Japanse militair die zich in 1974 overgaf overleden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nekaf
Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 31 jul 2005, 00:12
Locatie: Rosmalen

Japanse militair die zich in 1974 overgaf overleden

Bericht door Nekaf »

Japanse militair die zich in 1974 overgaf overleden
Een Japanse militair die zich 29 jaar na de Tweede Wereldoorlog overgaf, is op 91-jarige leeftijd overleden. Dat meldden Japanse media vrijdag.
ANP
Japanse militair die zich in 1974 overgaf dood Fotoserie Video
Luitenant Hiroo Onoda kwam pas in 1974 uit de jungle op het Filipijnse eiland Lubang omdat hij weigerde te geloven dat de oorlog voorbij was.
De Japanner had in 1945 wel pamfletten gevonden met de boodschap dat de oorlog over was. Maar Onoda dacht dat het om een Amerikaanse truc ging. Hij ging daarom door met zijn guerrilla.

In 1974 stuitte de Japanse avonturier Norio Suzuki op Onoda, die hem probeerde te overtuigen dat de oorlog al jaren was afgelopen. Suzuki kreeg echter nul op rekest. ''Ik stop niet met vechten tenzij ik het bevel krijg dat mij van mijn plicht ontheft'', liet de militair weten.
Suzuki vloog terug naar Japan en lichtte de regering in. Uiteindelijk werd Onoda's oude commandant ingevlogen, die hem overhaalde om te verschijnen.
Geen verloren tijd
"Ik beschouw die dertig jaar niet als verloren tijd", zei Onoda in een interview in 1995. "Zonder die ervaring had ik mijn huidige leven niet gehad."
Bij zijn terugkeer in Japan kreeg Onoda een groots onthaal. Hij kocht een boerderij in Brazilië. Later ging hij werken op een opvoedkamp in het noorden van Japan. Onoda overleed donderdag in een ziekenhuis in Tokio.
Inlichtingen
Onoda werd in december 1944 als inlichtingen-officer naar Lubang gestuurd om daar de Amerikaanse opmars te stuitten. Toen de Amerikanen daar aan land kwamen in februari 1945, gaven veel Japanners zich tegen het bevel van de Japanse legerleiding in over.
Onoda verschool zich en overleefde tot 1974. Hij voedde zich onder meer door rijst en bananen te stelen van de lokale bevolking en schoot soms een koe dood. Hierop volgde zo nu en dan een schietpartij met de bevolking.
Hij voerde zijn guerrilla na de oorlog niet alleen. Eén van zijn drie overgebleven collega-militairen verliet de groep en kwam in 1950 uit de jungle. De twee anderen stierven tijdens vuurgevechten in 1954 en 1972.
Gratie
De militair droeg toen nog altijd de flarden van zijn uniform, zijn nog werkende geweer en de dolk die hij van zijn moeder had gekregen ter bescherming. De Filipijnse regering verleende hem gratie voor de mensen die hij na de oorlog nog had gedood. Dat zijn er mogelijk 30 geweest.
In 1996 ging Onoda nog een keer naar Lubang waar hij 10.000 dollar doneerde aan de lokale school. Hij was overigens niet de allerlaatste Japanse militair die dacht dat de oorlog nog bezig was. Dat was de in Taiwan geboren Teruo Nakamura op het Indonesische eiland Morotai. Hij werd in december 1974 gearresteerd.
Door: ANP/NU.nl

http://www.nu.nl/buitenland/3677631/jap ... leden.html
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Japanse militair die zich in 1974 overgaf overleden

Bericht door platoz »

Ik lees zo'n verhaal altijd echt met mijn mond open..... ongelooflijk.

Seppeku was blijkbaar geen optie voor deze knakker.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Japanse militair die zich in 1974 overgaf overleden

Bericht door Auke »

Waarom zou hij ook?

Ik blijf dit opmerkelijke verhalen vinden. Op zich is standhouden bewonderenswaardig, maar wanneer je je toch niet meer met oorlogshandelingen bezighoudt (Hiroo Onoda was zeer beperkt actief als guerilla, terwijl Shōichi Yokoi en Teruo Nakamura zich gewoon in de jungle hadden verstopt), dan kun je toch beter de bewoonde wereld opzoeken of aansluiting zoeken bij een militaire eenheid? Ik krijg bij dit soort soldaten eerder het gevoel dat ze geen trek meer hadden in vechten en dat volledig afgezonderd zijn van de bewoonde wereld ze wel aansprak.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Plaats reactie