De Nationale orden en eretekens van België.

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Swa,

Met dat zelf plaatsen van die sabels heb ik het toch moeilijk hoor. :?
Ik zal het anders zeggen, ik ben niet overtuigd dat ze dat zelf deden. :frownno:
Voor velen groeide het geld niet op hun rug en andere gaven er geen geld aan uit om de kleine te vervangen door grote. Wat ikzelf ook nooit zou doen moest ik er eentje krijgen met kleine sabels.

Ik zit al meer dan 40 jaar in het militaria wereldje en heb al van alles gezien dat omschreven wordt als niet reglementair en dat toch gedragen en gebruikt werd al vind men daar geen sporen van in de JMO's en andere reglementen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door SwaII »

Het kan een dummy vraag zijn maar mag ik dan veronderstellen dat dit type medaille altijd voorzien was met sabels op het lint en er werden dan nooit blanco's uitgegeven...
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

Er werden zeker blanco's uitgegeven, maar als op de oorkonde stond met gekruiste sabels hebben die er zeker opgestaan.
Ik weet niet dat er achteraf nog sabels werden toegekend zoals de gekruiste zwaarden bij de nationane orden

Maar de vraag blijft en heb er dus tot nu toe geen antwoord op gekregen : Wie was verantwoordelijk voor het plaatsen van de sabels.

Men ziet er zoveel zowel met grote als kleine (over de tussenmaat daar zwijg ik over, want die denk ik wel dat die door de ontvangens of later er zelf op geplaatst zijn) daar ik niet kan inbeelden dat deze mensen allemaal de kleine sabels ooit zouden vervangen hebben door grote.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door SwaII »

dit leid ons tot het beginnen van een zeer intressant onderzoek...zeg maar een deugd die er bij komt met deze items te verzamelen..Ik ga ook eens navraag doen bij Medec...daar zitten ook nog al wat kenners he...wordt vervolgd....... :) :) :) :)
groetjes
Swa
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door Millcoll »

uniformverzamelaar schreef:Tussenmaat lijkt me meer van de schouderstukken van de gidsen te zijn.
Ik kan je zeggen dat de 'grote' sabels dezelfde grote hebben als de sabels van de gidsen, mijn grootvader zat daarbij en ik heb zijn sabels een vergeleken.
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door SwaII »

mathiasaerts schreef:
uniformverzamelaar schreef:Tussenmaat lijkt me meer van de schouderstukken van de gidsen te zijn.
Ik kan je zeggen dat de 'grote' sabels dezelfde grote hebben als de sabels van de gidsen, mijn grootvader zat daarbij en ik heb zijn sabels een vergeleken.
Mathias..maatje dan bedoel je toch dat die op de mutsen zaten he.....en dan de middelmaat zouden op de schouderstukken gezeten hebben...... :)
groetjes
Swa
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door Millcoll »

Neen, Swa, de grote sabels, komen overeen met diegene die op de schoudersstukken zaten.
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door Millcoll »

En naar mijn weten zijn die sabels nooit gebruikt in het Belgische leger als een mutskenteken.
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door SwaII »

ok maatje dit onderzoek wordt meer en meer intressanter omdat er tegenstrijdigheden zijn.....ik ga me er morgen echt mee bezig houden...De grote verzamelaars gaan er van uit dat de grote, mutsembleemen waren..mooi maatje en boeiend...wordt vervolgt... :) :) :)
groetjes
Swa
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door Millcoll »

Als ge wilt stuur ik u een foto door van het uniform van mijn grootvader, en ik zou eens contact zoeken met ABBL1940, die kan u zeker een sluitend antwoord geven over het kenteken gekruiste sabels :wink:
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

Mathias,

Denk dat je hier een foutje maakt.

De sabels werden wel degelijk gebruikt op de bonnet de police voor 1940 van het regiment Gidsen. Ook op de overjas droegen zijn deze sabels.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door Millcoll »

Inderdaad :oops: Nu heb ik de bal even misgeslagen! Maar die van het mutskenteken hebben toch ook 'die grote' maat?
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door SwaII »

Het wordt met de minuut intressanter.....als ik het goed begrijp werd het groot formaat wel degelijk gebruikt als mutskenteken en de middelmaat op de schouderstukken...ben ik goed mee..... :roll: :roll: ...ga morgen toch proberen uitsluitsel te krijgen...allee ik hoop het :) :) ...echt boeiend als je echt iets wil weten... 8) 8)
groetjes
Swa
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door Millcoll »

Ik weet met 100% zekerheid dat de grote sabels, na oorlogs zeker, gebruikt werden als kenteken voor op de schouders. Daar heb ik fotografisch bewijs van
En op de bdp werden ze volgens mij ook gebruikt, de grote, de middelmaat weet ik niet direct waar die gebruikt zou worden.
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door SwaII »

Heel goed Mathias..zeker bedankt voor de hulp in deze materie...als je kan en niet te veel van je vrije tijd beroof ...kan je die foto's dan eens doorsturen...Dank bij voorbaat..... :) :)
groetjes
Swa
Plaats reactie