Us M1 helm echt?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MrExeo
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 okt 2013, 22:37
Locatie: Waregem

Us M1 helm echt?

Bericht door MrExeo »

Beste forumleden,

Ik zou graag deze helm kopen, is alles origineel aan de helm?
Kan iemand mij vertellen hoeveel de waarde ongeveer van deze lt. us M1 helm is?
De chinstraps ontbreken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Mvg
Gebruikersavatar
RobbyMB
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 mar 2012, 18:25

Re: Us M1 helm echt?

Bericht door RobbyMB »

over het algemeen is het een leuke helm. waarde daargelaten. Het is moeilijk te zeggen omdat ik zo niet zie waar de split zie (voor of achter) materiaal van de rim lijkt me staal en niet rvs waardoor het een erg laat oorlogse is. Liner lijkt oorlogs maar zijn ook meer detail fotos voor nodig, exterieur bijvoorbeeld en maker stempel.
Gebruikersavatar
MrExeo
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 okt 2013, 22:37
Locatie: Waregem

Re: Us M1 helm echt?

Bericht door MrExeo »

Bedankt Robby voor uw reactie
De code is 35A dus lijkt me vroegoorlogs?
Ik zal hem eens vragen of hij duidelijkere foto's kan maken van de lasnaad.
Gebruikersavatar
RobbyMB
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 mar 2012, 18:25

Re: Us M1 helm echt?

Bericht door RobbyMB »

is goed. normaal kan een 35A wel swivelbales hebben aangezien de fixed afbraken. Maar een stalen rim met naad achterom kan niet en dus kan het misschien zijn dat er nog een nummertje voor staat. Dus fotos van lasnaad en liner stempel van de maker, en exterieur is gewenst als je echt wilt weten wat je voor je hebt.
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Us M1 helm echt?

Bericht door Iwan »

Ik zou in elk geval t Lt streepje niet voor origineel aannemen, lijkt mij dat deze r later op is gezet deze is nog zo mooi gaaf en wit..
Gebruikersavatar
MrExeo
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 okt 2013, 22:37
Locatie: Waregem

Re: Us M1 helm echt?

Bericht door MrExeo »

Bedankt voor de reacties, de code was 335A, hij had het verkeerd afgelezen, kan iemand mij de maximale waarde van deze helm geven, dat ik geen overprijsde helm koop. Hij vraagt €190 met verzending.
Hier zijn nog wat gedetailleerde foto's.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Us M1 helm echt?

Bericht door Mr Mojo Risin »

€190 is een heel lage prijs. Dit is dan ook een mogelijke alarmbel. En ook al is hij origineel, het blijft een helm zonder chinstraps en met een dubieuze beschildering die hoogstwaarschijnlijk fake is.. Niet echt kwaliteitsvol verzamelmateriaal in mijn ogen. Persoonlijk zou ik deze laten liggen.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Us M1 helm echt?

Bericht door Iwan »

Persoonlijk heb ik geen 190,= over voor een swivel of er moet een bijzondere liner inzitten
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Us M1 helm echt?

Bericht door Mr Mojo Risin »

Normandy schreef:Persoonlijk heb ik geen 190,= over voor een swivel of er moet een bijzondere liner inzitten
Ow, ok. Heb niet echt een goed zicht op prijzen van swivel bale helmen. Ik heb me alleen nog maar geïnteresseerd in fixed bales. Dacht dat je toch ook tussen de 200 en 250 euro mocht tellen. In dat geval is het al zeker niet de moeite om deze te kopen.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Us M1 helm echt?

Bericht door Schwerpunkt »

Normandy schreef:Persoonlijk heb ik geen 190,= over voor een swivel of er moet een bijzondere liner inzitten
Front seam swivel bales zijn laat oorlogs WO2 dus waarom je die goedkoper zou inschatten is mij een raadsel. Verder zijn ze praktisch identiek.
Swivel bail produktie werd gestart eind '43.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Us M1 helm echt?

Bericht door Mr Mojo Risin »

Schwerpunkt schreef:
Normandy schreef:Persoonlijk heb ik geen 190,= over voor een swivel of er moet een bijzondere liner inzitten
Front seam swivel bales zijn laat oorlogs WO2 dus waarom je die goedkoper zou inschatten is mij een raadsel. Verder zijn ze praktisch identiek.
Swivel bail produktie werd gestart eind '43.
Maar veel SB's werden er niet gedragen tot eind '44-begin '45. FB blijft de meest voorkomende helm en meest representatief voor een combat GI van Noord-Afrika tot de Battle of the Bulge. SB's zijn altijd goedkoper, dat is gewoon zo. Tenzij er iets bijzonders aan is.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Us M1 helm echt?

Bericht door Iwan »

Ik vind de discussies over het bepalen van waarde altijd wel interessant om te volgen, ik geef alleen aan wat ik er persoonlijk voor over heb en dat is geen 190 euro. Snap af en toe niets van al die waarde bepalingen als ik items te koop aanbied worden er vaak belachelijk lage bedragen geboden terwijl ik dezelfde items (geen rotzooi) voor een veelvoud weg zie gaan.. T is en blijft (zal nu wel enkelen voor de schenen schoppen) gewoon oud ijzer en de waarde wordt bepaald door ons verzamelaars/de markt.. Ik blijf nog steeds van mening t is wdgevg...
Gebruikersavatar
RobbyMB
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 mar 2012, 18:25

Re: Us M1 helm echt?

Bericht door RobbyMB »

190e zou een redelijk vraagprijs zijn. Alleen de Lt bar is dubieus. Als die later is aangebracht dan is de helm waarde erg verstoord. Het missen van de leren strap en 2 shel straps, en een later toegevoegde napestrap drukken de waarde ook.

335A is nov 1942, swivelbale zijn van eind 1943 (dit kan door later aanbrengen van swivels) maar RVS rim was tot eind 44. Op de foto lijkt het nog steeds dat er geen RVS rim aan zit. Dus helm stamp kan ook 1335A zijn wat hem van mid 1945 dateerd.
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Us M1 helm echt?

Bericht door Schwerpunkt »

Mr Mojo Risin schreef:
Schwerpunkt schreef:
Normandy schreef:Persoonlijk heb ik geen 190,= over voor een swivel of er moet een bijzondere liner inzitten
Front seam swivel bales zijn laat oorlogs WO2 dus waarom je die goedkoper zou inschatten is mij een raadsel. Verder zijn ze praktisch identiek.
Swivel bail produktie werd gestart eind '43.
Maar veel SB's werden er niet gedragen tot eind '44-begin '45. FB blijft de meest voorkomende helm en meest representatief voor een combat GI van Noord-Afrika tot de Battle of the Bulge. SB's zijn altijd goedkoper, dat is gewoon zo. Tenzij er iets bijzonders aan is.
Wat is representatief ? Als ze gedragen zijn zijn ze gedragen punt. Je kan daar heel ver in gaan in die argumentatie zou dan ook op gaan voor een Duitse helm met een 1944 liner in. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van hoe je verzameld. Ik heb een genaamde swivel bale met full laundry nummer van een soldaat die in 1944 enlisted is , of hij naar Europa of the Pacific is gegaan of in het boot camp is gebleven weet ik niet maar hij is wel gedragen in '44 door een soldaat.
Voor mij maakt het ook niet uit in welk theater hij gezeten heeft daar beiden mij interesseren. De moeilijkheid met Amerikaanse helmen is natuurlijk het feit dat velen zijn doorgedragen na WO2 zowel swivel als fixed bales.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Us M1 helm echt?

Bericht door Iwan »

Yup, en zo heeft ieder zijn eigen verzameldoel, mening en budget..
Plaats reactie