Huis in Geleen ligt vol spullen uit oorlog

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Huis in Geleen ligt vol spullen uit oorlog

Bericht door Comrade »

GELEEN -
De politie heeft zaterdag aan de Tielensstraat in Geleen een woning afgegrendeld die veel weg had van een museum van artikelen uit de Tweede Wereldoorlog. In de woning werden onder meer wapens, munitie, laarzen, helmen en jassen gevonden. De 41-jarige bewoner werd eerder zaterdagochtend gearresteerd omdat hij rond 01.00 uur met een handgranaat gasten van een café aan de Rijksweg in zijn woonplaats had bedreigd. Dat maakte de politie bekend.

De handgranaat bleek onklaar te zijn gemaakt, maar dat konden de kroeggangers niet weten. De gasten vluchtten via de achteruitgang naar buiten. De man werd na het incident op straat aangehouden en bleek drie onklaar gemaakte handgranaten bij zich te hebben. Voor de zekerheid werd de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) erbij gehaald. Die heeft de granaten afgevoerd. De man zit voorlopig in de cel.
De verdachte blijkt een verzamelaar van spullen uit de Tweede Wereldoorlog. Die had hij in zijn woning opgeslagen. Na inspectie door de EOD zaterdag is besloten dat de woning maandag wordt leeggehaald. Dan wordt gekeken welke spullen in beslag genomen en vernietigd worden. Het gaat daarbij met name om munitie en wapens. Over het lot van de overige goederen bestaat nog geen duidelijkheid.
Agenten zullen de woning tot maandag bewaken. Volgens de politie is er geen gevaar voor de omgeving.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/2218 ... log__.html

Misschien kent iemand deze man wel, wat een aap!
Hopen maar dat ze de wapens niet gaan vernietigen, dat zou zonde zijn!
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Huis in Geleen ligt vol spullen uit oorlog

Bericht door asjemenou »

Geen slimme zet van deze verzamelaar. WOII militaria verzamelen is een interessante hobby maar je moet wel de grenzen weten van wat wettelijk toegestaan is en wat niet. Vroeg of laat krijg je er toch problemen mee. De wapens en munitie is hij (indien geen vergunning) sowieso kwijt en misschien nog wel meer.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Huis in Geleen ligt vol spullen uit oorlog

Bericht door Joep »

Ze kunnen moeilijk niet-illegale items van hem afpakken lijkt me...
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Huis in Geleen ligt vol spullen uit oorlog

Bericht door CollectorWo2 »

Weer een negatieve publicatie voor de andere verzamelaars en goede voeding voor de graaf...
Wat een stomkop met zijn dronkekop anders doe je zoiets niet..
48rmc
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 sep 2010, 19:32

Re: Huis in Geleen ligt vol spullen uit oorlog

Bericht door 48rmc »

asjemenou schreef:Geen slimme zet van deze verzamelaar. WOII militaria verzamelen is een interessante hobby maar je moet wel de grenzen weten van wat wettelijk toegestaan is en wat niet. Vroeg of laat krijg je er toch problemen mee. De wapens en munitie is hij (indien geen vergunning) sowieso kwijt en misschien nog wel meer.
Nu vraag ik me af of hij sowieso zijn munitie ontheffing niet kwijt is maar inderdaad een domme zet en niet echt bevorderlijk voor onze pr :bonk:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Huis in Geleen ligt vol spullen uit oorlog

Bericht door asjemenou »

48rmc schreef:
asjemenou schreef:Geen slimme zet van deze verzamelaar. WOII militaria verzamelen is een interessante hobby maar je moet wel de grenzen weten van wat wettelijk toegestaan is en wat niet. Vroeg of laat krijg je er toch problemen mee. De wapens en munitie is hij (indien geen vergunning) sowieso kwijt en misschien nog wel meer.
Nu vraag ik me af of hij sowieso zijn munitie ontheffing niet kwijt is maar inderdaad een domme zet en niet echt bevorderlijk voor onze pr :bonk:
Als hij die ontheffing al had. Het journaal maakt melding dat er munitie, wapens en uniformen bij een verwarde man zijn gevonden. Als het om een legale munitie/wapenverzameling zou gaan dan spreekt men niet van een vondst. De persoon in kwestie en z'n eventuele ontheffing lijkt mij dan toch wel bekend bij de politie. Zie; http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1387833 .
Dit soort mensen doen ons militaria verzamelaars zeker geen goed. Je voor militaire historie interesseren en het daarnaast ook nog verzamelen daar is op zich niets mis mee maar ga er wel verantwoord mee om.
Ook bij dit reacties zet ik mijn vraagtekens; http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=58&t=34815 . Ook dit draagt niet bij tot een positief imago voor ons. Uit z'n verwoording maak ik op dat hij op eigen houtje aan het zoeken is en niet weet waar hij mee bezig is. Met alle risco's vandien.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
patrick99
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 jan 2011, 08:58
Locatie: Hulst

Overdrijvers

Bericht door patrick99 »

Ze kunnen ook overdrijven he.
Maar ook stom van die gast om te dreigen.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... rvat.dhtml
Belvedere
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jun 2012, 14:00

Re: Overdrijvers

Bericht door Belvedere »

Ze willen een voorbeeld stellen lijkt me.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Overdrijvers

Bericht door Jim »

Dit is standaard werkwijze.
Ze nemen vrijwel alles mee. Alles wat legaal is krijgt hij gewoon terug alles wat illegaal of twijfelachtig/ op het randje, wordt hij of voor aangeklaagd. Mogelijk voor sommige zaken mogelijk een schikking (b.v. "vrijwillig" afstand doen).
Ik zet vrijwillig tussen aanhalings tekens. Want als je geen afstand doet kan je daar voor de rechtbank terechtkomen. Dat schrikt meestal genoeg af. Zo kan je zelfs in principe legale spullen kwijtraken. Veel mensen hebben geen zin om dat voor een rechtbank uit te vechten.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Huis in Geleen ligt vol spullen uit oorlog

Bericht door Proos »

Moderatoractie:
De drie berichten hierboven zijn aan dit onderwerp toegevoegd uit een nieuw aangemaakt onderwerp genaamd "overdrijvers" dat in wezen over hetzelfde gaat. De berichten van Patrick99, Belvedere en Jim zijn daarom als ontopic berichten toegevoegd aan het bestaande onderwerp.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Huis in Geleen ligt vol spullen uit oorlog

Bericht door CollectorWo2 »

Dat is toch diefstal als je legale spullen in beslag houdt?
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Huis in Geleen ligt vol spullen uit oorlog

Bericht door Jim »

Wat denk je dat ik dacht toen ik afgelopen jaar 42% belasting moest betalen op mijn ontslag premie?
En later nog eens extra zorg en huur toeslag premie kon terug betalen want dat jaar was mijn inkomsten hoger!
Kortom heb ik toegelegd dat jaar en baan kwijt. :r

Off topic. Ik maar moest het even kwijt. :lol:

Is geen diefstal. Overheid steelt niet. :lol:
Je tekent namelijk zelf (vrijwillig) een afstandsverklaring. Je mag altijd de zaak voor laten komen en de zaak voor de rechtbank uitvechten. Dit kost je wel tijd en geld en stress/ergernis. Dan gaan vele mensen afvragen of dat dat allemaal die spullen wel waard zijn. En sommige zaken zitten op het randje.
Je moet vrij nemen om de rechtzaak bij te wonen, je hebt reiskosten.
Als je de zaak wint zou de aanklager in hoger beroep kunnen gaan. Dan moet je nog meer kosten gaan maken.
En het zal ook geen lolletje zijn als het (lokale) nieuws nog eens uitgebreid verslag komt doen.

Win je de zaak en de aanklager laat het erbij mag je nog maar eens hopen dat bepaalde spullen nog wel in staat zijn zoals ze in beslag zijn genomen.
Ik weet dat het in het verleden eens een onklare enfield geweer " helaas " foutje bedankt, al in de oven was beland.
Ook was er eens een welles nietes disscussie of een infrarood scope het nog deed voor dat die in beslag was genomen. Niet volgens de politie, wel volgens de eigenaar.

Ik heb het zelf niet meegemaakt. Wel een agent die mij vertelde hoe hij aan een inbeslagnames had meegewerkt. Bij het minste twijfel wordt het meegenomen. Dat wordt door experts op het bureau wel uitgezocht. Ook ken ik mensen die het hebben meegemaakt. Is er ook maar iets wat op de grens is b.v. vechtmessen/bajonetten dan vragen ze ook afhankelijk wat de aanleiding is, of je daar niet vrijwillig afstand van wil doen. Soms krijg je die zonder discussie terug.

Andere zaken van de betreffende man die ik zag die in beslag waren genomen betroffen o.a. een oefenmijn. Volgens de beelden op tv leek het erop dat de EOD alles in een kuil heeft gestopt en opgeblazen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Huis in Geleen ligt vol spullen uit oorlog

Bericht door michiel01 »

bron: defensie.nl
Onderzoek in woning met wapens afgerond

8 januari 2014, 13.08 uur

De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) heeft dinsdagmiddag in Geleen in samenwerking met de politie de ontruiming van een woning afgerond. De militairen doorzochten het pand op verzoek van de politie, nadat de bewoner was gearresteerd.

De 41-jarige man was in de nacht van vrijdag op zaterdag aangehouden, nadat hij in een café in Geleen het personeel en de bezoekers had bedreigd. De man had 3 handgranaten bij zich. Hij bleek een verzamelaar te zijn van memorabilia uit de Tweede Wereldoorlog. De gealarmeerde EOD begon in de loop van maandag aan de ontruiming. De militairen vonden kleinkalibermunitie, enkele slagpijpjes, diverse onklaargemaakte handgranaten, verschillende onderdelen van vuurwapens uit de Tweede Wereldoorlog en ontstekers met nog enkele grammen springstof.

Andere Tweede Wereldoorlogrelikwieën zoals lege hulzen, veldradio's, insignes, helmen mocht de man houden.
Plaats reactie