Motballen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Motballen

Bericht door Jasper J »

Vraagje ik heb antimot ballen van roxasect gekocht die wil ik in mijn uniformen steken iemand er ervaring mee of kan dit niet?
Aude Audenda
Gebruikersavatar
SwaII
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 okt 2013, 20:36
Locatie: Antwerpen

Re: Motballen

Bericht door SwaII »

Jasper...dat kan je best eens aan Guy(uniformverzamelaar) vragen ik weet dat hij iets gebruikt maar wat ben ik niet zeker... :) :) :)
groetjes
Swa
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Motballen

Bericht door Jasper J »

Zal ik eens gaan doen ik wil die beesten absoluut niet in mijn buurt :P
Aude Audenda
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Motballen

Bericht door coco »

Ik heb mottenballen in een oude panty hangen in mijn collectie kamer, niet zomaar in je uniform steken want mottenballen geven chemische meuk af.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Motballen

Bericht door Jasper J »

Dank dan stop ik ze wel in een oude sok of zo en leg ze her en der in mijn kamer :) .
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Motballen

Bericht door Joep »

Ik heb gewoon schijfjes en balletjes van cederhout, die stop ik in de zakken van mijn uniformen, levert geen problemen op bij mij.
Cederhout is een natuurlijk product, moet geen chemische zooi gaan afgeven.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Motballen

Bericht door asjemenou »

Joep schreef:Ik heb gewoon schijfjes en balletjes van cederhout, die stop ik in de zakken van mijn uniformen, levert geen problemen op bij mij.
Cederhout is een natuurlijk product, moet geen chemische zooi gaan afgeven.
Zo heb ik het ook en werkt naar mijn idee afdoende. De cederhouten kasthangers heb ik bij een kledingstomerij gekocht. Zo af en toe opschuren met een schuurpapiertje om de werking van het plaatje op te vijzelen en ze gaan dan ook jaren mee.
"Anti mot" cederhout is in vele vormen te verkrijgen, zie; http://www.motten-weg.nl/c-1685555/cede ... en-motten/ en http://www.deonlinedrogist.nl/cederhout ... 34237.html .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Motballen

Bericht door Jasper J »

Als cederhout werkt dan moet het volstaan dat ik een paar lege sigaren doosjes neerzet,ik rook zo nu en dan wel eens een sigaartje en de doosjes zijn van cederhout dit moet dus werken?
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Motballen

Bericht door Erik »

Joep schreef:Ik heb gewoon schijfjes en balletjes van cederhout, die stop ik in de zakken van mijn uniformen, levert geen problemen op bij mij.
Cederhout is een natuurlijk product, moet geen chemische zooi gaan afgeven.
Helemaal correct!
Als je toch met motteballen wilt werken, inderdaad niet 'los' in de kleding steken! Ik heb ze in het verleden wel gebruikt en dan geplaatst in een zg. 'thee-ei', zo'n ding waarin je loose tea doet en dan in de theepot hangt. Dat tussen de kleding hangen of op de grond leggen.
Het scheen te werken, ik heb nog nooit mot gehad in die tijd. Ik hoorde echter van kledingverzamelaars dat motten wel degelijk tegen de reuk van motteballen kunnen! Of dat waar is weet ik dus niet. Sindsdien gebruik ik cederhout en nog steeds geen last!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Motballen

Bericht door coco »

Je hebt ook lampen die motten e.d. Vangen schijnt ook super te werken.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Motballen

Bericht door Kugelblitz »

Heb zelf ook cederhout en zakjes lavendel, ook nooit problemen gehad.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Motballen

Bericht door uniformverzamelaar »

Beste vrienden.

Weg met die mottenbollen. ook niet in oude kousen of onderbroeken, bh cups :lol: en nog wat meer

Zoals gezegd mottenbollen geven een chemische reactie en zijn slecht voor bepaalde geborduurde stukken en voor de mens !!!

Zoals al gezegd cerderhoud, wel regelmatig vervangen (koop bij een schrijnwerken of doe-het-zelf-zaak een plank, zaag dit in stukken ook het zaagsel bijhouden) of terug invrijven met cederolie en elk jaar de zakjes lavendel ledigen en terug vullen met verse bloempjes.

Je krijgt een aangename geur en de motten hebben er een hekel aan.

daarbij wil ook nog zeggen voor de verzamelaars van uniformen.
Pas op met licht (vooral zonlicht) want je kan rare kleurcombinaties krijgen die je zelf niet merkt tot het echt te laat is.
Hou Uw (waar je de uniformen bewaard natruulijk :lol: ) vochtigheid in de gaten waar U Uw uniformen bewaard, koop desnoods een kleine ontvochtiger (zijn echt niet zo duur meer en in Nederland nog goedkoper dan in België) want bij te veel vocht (je voelt het zelf niet, kunnen de uniformen beginnnen te schimmelen). Na een tijd geeft dit plakken die je niet meer verwijderd krijgt.
Tracht Uw temperatuur in de kamer +/- gelijk te houden.
Ten laatste en ook een belangrijk punt, regelmatig Uw uniformen verluchten.

Ander tips zijn bij mij ook welkom. Men weet nooit te veel, maar steeds te weinig als het over behoud van een patrimonium gaat.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Motballen

Bericht door uniformverzamelaar »

coco schreef:Je hebt ook lampen die motten e.d. Vangen schijnt ook super te werken.
Dit is goed en ook verplciht in belgië waar er voedingstoffen worden verwerkt.

Maar voor de hobby zou ik het nooit doen, kost aan onderhoud (regelmatig schoonmaken, of de strips of de kleefplaten vervangen, en kost aan electriciteit.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Tips

Bericht door asjemenou »

uniformverzamelaar schreef:Ander tips zijn bij mij ook welkom. Men weet nooit te veel, maar steeds te weinig als het over behoud van een patrimonium gaat.
Er zijn nog wel enkele tips te geven om je verzameling te behoeden tegen achteruitgang. Het blijft sowieso lastig om dit helemaal te voorkomen omdat je verzameling zich in een huis bevind waar ook in geleefd wordt. We hebben allemaal wel eens wasgoed in huis te drogen of een wand of deur te schilderen. Je verzameling is uiteraard het beste af in een ruimte die klimatologisch wordt geregeld maar dat is in een woonhuis eigenlijk niet te realiseren.
Toch enkele tips. Op het vensterglas van de kamer waar ik mijn verzameling heb staan heb ik UV werende folie geplakt. Het bevalt mij uitstekend en het is niet eens zo duur. Het is niet getint dus volledig transparant. Ook vervaagd of vertekend het niet het uitzicht. Bovendien is het makkelijk aan te brengen. Het enige wat je er van merkt is dat het iets koeler aanvoelt in de kamer dan in de rest van het huis. Voor het raam heb ik lamellen (Luxaflex) hangen. Deze draai ik altijd dicht als ik niet op de verzamelkamer ben. De kamer bevind zich niet aan de zonnekant van mijn huis. Dit scheelt ook al.
Voor de mensen die interesse hebben, de UV werende folie heb ik bij Ledo glasdesign; http://www.glas-folies.nl/uv.php gekocht. Ik heb een goede ervaring met dit bedrijf. Ik werd netjes te woord gestaan en er werd snel geleverd (hangt er natuurlijk vanaf of dat je ook snel betaald). Je geeft de afmeting van je vensterglas door en zij snijden het voor je op maat. Indien gewenst komt dit bedrijf de folie ook bij je op het raam aanbrengen.
De verlichting van mijn verzamelkamer bestaat uit halogeenlampen. Ook deze zijn UV werend. Of alle halogeen lampen dit zijn durf ik niet te zeggen. Als ze wel UV werend zijn dan wordt dat in ieder geval op de verpakking vermeld. Iets om op te letten wanneer je halogeen lampen gaat kopen.
Verlichting in vitrines raad ik niet aan om te doen. Lampen geven warmte af en kunnen misschien schroeiplekken/verkleuring veroorzaken op je verzamelobjecten.
Ook heb ik een vochtreservoir geplaatst aan de verwarming op de verzamelkamer. De CV warmte droogt je lederen objecten uit.
Papieren objecten/foto's kun je het beste ongevouwen, droog en donker bewaren. Het liefst niet in plastic. Mocht je ze willen bekijken, trek dan katoenen handschoentjes aan. Dit lijkt wat overdreven maar papier uit de WOII periode is erg delicaat en het zout van je handen werkt er op in.
De tips over de anti-mot cederhoutjes hebben we al besproken. Heeft iemand anders nog nuttige tips?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Motballen

Bericht door uniformverzamelaar »

Wij gebruiken de UV folie al jaren natuuelijk voor andere doeleinde. Maar het resultaat is idem.
Maar voor mijn verameling zou ik het niet enkel en alleen gebruiken.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie