'Britse soldaat spaart Hitler'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

'Britse soldaat spaart Hitler'

Bericht door platoz »

MARCOING - De Tweede Wereldoorlog had voorkomen kunnen worden. Een Britse soldaat had tijdens de Eerste Wereldoorlog de gewonde Duitse soldaat Adolf Hitler kunnen doodschieten. Maar dat deed Henrey Tandey niet.

Dat melden Britse media. Tandey zag op 28 september 1918 in het Noord-Franse Marcoing een vermoeide en gewonde Duitser lopen. De Duitser liet zijn geweer zakken, waarop ook Tandey dat deed. De Duitse soldaat knikte dankbaar naar Tandey en rende weg. Tandey had niet kunnen weten dat hij genadig was geweest voor de man die uiteindelijk verantwoordelijk werd voor de dood van meer dan 60 miljoen mensen.

Pas twintig jaar later hoorde Tandey dat de desbetreffende Duitse soldaat Adolf Hitler was. De Britse premier Chamberlain belde Tandey op en meldde dat hij Adolf Hitler had gesproken. Hitler vertelde Chamberlain dat hij de Britse soldaat Tandey had herkend op een schilderij. Tandey bekommerde zich op het doek om een gewonde soldaat. Het schilderij werd in 1914 gemaakt, vier jaar voor de ontmoeting tussen Hitler en de Brit.

Hitler vertelde Chamberlain: "Deze man had me bijna gedood. Ik dacht dat ik Duitsland nooit meer zou terugzien." Chamberlain moest Tandey de groeten doen van de Duitser.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog probeerde Tandey weer in het Britse leger te komen. Vanwege fysieke beperkingen lukte dat niet. Tandey overleed in 1997. Zelden heeft hij gesproken over het voorval met Hitler. Wel heeft hij gezegd dat hij nooit gewonde, ongewapende of zich terugtrekkende vijanden aanviel.

Komende week verschijnt in de Verenigde Staten een boek van historicus David Johnson over dit bizarre verhaal.


Bron: Telegraaf.nl
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: 'Britse soldaat spaart Hitler'

Bericht door Mr Mojo Risin »

Ik zou het boek uiteraard eerst eens moeten lezen, maar dit lijkt me toch wat twijfelachtig.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: 'Britse soldaat spaart Hitler'

Bericht door Erik »

Marcoing werd op die datum heroverd door de 29e (GBR) Divisie. Drie weken later zou Gefreite-Meldereiter Adolf door een mosterdgas-aanval tijdelijk zijn zicht verliezen en (bij mijn weten) opgenomen worden in het Duitse hospitaal te Wervicq-Sud (thans "het witte kasteeltje") Aansluitend is hij naar een psychiatrische inrichting (o.i.d.) in de nabijheid van de Poolse grens vervoerd. In ieder geval was voor hem vanaf 15 okt. de oorlog wel zo'n beetje gedaan.
Marcoing (Z.-W. van Cambrai) ligt wel in de regio. Wie weet.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: 'Britse soldaat spaart Hitler'

Bericht door LDO »

Dat wordt geen medaille van Yad Vashem voor Tandey...

Of het waar is, geen idee.
Maar ik houd erg van dit soort 'What if...' verhalen.
Met of zonder Hitler, de bom was toch wel gebarsten in Duitsland.
De 'Voorzienigheid' had wel een andere stroman naar voren geschoven.

Het kan zo bijgeschreven worden in het boek Mysteries 14/18 van Heister!
Vond ik ook erg mooi om te lezen, al zullen de meeste het als pure larie afdoen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: 'Britse soldaat spaart Hitler'

Bericht door Erik »

LDO schreef:Maar ik houd erg van dit soort 'What if...' verhalen.
Een mooi verhaal (of mooi...) dat zich in een "What if" scenario afspeelt kun je zien in de film "Vaterland" met Rutger Hauer. Het verhaal gaat ervan uit dat de landing in Normandië is mislukt, heel Europa bezet is en alleen aan de oostgrens nog wat grensschermutselingen zijn. Europa is in 'vredesstaat' en staat zelfs weer toerisme uit de rest van de wereld toe. Het is 1960, het Berlijn van Albert Speer komt in de film in zicht, de SS is verworden tot een soort politie/recherchedienst.
De film die volgt is ook goed, maar het begin is geweldig! "What if..."
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: 'Britse soldaat spaart Hitler'

Bericht door LDO »

Fatherland heb ik idd een paar keer gezien, ik vond hem zeker de moeite waard.
Een behoorlijk beklemmende sfeer hing er door de film heen herinner ik me nog.
Alleen die pet van Rutger, die kon echt niet.
Net zo'n Russisch vliegdekschip met een adelaar er op. :lol:
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: 'Britse soldaat spaart Hitler'

Bericht door Erik »

LDO schreef:Alleen die pet van Rutger, die kon echt niet.
Net zo'n Russisch vliegdekschip met een adelaar er op. :lol:
Tja, maar in die setting van de film (Hitler-Duitsland 1960) kennelijk toch wel! Dan kun je doorfantaseren! Hoe zou de ontwikkeling van uniform en ~delen hebben kunnen gaan vanaf 1944?
Ik vond die meisjes met hun maatgesneden SS-pakkies in de touristenbussen wel pittig..... :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
yarwest
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2014, 15:01

Re: 'Britse soldaat spaart Hitler'

Bericht door yarwest »

Lijkt me een coole film, ik vraag me ook wel eens af, wat als hitler aan de macht was gebleven in Europa, hadden we dan vanaf de kleuterklas Duits als tweede taal geleerd? Dat verhaal van die soldaat klinkt klinkt ook wel apart, het zou je maar gebeuren hè
Plaats reactie