"Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door hajos »

Valt mij op dat er nagenoeg niets meer te vinden is qua Duits op marktplaats.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Joep »

hajos schreef:Valt mij op dat er nagenoeg niets meer te vinden is qua Duits op marktplaats.
Toch nog zo'n 4 duizend artikelen.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door puck »

hajos schreef:Valt mij op dat er nagenoeg niets meer te vinden is qua Duits op marktplaats.
Dan heb je niet echt goed gekeken :wink:
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door hajos »

Kom wel wat tegen, maar nu moet je echt zoeken.
en onder de 4000 artikelen zitten ook munten, films, boeken.
heb het echt over oorlog materiaal. Verbaasd me dat dat echt flink is afgenomen.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door dvaupell »

Tsja, dat dit onderwerp al zo lang wordt besproken op dit forum toont volgens mij wel aan dat het niet zo eenvoudig is.

Het valt me op dat niet door iedereen een even genuanceerd beeld wordt geschetst. De handel in duitse militaria en/of nazi materiaal heeft vele aspecten en is uiterst gevoelig.
Als je nagaat dat in de tweede wereldoorlog 6 miljoen joodse slachtoffers zijn gemaakt en op beestachtige wijze zijn vermoord mag je best begrip opbrengen dat dit onderwerp bij de nabestaanden van deze slachtoffers gevoelig ligt. Er zijn ook vele niet-joodse burgers omgebracht, maar het meest aktief werd op joden gejaagd.

Ik heb begrip voor jullie hobbies hoor, maar het maatschappelijk belang ligt volgens mij vooral bij mensen die last hebben van die hobby.
Daarnaast is net natuurlijk nauwelijks vast te stellen of de koper van nazi-mererobilia een goedbedoelende verzamelaar is of een nazi-sympathisant.

Er is niet zoiets als wij tegen zij en ik roep iedereen op om met respect voor dit onderwerp door te discussieren op ons forum.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Bas ww2 »

Ik snap uw punt maar:

De meeste verzamelaars hebben uiteraard respect voor dit onderwerp,de holocaust, maar het blijft/is een beetje het zelfde als in een rokershoekje gaan staan en iedereen verzoeken om hun sigaret uit te maken omdat je er last van hebt.

Daarnaast is het filteren van goede en foute handelaren erg moeilijk en krijg je dan niet het zelfde als in de oorlog met de jacht op verzetsleden?

Een echte verzamelaar verzamelt om die geschiedenis levend te houden en te voorkomen dat het niet allemaal opnieuw gebeurd.
altijd opzoek naar FLAK items
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door puck »

Tja , zo weet ik er ook nog wel één .
Ik wil niet dat Marktplaats auto's verkoopt als steun aan de nabestaanden van de verkeersslachtoffer's
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door hajos »

Bas ww2 schreef:
Een echte verzamelaar verzamelt om die geschiedenis levend te houden en te voorkomen dat het niet allemaal opnieuw gebeurd.
Snap ik, maar 6500 voor een ss helm cover? wat ik hier in een ander topic voorbij zag komen.
Lijkt me eerder handel.

Voor dat iedereen over me heen komt.....
Met dit soort artikelen en bedragen komt het voor het grote publiek niet echt als verzamelen over, meer als dood gewone handel.

Gaat om beeldvorming.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door racefiets »

Dan wil je niet weten wat een FG42 kost. Ook bij verzamelen gaat het gewoon om vraag en aanbod. Is iets zeldzaam dan zal de prijs daar ook naar zijn.
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door puck »

En als je ziet wat een Nederlands replica uniform kost voor reanactment ? , dan praat je toch ook over handel .
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Bas ww2 »

Replica laten we er buiten want dat is voor niets anders dan handel of oplichterij.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Bas ww2 »

Maar er is ook niets mis met eerlijke handel, ik als scholier handel ook in militaria, waarom? Ik verdien er geld mee om mijn hobby te bekostigen en ik heb veel meer vrijheid dan bij een een bijbaantje, ik kan zelf mijn werktijden indelen heb geen baas boven me die loopt te mopperen als ik een fout maak en ik verdien iets beter dan die paar euro per uur in de supermarkt, ben ik dan slecht? Nee want ik verkoop aan mede-verzamelaars en ben gewoon netjes. Pas als je zo´n beunhaas wordt en je het niets uitmaakt wat je verkoop en aan wie dan pas ben je slecht.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door dvaupell »

Heren,

Het enige waar ik om vraag is om met respect voor de mensen die de nare gevolgen van WO2 dragen. Ik vind de gemaakte vergelijkingen over auto's en roken kant nog wal raken. Dit is een forum die primair wil informeren over WO2. Dat er ook een hoekje is ingericht waar mensen hun hobby, het verzamelen van spulllen uit die tijd bestaat, doet daar niets aan af.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Bas ww2 »

Ik respecteer uw punt en ja ik heb respect voor slachtoffers van de oorlog.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: "Marktplaats verdient aan nazi-spullen"

Bericht door Joep »

We hebben allemaal respect voor overlevenden en nabestaanden van de Holocaust en soldaten uit de oorlog. Daarom herdenken we ook 4 en 5 mei.
Het punt is dat een kleine groep mensen ons benadeelt door al deze onzin en gedoe over 'nazi-artikelen'. Wij vallen niemand lastig met onze hobby, echter zoekt deze 'elite' van niet wetende afzeikers gewoon publiciteit en aandacht. Zij hebben helemaal geen last van het feit dat marktplaats spullen uit WOII verkoopt, ook Duitse spullen en ook met een hakenkruis erop, maar ze zoeken die last.

Je wordt dan ook werkelijk nergens geconfronteerd met 'nazisymbolen' op marktplaats, want als je er niet mee geconfronteerd wilt worden, zoek je het ook niet op. Overlevenden van de Holocaust of van de oorlog zie ik er niet voor aan op het Internet af te speuren naar derde rijks symbolen. Sowieso zie ik die doelgroep er niet voor aan om te Internetten, aangezien de mensen die nu nog leven, al een stuk ouder zijn en de oudere generatie zie ik niet aan als internet deskundigen.. (Bedoel ik niet iedereen mee, er zijn zat 80+'ers die fanatiek internetters zijn)..
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Plaats reactie