Hulzen en brand

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Johannesvs
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jan 2014, 19:09

Hulzen en brand

Bericht door Johannesvs »

Hallo,

Ik verzamel nog niet zolang kort geleden begonnen. Waaronder patronen tas en een paar hulzen.
Nu is mijn vraag, ik heb gehoord dat als er brand uit breekt en er worden hulzen gevonden dat je niet meer verzekerd bent. Klopt dit? En hoe kun je er anders voor zorgen als er brand uit breekt en ze het vinden dat je wel gewoon verzekerd blijft?
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Hulzen en brand

Bericht door Jim »

Dat verhaal heb ik wel eens gehoord. Wordt schijnbaar wel eens verteld op opendagen van defensie.
De kinderen mogen de gebruikte hulzen oprapen maar als er brand uitbreekt en ze worden gevonden dan ben je niet verzekerd wordt er dan geroepen.

Defensie is er niet happig op dat wie dan ook hulzen meeneemt. Hulzen behoren ze zelf in te zamelen. Militairen moeten eventuele hulzen en delen van munitie inleveren. Eigenlijk behoren ze na een oefening de lege hulzen als mogelijk te verzamelen en in te leveren. Maar ja niet echt realistisch.
Een mooie manier om te voorkomen dat kinderen en volwassenen (volle) hulzen meenemen.

Een lege huls met afgetikt slaghoedje is volledig legaal. Echter, als men grote hoeveelheden van dezelfde hulzen in huis heeft, dan levert dat wel problemen op.

Daarbij komt dat een sportschutter ook een aantal hulzen, al dan niet gevuld, thuis heeft. Tevens mag deze een 3 kilo meen ik max. aan kruit thuis hebben voor te herladen. Die zouden dan nooit een inboedel verzekering hoeven afsluiten want ze zijn toch nooit verzekerd!?

Wil je weten hoe het precies zit moet je dat eigenlijk aan de inboedel verzekeraar vragen. Zoveel verzekeraars zoveel verschillen in polissen.

Ze moeten dan ook bewijzen dat die hulzen verantwoordelijk zijn voor de brand. Lastig als de hulzen reeds afgeschoten zijn.

Een paar dezelfde (lege) hulzen zal het probleem niet zijn.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Johannesvs
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jan 2014, 19:09

Re: Hulzen en brand

Bericht door Johannesvs »

Bedankt voor de reactie! Ik ben van plan om van elke huls maar 1 te houden, dus dat moet dan geen probleem zijn.
Ik ga ook nog even voor de zekerheid vragen bij de vezekeraar
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Hulzen en brand

Bericht door ammo »

Lege hulzen vormen geen probleem, want na een brand blijven nog hetzelfde.
Geladen patronen klappen uit elkaar met een brand, dus dat is te zien , en dan kan een verzekering wel eens moeilijk gaan doen,
als je niet in bezit bent van een WM 10,
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Hulzen en brand

Bericht door patrickh »

Johannesvs schreef:Bedankt voor de reactie! Ik ben van plan om van elke huls maar 1 te houden, dus dat moet dan geen probleem zijn.
Ik ga ook nog even voor de zekerheid vragen bij de vezekeraar
Doe dat zeker, en let op de slaghoedjes!
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Hulzen en brand

Bericht door Mr Mojo Risin »

Verplaatst naar Babbelbox.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Hulzen en brand

Bericht door Nico Roelofs »

Ook als bezitter van een verlof/vergunning zou je in theorie geen problemen moeten kunnen krijgen met je verzekeraar. Maar erg raadzaam is wel om contact op te nemen als verlof/vergunning houder met je verzekeraar en het hier over te hebben. Dit dan ook schriftelijk vast laten leggen op jou polis om achteraf geen gedonder te krijgen waar je op dat moment dan al helemaal niet op zit te wachten.
Plaats reactie