het daadwerkelijke onderdeel, maar puur op de betreffende registrator en het registratienummer.
Laatst gewijzigd door Edgar op 14 jan 2014, 19:38, 13 keer totaal gewijzigd.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Show hier je oorlogszakboekjes / herkenningsplaatjes!

Bericht door Edgar »

Een sergeant van het RKA (Regiment Kustartillerie) lichting 1926.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Laatst gewijzigd door Edgar op 02 jan 2014, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Show hier je oorlogszakboekjes / herkenningsplaatjes!

Bericht door Joep »

Heel erg gaaf luchtvaartafdeling! Zijn de gewone en veldzakboekjes ook toegestaan?
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Show hier je oorlogszakboekjes / herkenningsplaatjes!

Bericht door Edgar »

Natuurlijk, als je er wat leuks bij vertelt ;)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Show hier je oorlogszakboekjes / herkenningsplaatjes!

Bericht door Joep »

Een zakboekje van de Dienstplichtige Kanonnier: 'Van Haaster'. Uitgegeven te Utrecht, 23 April 1926.. Man is geboren in 1894..
De beste man is op 3 maart 1914 ingelijfd als dienstplichtige van de lichting van 1914.

Hij behoorde tot het 4e Regiment Veldartillerie. Hij is op 1 April 1933 overgeplaatst bij het 4e Regiment Veld Artillerie, 1 April 1933 overgenomen van het 1e Regiment Onberedenartillerie..

Op 1 Augustus 1920 overgegaan naar de landweer en ingedeeld als Kanonnier bij de Compagnie 4-II-1 KMA, in het landweer district Gouda.
Op 1 September 1922 bij reorganisatie overgeplaatst bij het Regiment Vesting Artillerie, op 15 December 1927 bij reorganisatie overgeplaatst bij het 1e Regiment Onbereden Artillerie.

Afbeelding

Afbeelding
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Show hier je oorlogszakboekjes / herkenningsplaatjes!

Bericht door Edgar »

Leuk oud model boekje! Misschien is het handig om van dit topic een referentie punt te maken aangaande deze zaken. Wil je ook de boekjes gaan verzamelen?

Hier nog een ander setje, helaas niet de beste staat maar ook niet de makkelijkste afdeling. Een gewoon dienstplichtige lichting 1934 van de LuA (1e Regiment Luchtdoelartillerie) met bekrast plaatje. Het leuke is dat ook de loopbaan van de man als inlichtingen onderofficier bij de BS te Utrecht erin geschreven staat.

Afbeelding
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Show hier je oorlogszakboekjes / herkenningsplaatjes!

Bericht door Edgar »

Herkenningsplaatje van korporaal Ale Tjallema, lichting 1938, 9RI (met mobilisatiebestemming 9e Reserve Grens Compagnie). Ale Tjallema vocht in de Wonsstelling waar 9e Res.Grens.Cie deel van uitmaakte en is later teruggetrokken naar Kornwerderzand, alwaar hij gevangen is genomen (zie ''Topper: de Wonsstelling'' blz. 157). Later zou Tjallema bij de Nederlandse SS gaan (Westland), waardoor hij na de oorlog zijn Nederlanderschap verloor (zie oa: Friezen in Duitse Krijgsdienst).

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Show hier je oorlogszakboekjes / herkenningsplaatjes!

Bericht door Fahnenjunker »

Zelf bezit ik maar weinig Nederlandse militaria, maar hier iets vanuit de familie. Plaatje, foto, brieven en distributiekaart van mijn oudoom Anthonie de Groot, in de wandeling Toon genoemd. Ik heb nog een foto en wat brieven van hem maar deze vond ik het interessantst. Zakboekje is helaas nog niet opgedoken. Hij diende volgens zijn plaatje bij het 4e Regiment Huzaren, maar heeft bij mijn weten in 1940 geen actie meegemaakt. Hij was echter wel gemobiliseerd. De brief rechtsonder is geschreven op speciaal briefpapier van het Remonte Depot te Millingen (let op het paard), waar Toon zijn opleiding kreeg in 1938. Hij was in het burgerleven veehoudersknecht en had dus al veel met paarden te maken. De brief rechtsboven is gedateerd 18 mei 1940 en is ook weer een speciale briefkaart voor militairen, afgestempeld in Den Haag. Als zijn onderdeel noemt hij 3 A.P.D. Weet iemand waar dit voor staat? Hij geeft aan dat het ergste voorbij is en dat ze wachten tot ze naar huis kunnen. Hij rept nergens over krijgsgevangenschap dus ik vermoed dat hij is gemobiliseerd, zich heeft gemeld (blijkbaar was dat Den Haag, wellicht de Frederikkazerne) en na vijf dagen weer is gedemobiliseerd. Linksboven zijn distributie stamkaart en linksonder een foto die gemaakt is na de mobilisatie van augustus/september 1939. De foto is gedateerd 3 november 1939. Uiteindelijk zijn plaatje met 4 RH erop en doorgestreept 2 APD. Anthonie de Groot overleed op 4 juni 1986 op 68-jarige leeftijd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Show hier je oorlogszakboekjes / herkenningsplaatjes!

Bericht door Edgar »

Interessante set! Je oudoom heeft bij het algemene paarden depot gediend, veel van deze troepen zijn ingezet bij de slag om de residentie, dus het zou me niks verbazen als hij nog gevochten heeft in de meidagen.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Show hier je oorlogszakboekjes / herkenningsplaatjes!

Bericht door Edgar »

Een oorlogszakboekje en gestanst plaatje van H. Winkel geboren te Rotterdam en lichting 1935, later gepromoveerd tot korporaal van het 15 RI.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

En een beschreven plaatje van 15 RI van Dhr. Schrijver, lichting 1929, geboren te Amsterdam.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Show hier je oorlogszakboekjes / herkenningsplaatjes!

Bericht door Iwan »

Ik ben in bezit van 2 exemplaren, de linkse is van mijn grootvader lichting 1934 5e RI, de rechter is van een oud oom lichting 1922 17e RI
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tommes
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 sep 2008, 21:57

Re: Show hier je oorlogszakboekjes / herkenningsplaatjes!

Bericht door Tommes »

Afbeelding

Het identiteitsplaatje van mijn opa. Hij zat als soldaat bij de R.I 19 en is het begin van 1940 opgekomen voor dienst. Mijn opa was tegen alle soorten van geweld maar wat kon je daar in die dagen tegen doen. Voor de inval lag hij in Hoorn in een basisschool. Tijdens de Duitse inval stond hij wacht bij een brug. Daardoor heeft hij niets van de actie meegemaakt. De rest van zijn regiment werd wel naar de linie gebracht en de orders voor mijn opa waren om er achteraan te reizen en zich als nog bij zijn regiment te voegen. Dit is echter nooit gelukt aangezien er werd gecapituleerd voordat hij er was.

Afbeelding

Mijn opa met zijn karabijn, bloktassen en M16 helm.

Afbeelding

Hier een foto van mijn opa en het 19 R.I. mijn opa is de middelste met zijn bajonet op de borst van zijn kompaan. Dit vind ik persoonlijk een mooie foto omdat hij erg scherp is en er veel te zien is aan materiaal.
Gezocht alles M.B.T Deventer/Schalkhaar 40-45
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Show hier je oorlogszakboekjes / herkenningsplaatjes!

Bericht door Edgar »

Mooie bijdrage, waarvoor dank!

Hier nogmaals een setje, van g.d. Johannes Teepe, lid van 7-RI, lichting 1935, geboren te Amsterdam: met bekrast plaatje.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Show hier je oorlogszakboekjes / herkenningsplaatjes!

Bericht door Edgar »

Gestanst plaatje van de Koninklijke Marechaussee (KM). Plaatje behoorde tot Elzo Houwing, geboren te Groningen, in dienst gegaan op 9-4-1936 en uit dienst getreden op 18 mei 1940. Houwing zou later wat verzetswerk doen.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Thema luchtvaartafdeling.

Een oorlogszakboekje van een man van lichting 1939 van het 1-I-1 luchtvaartregiment; de Strategische Verkennings Vliegtuig Afdeeling (Stat.Ver.V.A.)) uitgerust met Fokker C.X gelegerd op Vliegveld Bergen en vooral voor bombardeeracties ingezet in de meidagen (Valkenburg, Waalhaven en Duitse troepen bij de Moerdijk; Feyenoordstadion).

Een oorlogszakboekje met L.V.A. plaatje van de Luchtvaartafdeling lichting 1928 met nog wat extra documenten(Depot Luchtstrijdkrachten; IIe luchtvaartgroep; radio en elektrotechnische school). Deze specifieke persoon heeft onder 1 Res Lt. Martijnsen in Rotterdam gevochten in de meidagen rondom de Maasbruggen.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Oorlogszakboekjes en herkenningsplaatjes voor 1940

Bericht door Edgar »

Gestanst plaatje van het Korps Motordienst van Floris der Kinderen, geboren te Amsterdam, lichting 1938. Deze militair zou in de meidagen ingedeeld worden bij een Auto Bataljon.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Plaats reactie