Verklaar je avatar

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Verklaar je avatar

Bericht door Proos »

Welkom in het grote "Verklaar je Avatar"-topic. Vandaag heb ik mijn miniscule avatar opnieuw gemaakt in grotere vorm en leek me leuk om daar wat over te vertellen, omdat we nu tenslotte ook wat in de plaatjes kunnen zien! Ik ben ook reuze benieuwd naar jullie verhaal achter de avatars!

De vorige:
origineel_3600.gif
origineel_3600.gif (27.02 KiB) 2052 keer bekeken
De nieuwe:
proos_kader.gif
proos_kader.gif (64.37 KiB) 2052 keer bekeken
Aanleiding
Hoewel ik de Eurobiljetten reuze handig vind, zijn ze in mijn beleving verschrikkelijk lelijk. Niet bestaande gebouwen, kortom: compromissen als symbool voor de unie. Snoeppapier lijkt het wel. Toen ik nog een klein forumbeheerdertje in de dop was, betaalde ik met prachtige kleurige biljetten. Maar waarom dan als avatar? Het is een stukje nostalgie, maar ook om de biljetten als 'verloren kunst' in beeld te houden. Daar komt bij dat de verschillende (strenge) koppen ook bij de beheerdersrol passen :)

Wat is er te zien
Je ziet achtereenvolgens in mijn avatar de volgende biljetten:
  • 10 Gulden: Met Frans Hals, wereldberoemde schilder uit de laat 16e, begin 17e eeuw. Frisse blauwe kleur. Werd niet lang voor de invoering van de Euro vervangen door een nogal modernistisch vormgeven biljet met veel techniek om vervalsing tegen te gaan. Het hoofd van Frans Hals was daarmee helaas wel verdwenen.
  • 50 Gulden: de zonnebloem. Volgens mij is die ook sinds de jaren tachtig onveranderd gebleven tot de invoering van de Euro. Echt wel een heel mooi biljet.
  • 25 Gulden: het hoofd van Jan Pieterzoon Sweelinck, componist uit de 16e eeuw. Eind jaren tachtig kwam er een nieuwer biljet zonder hoofd en met een heleboel rechthoeken er op. Minder mooi, maar wel nog de vertrouwde rode kleur.
  • 5 Gulden: het hoofd van Joost van den Vondel, dichter. Leent zich goed als avatar van een moderator omdat hij ook best wel nors en streng kijkt :). Ergens in de jaren negentig werd het biljet vervangen met een irritante munt die je portemonnee onnodig verzwaarde.
  • 250 Gulden: een schitterend (tijdloos?) ontwerp! Alleen was 250 gulden een net iets te groot bedrag om als scholier mee over straat te lopen en heb ik vooral de biljetten tot en met honderd in mijn handen gehad. De vuurtoren was daardoor natuurlijk ook wel een beetje extra speciaal.
Hoe kom ik er aan
Ik moet bekennen dat ik de afbeeldingen van internet heb geplukt. Daarna heb ik ze in Photoshop bewerkt door ze uit te snijden en van een randje te voorzien. Daarna heb ik ze als animated gif opgeslagen en zodanig bewerkt dat het allemaal net binnen de 64KB bleef.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Verklaar je avatar

Bericht door Jasper J »

Ik hou het sinds jaar en dag bij mijn simpele scepter , de scepter staat symbool voor macht van oa Generaals keizers koningen enz.
Ik heb hem niet met een bepaald doel vind het alleen een mooi symbool en droom er nog eens van ooit een originele duitse wo2 maarschalks scepter te bezitten.

Zoals deze
261ztjb.jpg
Laatst gewijzigd door Jasper J op 20 jan 2014, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Verklaar je avatar

Bericht door yente »

Mijn over-over-grootvader. Oorlogsinvalide 14-18.

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Verklaar je avatar

Bericht door wvd »

De mijne nog steeds dezelfde als waarmee ik de titel won in 2012.

Een van de zeldzaamste foto's in de collectie een vrouw die niet alleen het grote moederkruis draagt maar ook de spange. De spange is zelf al zeldzaam om te vinden maar er een in dracht op foto al helemaal. Eerlijk te zijn de eerste die ik ooit gezien heb zit er aan te denken om een andere te nemen maar nog niet over uit of dat wel een goed idee is.
moederkruis foto 15 (3)kopie.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Verklaar je avatar

Bericht door patrickh »

De mijne komt van een mooie Nederlandse poster:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Verklaar je avatar

Bericht door Nico Roelofs »

Het embleem van het 74th Field Artillery Regiment. Dit regiment heeft altijd gediend bij de Britse 50th Northumbrian Infantry Division. In november 1944 overgeplaatst naar de Britse 49th West Riding Infantry Division (Polar Bears). Deze waren zo trots op hun staat van dienst bij de 50th Division, dat ze bij de 49th Division een eigen divisie embleem kregen met de twee TT van de 50th Division.
Gebruikersavatar
RobbyMB
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 mar 2012, 18:25

Re: Verklaar je avatar

Bericht door RobbyMB »

Die van mij is mijn opa die bij het 7dec divisie, mitrailleur batalion zat tot 1949.
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: Verklaar je avatar

Bericht door stekker »

De mijne is van mijn legeronderdeel, lichting 86-3.
Ik was radiotelefonist (stekker) van het 2e peloton.
Mijn diensttijd gecombineerd doorgebracht in Breda en 'Büren duitsland.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Verklaar je avatar

Bericht door asjemenou »

Zo'n topic hebben we lang geleden al eens op dit forum gehad. :)

Afbeelding

Mijn avatar is een foto van een Sovjet onderscheiding, een Orde van de patriottische oorlog 1e klasse - type 2 (Орден Отечественной войны). Ik heb deze onderscheiding als avatar gekozen omdat ik het een zeer mooi ontworpen onderscheiding vind en omdat het ook één van de mooiere stukken in mijn verzameling Sovjet onderscheidingen is.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Verklaar je avatar

Bericht door Millcoll »

Wel mijn avatar, in de broer van mijn overgrootvader. Een verzetsman van 1942-1944 (daar is bewijs van) en heeft natuurlijk in het Belgisch leger gediend :)
Gebruikersavatar
theroadtoliberty
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jan 2014, 15:15
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Verklaar je avatar

Bericht door theroadtoliberty »

Mijn avatar heb ik zelf ontworpen met behulp van stockphoto's. Hier is overigens een filmje te zien hoe het beeld tot stand is gekomen.
De reden dat ik hiervoor heb gekozen? Ik vind het beeld veelzeggend en het spreekt mij enorm aan.

Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verklaar je avatar

Bericht door Erik »

Mijn avatar spreekt voor zich: ik ben het zelf. Genomen tijdens de filmopnames van "Mei 1940, 5 dagen oorlog en niet geschoten". Een film die werd opgenomen als eindexamenwerkstuk voor de filmacademie, waar één van onze groepsleden voor afstudeerde.
Afgezien dat ik de foto erg mooi vind, bewaar ik ook leuke herinneringen aan de opnamedagen en de nacht in de loopgraaf bij Woudenberg!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Verklaar je avatar

Bericht door hajos »

Ook ik ben dit zelf.

Ook tijdens de opnames van 5 dagen oorlog en geen schot gelost.

Vond dit ook een mooie foto (al zijn er veel betere foto's gemaakt toen) waar ik op sta met een Lewis M.20.

Door het vele wachten was het ook echt living history. Zonder veel proviand in een koude en natte loopgraaf zitten zonder echt daar weg te kunnen.
Veel geleerd, en was bere gezellig.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Verklaar je avatar

Bericht door Proos »

Wat een mooie persoonlijke verhalen achter al deze avatars, complimenten en een genoegen om te lezen :) !
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Verklaar je avatar

Bericht door Mr Mojo Risin »

yente schreef:Mijn over-over-grootvader. Oorlogsinvalide 14-18.

Mvg Yente
Ik was dit al even van plan, maar nu ik je post zag heb ik maar eens direct werk van gemaakt. :P

Jim Morrison (= Mr Mojo Risin) heeft er lang genoeg mogen staan. Nu is het de beurt aan mijn overgrootvader, soldaat tijdens WOI. Eveneens zwaar zieke trouwens.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Plaats reactie