Duitse kisten schoonmaken

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: Duitse kisten schoonmaken

Bericht door kevin15 »

Iedereen bedankt voor de reacties.
Maar is de bruinachtige kleur wat het moet zijn of hoort hij toch zwart te zijn?
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Duitse kisten schoonmaken

Bericht door Janssen »

Mooie vondst !, zeker voor die prijs ! Ik struin ook regelmatig kringloop winkels af en ik heb tot nu toe
nog nooit zo'n vondst gedaan :/ . Ik heb hier volgens mij ook nog soortgelijke rijlaarzen liggen. Ook met
een platte neus maar de gehele zool en hak zijn van leer vervaardigd, alleen bij de hak zitten kleine nageltjes
ingeslagen maar voor de rest geen beslag. Ik ben totaal niet bekend met Duitse militaria maar zou dit dan conform
de voorschriften zijn ? Anyone ?
Erik schreef:
coco schreef:Als ze oorlogs zijn, zijn ze mijns inziens wel herzoold.
Voor het reinigen:
- met een natte doek het grofste vuil verwijderen;
- daarna goed wassen met "saddle soap", te verkrijgen bij paardrijwinkels (zit in een blikje wat lijkt op schoenpoets)
- als het leer al wat stug is geworden: Ko-Cho-Line. Verkrijgbaar in blik, ongeveer een tientje. Wordt ook door de British museum gebruikt.
- als het leer soepel genoeg is van zichzelf: goed in de blanke vet zetten, bijvoorbeeld blanke RAPIDO.
Dit ! Ik heb met een soortgelijke methode al eens paardentuig opgeknapt die zijn beste tijd heeft gehad. Het kost misschien wat tijd maar
met een beetje moeite is het redelijk goed op te knappen.
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse kisten schoonmaken

Bericht door Erik »

Janssen schreef:Ik ben totaal niet bekend met Duitse militaria maar zou dit dan conform
de voorschriften zijn ? Anyone ?
Wat de voorschriften op dit gebied roepen weet ik ook niet, je zou de standmodellen moeten bekijken in een Duits museum. Het standmodel is een uitrustingsstuk dat daadwerkelijk is bekeken en goedgekeurd door het leger/instantie/etc. Herkenbaar aan een labeltje met daarop wat gegevens en de indicatie.
Elke leger heeft zijn eigen 'mode'. Je herkent de mode door opeenvolgend in jaren de modellen te bekijken, dan zie je welk stiksel of aanmaakwijze typerend is voor dat leger.
De getoonde laarzen beschikken over een wijze van in elkaar zetten die typisch is voor een Duits legerproduct van na WO1. Wat nog niet hoeft te zeggen dat het daadwerkelijk een legerproduct is!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: Duitse kisten schoonmaken

Bericht door kevin15 »

Modbreak: bericht verwijderd. Niet toegestaan.
Mvg, Michiel
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Duitse kisten schoonmaken

Bericht door Janssen »

Erik schreef:
Janssen schreef:Ik ben totaal niet bekend met Duitse militaria maar zou dit dan conform
de voorschriften zijn ? Anyone ?
Wat de voorschriften op dit gebied roepen weet ik ook niet, je zou de standmodellen moeten bekijken in een Duits museum. Het standmodel is een uitrustingsstuk dat daadwerkelijk is bekeken en goedgekeurd door het leger/instantie/etc. Herkenbaar aan een labeltje met daarop wat gegevens en de indicatie.
Elke leger heeft zijn eigen 'mode'. Je herkent de mode door opeenvolgend in jaren de modellen te bekijken, dan zie je welk stiksel of aanmaakwijze typerend is voor dat leger.
De getoonde laarzen beschikken over een wijze van in elkaar zetten die typisch is voor een Duits legerproduct van na WO1. Wat nog niet hoeft te zeggen dat het daadwerkelijk een legerproduct is!
Weer wat geleerd vandaag. Ik zal zal eens wat laarzen gaan vergelijken met stand modellen. Ik ben benieuwd.
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse kisten schoonmaken

Bericht door Erik »

Janssen schreef:
Erik schreef:Wat de voorschriften op dit gebied roepen weet ik ook niet, je zou de standmodellen moeten bekijken...
Weer wat geleerd vandaag. Ik zal zal eens wat laarzen gaan vergelijken met stand modellen. Ik ben benieuwd.
Standmodellen van NLD uniform- en uitrustingsstukken bevinden zich in het Legermuseum. Op dit moment helaas niet benaderbaar voor een bezoek aan het depot, maar misschien over een jaar?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Duitse kisten schoonmaken

Bericht door Bas ww2 »

Is het al geluk?
Heeft u misschien foto's van het eindresultaat?
altijd opzoek naar FLAK items
Plaats reactie