Motballen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Tips

Bericht door Nico Roelofs »

asjemenou schreef:Toch enkele tips. Op het vensterglas van de kamer waar ik mijn verzameling heb staan heb ik UV werende folie geplakt. Het bevalt mij uitstekend en het is niet eens zo duur. Het is niet getint dus volledig transparant. Ook vervaagd of vertekend het niet het uitzicht. Bovendien is het makkelijk aan te brengen. Het enige wat je er van merkt is dat het iets koeler aanvoelt in de kamer dan in de rest van het huis. Voor het raam heb ik lamellen (Luxaflex) hangen. Deze draai ik altijd dicht als ik niet op de verzamelkamer ben. De kamer bevind zich niet aan de zonnekant van mijn huis. Dit scheelt ook al.
De verlichting van mijn verzamelkamer bestaat uit halogeenlampen. Ook deze zijn UV werend. Of alle halogeen lampen dit zijn durf ik niet te zeggen. Als ze wel UV werend zijn dan wordt dat in ieder geval op de verpakking vermeld. Iets om op te letten wanneer je halogeen lampen gaat kopen.
Verlichting in vitrines raad ik niet aan om te doen. Lampen geven warmte af en kunnen misschien schroeiplekken/verkleuring veroorzaken op je verzamelobjecten.
Heb het zelf nog iets extremer aangepakt. Het enige raam wat in mijn ruimte zat heb ik zelfs verwijderd. Op geen enkele manier kan er nu nog daglicgt in mijn verzamelruimte komen. Als ik de deur dicht heb zie je ook werkelijk niks meer. Dus als er licht is dan ben ik zelf in de ruimte. Heb nu best veel veel spotjes hangen met de meeste nog wel halogeen verlichting. Maar ben deze langzaam aan het vervangen voor LED verlichting, hier komen ook geen UV stralen vanaf. Plus doe ook nog wat aan de energierekening.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Motballen

Bericht door uniformverzamelaar »

Nico,

Wat doe je met de verluchting ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Motballen

Bericht door Nico Roelofs »

uniformverzamelaar schreef:Nico,

Wat doe je met de verluchting ?
Heb een ventilatierooster.
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Motballen

Bericht door utmi »

@ Asjemenou, waar moet je qua kosten aan denken per M2 UV werend folie?
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Motballen

Bericht door asjemenou »

PB aan Utmi gestuurd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie