Duitse kepie ?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Dieter J.
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 dec 2013, 13:09

Duitse kepie ?

Bericht door Dieter J. »

Hallo iedereen ,

Graag had ik jullie mening geweten over de originaliteit van deze kepie en eventueel wat meer informatie erover. (Ik ben geen kenner.)

In de bijlage staan enkele foto's :

Alvast bedankt .

M.v.g. , Dieter.
Bijlagen
IMG_1.jpg
IMG_2.jpg
IMG_9.jpg
IMG_3.jpg
IMG_7.jpg
Gebruikersavatar
nathan2552
Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 dec 2013, 02:29
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Duitse kepie ?

Bericht door nathan2552 »

In mijn ogen ziet hij er origineel uit, alleen ik weet niet van welk onderdeel deze pet was.
"Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek."

"Vermoord één man en je bent een moordenaar, vermoord er een heleboel en je bent een held."
Dieter J.
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 dec 2013, 13:09

Re: Duitse kepie ?

Bericht door Dieter J. »

Hallo Nathan ,

Bedankt voor de informatie .
Weet er misschien iemand waar ik meer informatie zou kunnen vinden over de kepie, en de waarde ervan ?

M.v.g. ,
Dieter .
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse kepie ?

Bericht door Kugelblitz »

Volgens mij is deze pet samengesteld uit allerlei onderdelen. De klep ziet er niet goed uit, de eikenkrans ook niet evenals de adelaar. Ook de kinriem is niet zoals hij hoort te zijn.
Peküro was inderdaad een fabrikant die Schirmmützen maakte tijdens de oorlog, maar ook daarna nog. Lijkt me een vroege kopie op basis van een naoorlogse Peküro.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Duitse kepie ?

Bericht door laurens jan »

Kugelblitz schreef:Volgens mij is deze pet samengesteld uit allerlei onderdelen. De klep ziet er niet goed uit, de eikenkrans ook niet evenals de adelaar. Ook de kinriem is niet zoals hij hoort te zijn.
Peküro was inderdaad een fabrikant die Schirmmützen maakte tijdens de oorlog, maar ook daarna nog. Lijkt me een vroege kopie op basis van een naoorlogse Peküro.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Het feit dat alles ook heel,HEEL slecht is teruggeplaats zegt ook al het een en ander!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Duitse kepie ?

Bericht door racefiets »

Achter de adelaar zie je ook nog een andere afdruk in de stof staan alsof daar jaren iets anders heeft gezeten.
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Duitse kepie ?

Bericht door davy »

Zo te zien staan zelfs nog afdrukken in van de vorige emblemen.

Ik zie juist dat racefiets iets rapper was met reageren :lol:
Bijlagen
IMG_1.jpg
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Duitse kepie ?

Bericht door Jan Klaassen »

Wat een (excusez le mot) vreselijk lelijk ding. Is de klep van Pappe? Ziet er alleen heel slecht onderhouden uit. Kinriemen heb ik zo nog nooit op een Wo2-Schirmmütze gezien (geen idee wat dat moet voorstellen...) - en de biezen zitten ook gevaarlijk dicht op (of zelfs over) het randje. Lijkt me dan ook inderdaad een slechte kopie uit allerlei delen - waarvan een aantal misschien wel origineel is...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Dieter J.
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 dec 2013, 13:09

Re: Duitse kepie ?

Bericht door Dieter J. »

Hallo iedereen ,

Bedankt voor de vele reacties en de goede informatie . Hiermee ben ik heel goed geïnformeerd .
Door de zeer handige informatie heb ik ook eens op de details gelet (de scheef geplaatste emblemen, de sporen van vorige emblemen, ...)
en weet ik al iets meer waar ik op moet letten bij de aankoop van een Schirmmütze uit Wo2 .
Door u allen heb ik weer wat bijgeleerd .

P.s. Jan Klaassen : Ik weet niet zo goed wat U bedoelt met "Pappe" . Is dit de naam van een fabrikant of de naam van het materiaal waarvan de klep gemaakt is ?

M.v.g. ,
Dieter .
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Duitse kepie ?

Bericht door Jan Klaassen »

Ja sorry, dat is het materiaal. Dit op de foto ziet er uit als plastic - en ik geloof dat het origineel "Pappschirme" geweest zijn (papier-mache, gelakt in zwart). Allez, in ieder geval was dat in de vroege DDR nog wel zo, en die hebben veel trucs overgenomen van voor 1945.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Dieter J.
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 dec 2013, 13:09

Re: Duitse kepie ?

Bericht door Dieter J. »

Hallo Jan ,

Bedankt voor de informatie .
Ik denk dat de klep van de kepie inderdaad van plastiek is gemaakt .

M.v.g. ,
Dieter .
Plaats reactie