De Nationale orden en eretekens van België.

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door Millcoll »

Ik zal morgenvroeg de foto's doorsturen :wink:
Je moet dit eens zien; http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ke ... ollbar.htm
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door SwaII »

He bedankt Mathias...voor de informatie...en ok voor morgen zele...kan al voort met de informatie vannacht :D :D :D ..ben echt benieuwt ...... :) :) :)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door SwaII »

Ok vrienden....had een mail gestuurt naar Jean van het ABL 1940..met de vraag:


Geachte,
Eerst en vooralproficiat met deze prachtige en zeer informatieve site,zit er bijna alle dagen op.
Ik had graag een vraag aan u gesteld..en ik hoop echt dat je me hier op kan antwoorden.
Namalijk ik ben startend verzamelaar van de belgische medailles van begin tot nu als ook de uniformknopen.En ik zit namelijk met een dilemma,De Belgische Herinneringsmedaille '40-'45 heeft op haar lint een gekruiste sabel...maar er zijn drie maten in ,de origineele is deze dacht ik de kleinste die van 6mm..mijn vraag is die andere twee van waar zijn die afkomstig uniform??...spiegels..bonnet...of officieren keppie en wat was de reden dat ze deze ook gebruikten op de medaille..ik hoop echt dat u hier een zeer leerzaam antwoord op kan geven.
In afwachting op een gunstig antwoord,
groetjes
Swa

Het zeer snelle antwoord van Jean...waar voor dank:


Beste Swa

Ik heb je vraag eens nagezien in het boek van de Belgische medailles "Distinctions Honorifiques de la Belgique".
Normaal zijn de sabels ongeveer 6 mm. Maar er bestaand dus ook afwijkingen op deze formaten. Waar deze grotere modellen hun oorsprong hebben staat niet vermeld. Ik heb er ook zo eentje met de grote gekruiste sabels en dit zijn dezelfde als deze gebruikt op spiegels en epauletten.
Ik maak een scan van die pagina's en zend ze u in afzonderlijke mail.


m vr gr, Jean

De mail met de gescande pagina moet ik nog krijgen :) :) :) :)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door SwaII »

mathiasaerts schreef:Ik zal morgenvroeg de foto's doorsturen :wink:
Je moet dit eens zien; http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ke ... ollbar.htm
Mathias...maatje...als je tijd hebt stuur je dan eens die foto door.. :) ben er volop mee bezig :roll: :roll:
dank bij voorbaat
groetjes
Swa
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door Millcoll »

Zie mail :wink:
Van de middelmaat weet hij het percies ook niet?
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door SwaII »

heb het gelezen maatje..en ja ik wacht nog op die dokumenten van hem...laat wel iets weten maatje.. :) :)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo jongens.

dat van de 6 mm had ik al lang geshreven en dit komt uit het zelfde boek dat Jean heeft.
Ook van de afmetingen had ik gemeld dat ik het ergens gelezen had, maar wist niet meer waar. Ik denk zelfs dat er nog een andere artikel over bestaat
Ik had de blz niet omgedraaid want daar geschreven dat er afwijking zijn van het formaat van de attributen. Er staat nergens bij dat deze niet officieel zijn, maar dat het afwijkingen zijn van de regel !!!

Hierbij stopt ook mijn zoektocht naar de afmetingen.

Echt bewijzen vinden (op papier) voor sommige dingen in het belgische leger, is een even grote en moeilijke taak dan de zeldzaamste medailles vinden.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door Mr Mojo Risin »

Hoe het nu precies zit met die afmetingen zullen we wel nooit met zekerheid weten denk ik. Onofficiële afwijkingen op de regel kom je altijd en in alle legers tegen. Soldaten bezitten nu eenmaal nog een beetje vrije wil he. :P
Graag deed zelf nog een bijdrage aan dit topic. Het zijn alweer familiestukken, maar deze keer langs vaders kant.
Medailles Giljom Melis.JPG
V.l.n.r.: het Oorlogskruis, de Yzermedaille en de Overwinningsmedaille WO I van mijn betovergrootvader. Nu ik me er wat in aan het verdiepen ben zijn me enkele zaken opgevallen. Allereerst dat het me nooit is opgevallen in welke topstaat deze medailles verkeren. De twee linkse medailles zijn absoluut mint. Verder merkte ik ook nog een klein gaatje boven de bronzen palm van het oorlogskruis op. Volgens mij heeft hier dan ook waarschijlijk ooit een bronzen leeuwtje gezeten.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door SwaII »

Harald weer prachtige Items...ammaai :) :) ...kan je geen foto nemen van het kruis waar je het gaatje ziet 8)
alleen als het niet te moeielijk is he... :) :) :) :)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Harald,

Om vingers van af te likken.
Zeer mooie patina op deze medailles. Geen verkleuring van de lintjes (GEWOON TOP MEDAILLES)

Normaal gezien werd een leeuwtje op het lint zelf gedragen, het kan ook een rood kruisje geweest zijn etc... Maar zaols al meer hier gehoord. Alles is mogelijk.
Er kan een uisluitsel gevegen worden als je zijn dossier kan vastkrijgen.

Daarvoor heb je zeker nodig zijn correcte naam en zijn geboortedatum.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door Mr Mojo Risin »

Ik heb zijn dossier al eens gaan opvragen, maar hier heb ik weinig info uit kunnen halen. Zijn naam was Guilielmus Melis, 7 frontstrepen. Soldaat bij het 2de Regiment Jagers te Voet. Hij was al rond de 40 en had een vrouw en twee kinderen toen hij op 18/9/1914 vrijwillig in dienst ging. Het was naar het schijnt een vechtersbaas die harde kopstoten kon uitdelen. Dat werd toch zo verteld. :P Een rood kruisje is niet mogelijk. Nu ik de gegevens erbij haal, zie ik dat er in zijn dossier stond dat hij geen verwondingen heeft opgelopen. Hij ontving tevens de vuurkaart, maar die heb ik niet in mijn bezit. In het dossier zat ook een brief waarin hij het Vuurkruis en de medaille van oorlogsvrijwilliger aanvroeg, maar ook die heb ik niet en ik heb ook geen weet of hij ze zelf ooit heeft gehad. Hij staat ook niet vermeld in het Guldenboek der Vuurkaart, maar dit was dan ook tegen betaling en niet automatisch als je een vuurkaart had.

Ook de gevraagde close-up van het gaatje net boven de palm:
P1060236.JPG
ps: hier nog extra info over mijn overgrootvader van de andere onderscheidingen
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

Harald,

Ik dacht dat er een gaatje was op de palm. :oops:

Maar op het lint dat zal hoogst waarschijnlijk wel een leeuwtje geweest zijn. Brons, zilver of vermeil (goud kleurig)
Maar dit zou toch moeten staan in zijn dossier. een leeuwtje (brons ) is een vermelding op het dagorder van het regiment.
Bronzen palm is een vermelding op het dagorder van het Leger
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door Mr Mojo Risin »

Mr Mojo Risin schreef:Bedankt voor de info! Zodra ik bij mijn grootmoeder langsga maak ik er werk van. Op de medaille met het Belgische lint staan Albert I en koningin Elizabeth afgebeeld.

Edit: na wat zoeken op internet heb ik dit gevonden: http://www.verenigdeoudstrijderslonderz ... /huldiging
Huldemedaille voor oudstrijders dus.
Om hierop even terug te komen, de achterkant van de medaille in kwestie. In zijn geval staat er dus Nederbrakel op. Dit moet dan ook een medaille zijn met honderden variaties, aangezien er telkens een andere plaatsnaam op staat:
P1060256.JPG
@Guy: over de palmen op het Oorlogskruis. Dit zijn gewoon twee palmen die gekruist over elkaar op het lint gezet zijn.
Over dat personeelsdossier: ik heb er toen aantekeningen uit gemaakt, omdat er niet veel te kopiëren viel. Maar ik zal dan ook wel niet gelet hebben op de vermeldingen in dagorders e.d. Zou eigenlijk nog eens moeten teruggaan daarvoor.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Harald,

Bedankt voor de info.

Ik ken deze medaille niet. Heb deze ook niet teruggevonden in de lijst van de officiele Belgische eretekens.

Dit zal waarschijnlijk een commité dat opgericht geweest is dat met de herdenking van de wapenstilstand zich bezig hield en dus zoals je zegt in de gemeentes en steden die meededen er een andere naam opstond.
Het is wel een zeer mooie medaille naar mijn mening en echt gemeente gebonden.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: De Nationale orden en eretekens van België.

Bericht door Mr Mojo Risin »

Zo kan ik een oude rot in het vak toch nog wat bijleren. :P Het is inderdaad een heel mooie medaille. Ging misschien uit van de oudstrijdersbond.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Plaats reactie