Verzameling Joep

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gesloten
Verzetsheldje
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 dec 2013, 11:32

Re: Verzameling Joep

Bericht door Verzetsheldje »

Joep! Bij een manschap zou hij inderdaad uitstekend staat. Ik ben heel erg benieuwd!
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Verzameling Joep

Bericht door zjopske »

Joep schreef:Jop, leuke foto! Is die uit jouw collectie?
Hehe, alles dat ik online zet is uit eigen collectie :P

Hij staat alleen nog niet op mijn website, ik probeer de serie binnenkort online te zetten.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

Vandaag mooie dag in Huizen geweest!

Nederlands voor 1940, complete tuniek-set van een 1e Luitenant der Infanterie. De set bestaat uit een buitenmodel met broek, beide op naam en een bijbehorende gala jas ook op naam. Allemaal op naam van dhr. Baerts.

Jasje en broek.

Afbeelding

Gala jasje.

Afbeelding

Afbeelding

De naametiketjes.

Afbeelding

Afbeelding
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Verzameling Joep

Bericht door uniformverzamelaar »

Zien er wer mooie aanwinsten uit.

Kan je in Nederland ook de dossiers van deze militairen opvragen ? Zodat je hun hele militaire loopbaan kan nagaan ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Edgar »

1e Lt Baerts; mobilisatiebestemming 20RI; in de meidagen sectiecommandant van M.C.-II-44 RI.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

Bedankt Edgar! Handige informatie!

Als iemand meer informatie over deze man heeft hoor ik het graag.

Bedankt voor de complimenten!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Verzameling Joep

Bericht door Bas ww2 »

mooi hoor Joep, kon er helaas niet bij zijn. volgende keer ga ik proberen een plekje te bemachtigen.
altijd opzoek naar FLAK items
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door rammsander »

Super aanwinst Joep!
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Verzameling Joep

Bericht door Millcoll »

Jawadde! Goed bezig Joep!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

Guy,

Dat is inderdaad wel mogelijk. Je kan bij het NIMH (Nationaal Instituut voor Militaire Historie) terecht, er zijn ook nog overige instanties die je informatie kunnen leveren.
Ik moet dat binnenkort eens doen, ik heb nog meer uitzoekwerk van militairen waar ik meer details van te weten wil komen.
Ben in ieder geval al blij met de informatie uit officierslijsten.
Van een eerder project heb ik de militaire loopbaan van de soldaat al aardig te weten kunnen komen (zie kustartillerist aantal pagina's terug).
Er zijn ook diverse archieven waar ik in kan duiken.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Johan.
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:32
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Johan. »

Nog wat info

Baerts WJCD dienstplichtig 20. 1e Lt 1 jan 37 2e Lt 1 jan 33 geboren 1901

Bron ranglijst infanterie reserve 1e Luitenants bladzijde 184 van het boek naam en ranglijst der officieren 1940

Mvg Johan
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

Bedankt Johan!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Verzameling Joep

Bericht door uniformverzamelaar »

Hoi Joep,

Hartelijk dank.

Succes met je zoektocht en hoop dat je de gevonden info over de militairen met ons wil delen.
Dit geeft toch een mooier beeld en een nog meer historische waarde aan de uniformen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Erik »

II-44 RI, waarvan Maj (R) Mots de commandant was, lag in Ochten.
Hieronder een verslag van één van de dienstplichtig soldaten van deze M.C.
Soldaat van den Broek schreef:Verklaring van A. VAN DE BROEK, geboren 9 December 1910, dienstplichtig soldaat, in 1940 ingedeeld
bij M.C.-II-44 R.I., van beroep molenaar, wonende Wilhelminastraat 50 te Barneveld, afgelegd in de
451e Vergadering der Commissie Militaire Onderscheidingen d.d. 26 Juni 1951.
------------------

Tot nu toe hadden we nog elk jaar een réunie te Ochten, waar we in 1940 met onze compagnie lagen. Kapitein HAZENBERG en sergeant majoor WIPKINK spreek ik daar ondermeer dan ook.
Op 2e Pinksterdag, 13 Mei 1940, vielen de Duitsers aan en trokken onze voorposten op ons terug. Ik moest toen even als ordonnans dienst doen om een boodschap van sergeant majoor WIPKINK naar een van onze mitrailleurnesten, dat voor mij zat, over te brengen. Onze mitrailleurs zaten in stalen koepels. De namen van deze koepels weet ik nu niet meer. Wat het bericht dat ik moest overbrengen inhield, weet ik thans ook niet meer.
Juist voordat ik bij de koepel aankwam werd ik in mijn rechterzijde getroffen; de kogel was er van voren ingedrongen en had mijn lichaam aan de achterzijde weer verlaten. Voorzover ik thans nog weet heb ik de boodschap toen niet meer kunnen overbrengen. Ik ben over de dijk weer terug gekropen en op eigen kracht naar de eerste hulppost gegaan, waar ik werd verbonden. Ik geraakte toen bewusteloos en toen ik weer bijkwam lag ik in een ziekenhuis in Amsterdam. Dit kon ik na tien dagen weer verlaten.
Ik weet niet of er nog een mitrailleur uit de koepel is meegebracht. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de mitrailleur uit de koepel zou hebben gehaald en naar sergeant majoor WIPKINK heb gebracht.
Sergeant majoor WIPKINK was in het gevecht best. Hij heeft in die dagen goed werk gedaan. Hij kan mij heel goed hebben gedekt met vuur, toen ik naar voren ging, maar ik weet dit niet; er werd achter mij en voor mij geschoten. Wie er achter mij schoot kon ik niet zien.
Ik heb die opdracht om het bericht over te brengen, gekrégen. Onze ordonnans was weg met een andere opdracht.
De eerste aanval van de Duitsers heb ik niet gezien. Wij hebben eerst een poos rust gehad; we werden af en toe afgelost. Toen ik werd uitgestuurd kwamen de Duitsers aan. Ze kwamen langs de Waal en liepen onze voorste linie voorbij. Zo nu en dan zag je een kop. Hoeveel het er waren weet ik niet. Op het moment dat ik de boodschap ging overbrengen was de toestand wel critiek. Wij zaten er nog met betrekkelijk weinig mensen; in totaal 3 á 4 nesten zware mitrailleurs.

's Gravenhage, 26 Juni 1951.

(get.) A. van de Broek.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Verzameling Joep

Bericht door Joep »

II-44 RI, waarvan Maj (R) Mots de commandant was, lag in Ochten.
Hieronder een verslag van één van de dienstplichtig soldaten van deze M.C.
Erik,

Dit is een zéér interessant verslag! Weet je misschien of in meerdere verslagen van die Compagnie Lt. Baerts genoemd wordt?
Interessant om te lezen dat er daadwerkelijk gewonden zijn gevallen in deze Compagnie.
Waar kan ik meer van deze verslagen vinden?

Trouwens, waarom kreeg Lt. Baerts het commando over Mitrailleur Comp. II-44RI als zijn Mobilisatie bestemming 20 R.I. was?
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gesloten